AMSTERDAM - Heel wat jaren na de laatste incarnatie van de Wolfenstein-serie komt er weer een nieuw deel aan waarbij we flink wat Duitsers kunnen afschieten. Maar naast de overduidelijke grafische verbeteringen zijn er nog wat dingen veranderd aan de serie die niet zo overduidelijk zijn.

Natuurlijk speelt de game zich nog steeds af in de Tweede Wereldoorlog, maar het is geen Tweede Wereldoorlog shooter volgens Creative Director Eric Biessman.

Hij vertelde ons dat de game de Tweede Wereldoorlog alleen als setting gebruikt. De game op zich biedt veel meer dan het simpele Duitsers schieten dat we al veel te goed kennen.

Maar er moet toch toegegeven worden dat het overgrote deel van de vijanden, of beter gezegd alle vijanden, toch Duitsers zijn of eens geweest zijn.

Het grote verschil zit hem in het feit dat de Nazi’s deze keer nogal druk bezig zijn met hun onderzoek naar het occulte en daarbij stuiten ze op een nieuwe vorm van energie. Deze zogenaamde Black Sun verandert de gameplay nogal.

Schwarze Sonne

De Black Sun was in het echt geen speciale soort van energie, maar een symbool. Deze Schwarze Sonne heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld bij de SS.

Deze werd voor het eerst getekend voor Himmler die het wilde gebruiken als iets dat stond voor de ridders van de ronde tafel, maar dan voor de hoogste rangen binnen de SS. Elk van de twaalf spaken van het wiel stond voor iemand binnen de SS.

Maar terug naar de game. De Duitsers zijn op het moment dat jij, BJ Blazkowitz, je gezicht vertoont nog bezig met het onderzoeken van deze vorm van energie.

Dankzij dit onderzoek gebeuren er nogal wat vreemde dingen om je heen. Toen we begonnen met spelen leek het allemaal heel erg op een zeer standaard Tweede Wereldoorlog shooter, maar toen gebeurde er ineens wat aparte dingen om ons heen.

Midden in een door Duitsers bezet gehouden treinstation ontstond een blauwige gloed waardoor iedereen en alles gewichtsloos leek te worden zonder een verklaarbare reden. Dit gebeurde meerdere keren. Later kwamen we er achter dat dit door de proeven met de Black Sun energie werd veroorzaakt.

Extra trucjes

Maar voordat we echt konden uitzoeken waar het allemaal vandaan kwam en waarom het allemaal gebeurde, werden we naar een ander level gestuurd. Iets verder in het spel kwamen we nog steeds veel Duitsers tegen, maar nu konden we zelf wat extra trucjes uit onze mouw schudden, letterlijk.

Blazkowiz heeft namelijk ergens een amulet opgepikt dat hem de kracht geeft om over te stappen naar de Veil. De Veil moet je zien als een soort naastgelegen realiteit waarin je andere mogelijkheden krijgt.

Wij kregen er op dat moment helaas maar één. We mochten Mire gebruiken. Dat is een soort bullet time waarbij je sneller gaat bewegen dan je vijanden, maar hierbij geven alle zwakke punten van de vijanden ook nog eens licht.

Dat maakt het zeer makkelijk om deze gasten snel af te maken en dat hadden we ook wel nodig. Niet lang nadat we het level in gerend waren, liepen we al een Heavy Trooper tegen het lijf.

Flink kanon

Deze gast heeft zulke dikke armor dat je hem eigenlijk niet veel pijn kunt doen met je standaard wapens. Tel daarbij op dat hij ook nog eens een wapen heeft dat gebruik maakt van de Black Sun.

Een flink kanon dat mensen in stof doet veranderen bij aanraking van de straal die eruit komt. Geen pretje om tegenover te staan dus, maar gelukkig konden wij ook hier ons trucje uithalen.

We lieten BJ de Mire inschakelen en draaide om de Heavy Trooper heen waarbij we duidelijk de twee tanks op de schouders van de man licht zagen geven. Een paar welgemikte schoten op deze dingen waren genoeg om de reus om te laten vallen en te doden.

En zoals je wel kunt raden, liet de dode Duitser zijn Black Sun wapen netjes liggen voor hem. Hij kon er toch niet veel meer mee doen en wij des te meer.

Het grote kanon schiet met heel veel kabaal een blauwe straal die zonder moeite gehakt maakt van de gemiddelde vijand.

We hadden dus ineens de kracht van de Black Sun in onze handen en aan onze arm hing een amulet dat ons toegang gaf aan de Veil. En in die Veil is meer te doen dan wat sneller lopen dan de rest.

Klap op de vuurpijl

Omdat het een soort alternatieve realiteit is, verandert de wereld om je heen ook. Het grootste gedeelte blijft herkenbaar, maar hier en daar krijg je een wat betere tactische positie.

Dit komt doordat er op sommige punten delen van muren of andere dingen verdwijnen, waardoor jij er makkelijker langs kunt. Een gast die in een bunker zit en met zijn MG42 jou er toch echt niet langs wilt laten, kan heel makkelijk te verslaan zijn in de Veil.

Er is dan namelijk een grote kans dat er een gat verschijnt in de muur, waardoor je naar binnen kunt stappen en de Duitser van achter kunt besluipen.

Als klap op de vuurpijl kregen we nog (wat wij dachten dat een eindbaas was) een vrij sterke en snelle door de Black Sun aangetaste Duitse officier op ons dak.

Deze gast stond iets te dicht bij een experiment dat fout ging. Daardoor bleef er niet veel meer over dan een lichtgevend skelet in een compleet verscheurd uniform.

Er schijnt een speciale manier te zijn om hem dood te krijgen, maar met de enkele poging die wij kregen, was hij iets te sterk en legde we al snel het loodje.

Hitler mag dan niet in de game zitten, Wolfenstein lijkt toch zeker een shooter te worden die ons zeer tevreden gaat stellen. Dankzij de Veil lijkt er lekker wat afwisseling in te zitten en we hopen dan ook dat de krachten die BJ naast Mire nog zal krijgen hier nog zeker aan gaan bijdragen. Helaas weten we nog helemaal niets over de multiplayer behalve dat die er gaat komen. Maar met de Black Sun wapens en de Veil lijkt dat ook op iets wat wel tof moet gaan worden.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: zomer 2009