G.I. Joe heeft inmiddels alweer een historie van ruim 45 jaar achter de rug. Echt populair werd het pas zo’n twintig jaar geleden, toen de tekenfilmpjes op de buis kwamen. Nu kunnen we naar de game uitkijken.

Natuurlijk heeft het deze keer alles te maken met de film die eraan zit te komen en dat maakt het gelijk helemaal compleet.

Deze game krijgt dan ook alle slechte clichés op zijn dak. Het is een game die gebaseerd is op een film, die gebaseerd is op een tekenfilm, die gebaseerd is op speelgoed.

Voordat we nog maar iets van de game gezien hebben, voorspelt dit niet veel goeds. En dan willen de makers de gameplay van de game ook nog eens baseren op die van de vette actiegames van vroeger.

De ontwikkelaar wil ons bekend maken met de geschiedenis van het gamen. In klassieke games zoals Contra en Smash TV kon je als een idioot rondrennen en kleine witte bolletjes overal heen knallen waardoor de vijanden dood gingen. G.I. Joe moet ook zoiets gaan worden, maar dan in een veel moderner jasje natuurlijk.

Drie klassen

Zo waren de oude games gruwelijk moeilijk. Over het algemeen was het al afgelopen als je al door een zo’n wit bolletje werd geraakt.

Dat zien we tegenwoordig nergens meer, dus ook niet in deze game. G.I. Joe: The Rise of Cobra bevat bijvoorbeeld een health bar. Ook niet het nieuwste van het nieuwste, maar het is een goed compromis.

Omdat G.I. Joe een team is, moest er ook een teamverband in de game komen. Dat heeft de ontwikkelaar voor elkaar gekregen met een co-op en een (klein) klassesysteem.

Er zijn namelijk maar drie klassen en elk heeft zijn speciale krachten en zwaktes. Je hebt de keuze uit Commandos, Heavies en Combat Soldiers.

De Commandos zijn vooral erg sterk van dichtbij en niet zo sterk van veraf. Zo heb je bijvoorbeeld Snake Eyes.

Deze gast is vanzelfsprekend het sterkst van dichtbij, omdat hij een flink ninja-zwaard bij zich draagt en van veraf kan hij weinig uitrichten met zijn simpele pistooltje.

Gebalanceerd

En daarom heeft iemand als Snake Eyes iemand als Heavy Duty nodig als support. Heavy Duty is, zoals de naam al doet vermoeden, een Heavy en die hebben de kracht om van ver heel veel chaos te veroorzaken.

Heavy heeft een minigun en daarmee kan hij op afstand goed werken, maar van dichtbij kan hij al snel flink in de penarie komen als hij omsingeld wordt door veel vijanden.

En als je niet kunt kiezen, heb je altijd nog iemand als Duke en hij is een Combat Soldier. Die is eigenlijk nergens specifiek goed of slecht in, maar is gebalanceerd.

Nu zijn dit niet de drie personages waar je mee kunt spelen in de game. Er zijn er twaalf om precies te zijn. Deze unlock je als je levels uitspeelt.

Uit die twaalf kan niet alleen jij, maar kan ook je vriend kiezen. De game is namelijk volledig in co-op te spelen.

Of dat ook online zal gaan lukken, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Wel weten we zeker dat je gezellig met z’n tweeën op de bank G.I. Joe: The Rise of Cobra kunt gaan spelen.

Historie van de serie

Overigens zal de G.I. Joe-game niet hetzelfde verhaal als de film hebben. De namen mogen dan gelijk zijn, de game speelt zich min of meer na de film af.

De film houdt zich vooral bezig met de oprichting van het superteam, maar in de game is het team al compleet en is het constant in gevecht met de troepen van Cobra Commander.

Het mooie hiervan is dat we niet alleen de voertuigen en personages uit de film te zien krijgen, maar veel meer uit de historie van de serie.

Zo zien we de Hiss tank (de primaire tank van de Cobra-troepen) niet terug in de film, maar wel terug in de game. Iets wat veel fans erg blij zal maken.

En aan de andere kant krijgen we ook het belangrijkste ‘voertuig’ uit de film in de game. De Accelerator Suit speelt een grote rol in de film en zal ook zijn opwachting maken in de game.

Met dit pak aan ben je bijna Superman. Je beweegt sneller, bent sterker en hebt raketten en machinegeweren tot je beschikking. Eigenlijk ben je onverslaanbaar.

Helaas oogt de game vooralsnog alles behalve sterk. Grafisch is het toch nog best ver onder de maat, maar laten we vooral hopen dat de ontwikkelaar hier nog heel wat tijd in gaat steken.

Ze hebben er nog bijna een half jaar voor. En in die tijd kunnen ze ook nog mooi even naar de camera kijken.

Omdat je constant met twee man speelt en daardoor een camera deelt, ziet degene die close combat aan het uitvoeren is niet wat hij doet omdat degene die vanaf afstand werkt ook in beeld moet blijven. De camera raakt hierdoor ver uitgezoomd en alles wordt erg klein.

Het lijkt er op dat de game G.I. Joe: The Rise of Cobra zowel de fans als de nieuwkomers tevreden wilt stellen. De fans zullen blij zijn dat de game veel meer bevat dan de film alleen, en ze zullen daarnaast vast erg blij zijn dat oudere gameplay-elementen hun opwachting doen. De nieuwelingen zullen vooral een erg toegankelijke game ervaren, met makkelijke gameplay en een licht verhaal. Alleen hebben wij het vermoeden dat het de hardcore gamers hierdoor niet echt zal gaan aanspreken, maar er kan veel veranderen in een half jaar.

Platform: PS3, PS2, Xbox 360, PSP, DS , Wii | Release: 2009