In Japan is er al een tweede deel, maar voor ons gaan nu pas de staldeuren open naar de wereld van Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon voor de DS.

De Harvest Moon-serie bestaat al heel wat jaren en in deze tijd heeft de serie een hoop fans gekregen.

Zeg nou zelf: wat is er nu rustgevender dan een beetje gewassen verbouwen en je schapen scheren op een idyllisch boerderijtje?

Overgang

Maar de overgang van de serie op de DS was niet bepaald soepel, aangezien de eerste titel slechte controls, lelijke graphics en verouderde gameplay bevatte.

Speciaal voor de tiende verjaardag van de serie kwamen de makers met een nieuw concept om de schade voor eens en voor altijd goed te maken, met Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon.

Deze nieuwe serie bouwt voort op het vertrouwde boerderijsim-concept van Harvest Moon, maar wordt nu gemixt met RPG dungeon crawler-elementen, waardoor de game meer mogelijkheden kent dan we van de ‘oude’ serie gewend zijn.

Geheugenverlies

Je begint de game als Raguna, een jongen met geheugenverlies, die wordt opgevangen door het wat vreemde meisje Mist wanneer hij verzwakt het dorpje binnen komt strompelen.

Voordat je het in de gaten hebt, wordt je voorzien van een schoffel, gieter en wat zaadjes en kan je aan de slag op een verwaarloosd boerderijtje.

Hierna volgt weinig uitleg, wat voor onbekenden van het Harvest Moon-principe voor beginnersfoutjes kan zorgen. Ook bij nieuwe activiteiten volgt weinig uitleg.

Heb je bijvoorbeeld een koekje nodig voor het ‘spring festival’, maar weet je niet waar je deze vandaan moet halen? De dorpsbewoners houden allen stug hun mond en uiteindelijk moet je het recept zelf vinden in een optioneel gekocht kookboek.

Verbeteringen

Bij het werken op het land zijn een hoop verbeteringen aangebracht ten opzichte van de normale Harvest Moon-serie.

Zo kan je nu bijvoorbeeld over je gewassen heen lopen, zodat je alles goed water kan geven en kan je jouw producten verkopen in verschillende winkeltjes in het dorpje. Hierdoor hoef je niet per se een dag te wachten totdat jouw lading verscheept is.

In totaal kan je heel wat gebieden ontdekken, die allen zijn weergegeven op een mooi vormgegeven kaart op het bovenste scherm van je DS. Naast jouw boerderijtje en het dorp met strand, kan jij als avonturier in de bossen en de bergen een flink aantal grotten bezoeken.

In deze grotten kan je groenten telen van een bepaald jaargetijde (in sommige grotten voelt het aan als lente, in andere weer als zomer).

Daar komt natuurlijk wel bij kijken dat het in grotten nooit regent en je dus elke dag even met je gietertje langs moet om je aardbei nat te maken, waardoor je per dag wel een hoop extra tijd en energie kwijt bent.

Held

Deze grotten kunnen echter het best worden gezien als dungeons, waarin jij monsters moet verslaan. Hierdoor krijg je weer toegang tot andere grotten en maak je grond vrij om op te zaaien. Dit systeem zorgt voor een heel nieuw element, waarin je naast het rustige boerenleven ook nog eens de held mag uithangen.

Maar monsters zijn niet alleen goed om op in te beuken, je kan ook vrienden met ze worden. Je kan de opeens poeslieve monsters laten helpen op het land, maar je kan ze ook meenemen om samen met jou te vechten. Een groot nadeel is hier wel dat de monsters niet echt slim zijn, waardoor ze vaak vast zitten achter muren als jij al een stukje verder bent gelopen.

Boerderij

Hoewel de game zich voordoet als een mix van boerderijsim en dungeon crawler RPG, ligt het grootste deel van het spel toch bij het farming-element en moet je vooral niet denken aan action packed gevechten en een groot avontuur.

De game is vrij langzaam in opbouw, waardoor je pas na een tijdje verder kan komen en nieuwe dingen kan proberen. Tot die tijd is het voornamelijk repetitief tomaatjes telen en dus vooral geschikt voor liefhebbers van het boerderijsim-genre.

Grafisch

Grafisch ziet de game er bijzonder sterk uit, wat een verademing is na de matige graphics van Harvest Moon. Het dorpje is prachtig weergegeven met verschillende straatjes en pleintjes en ook de bossen, bergen en grotten zien er prima uit.

De personages zelf zien er iets te 3D uit voor hun omgeving, maar ze vormen geen hinderlijk contrast. Wat wel hinderlijk kan zijn, zijn de vele standaard zinnetjes die ze oneindig prevelen, waardoor het sociale dorpsgevoel een beetje op de achtergrond blijft.

De muziek sluit goed bij de game aan en wisselt per jaargetijde. Wel treden ze soms iets te veel op de voorgrond, waardoor dat niet al te interessante deuntje zich gewetenloos in je hersens boort om er vervolgens lange tijd niet meer uit te komen.

Controls

De controls werken ook prima, met een duidelijk systeem voor alle handelingen.

Jammer is dat er bijna geen gebruik wordt gemaakt van de stylus, waar deze game zich prima voor zou hebben geleend. Je kan wel een aantal dingen met de stylus doen, maar deze voelen vaak stroef aan in vergelijking met de buttons die je er ook gewoon voor kunt gebruiken.