Men neme Gears of War, brengen de graphics omlaag tot Nintendo 64-niveau, veranderen de stoere Marcus in een Smurf-blauwe gast, vervangen de brute Lancer voor een klappertjespistool dat tegen je kan praten en voilà, daar hebben we Rogue Trooper: Quartz Zone Massacre voor de Wii.

Rogue Trooper is gebaseerd op de 2000 AD stripserie (die ons eerder al de actieheld Judge Dredd bracht) en verscheen drie jaar geleden voor de PlayStation 2, Xbox en de pc.

Ubisoft vond het blijkbaar de moeite waard om de game met een nieuw besturingsschema naar de Wii te brengen, maar helaas voor ons pakt dit niet al te best uit.

De game speelt zich af op de planeet Nu Earth die compleet in puin ligt door de oorlog tussen de Norts en de Southers. Als een van de Genetic Infantrymen, blauwe soldaten die speciaal voor de oorlog zijn gefabriceerd, vecht jij aan de kant van de Southers.

Echter zal jouw gehele squad al snel worden uitgemoord door een corrupte generaal en aangezien jij als enige levend uit dit slachtveld komt, heb je natuurlijk nog maar één doel voor ogen. Je moet achterhalen wie er verantwoordelijk is voor deze Quartz Zone Massacre.

Epic succes

De game heeft aardig wat weg van de Gears of War-gameplay en gezien de originele Rogue Trooper een paar maanden voor de eerste Gears verscheen, zien we hier dus iets dat moet lijken op een voorloper van het enorme succes van Epic Games.

Toch wordt meteen duidelijk waarom deze third person shooter niet dezelfde triomftocht is toebedeeld als Gears of War, want zo ongeveer alles dat goed werkte aan de game rond Marcus Fenix is het nét niet helemaal in deze game van Rebellion Software.

Vooral het cover-systeem weet totaal niet te overtuigen. Rogue zal namelijk automatisch in cover duiken zodra hij tegen een muurtje aanloopt en hoewel dit in menig ander game natuurlijk zeer goed is uitgewerkt, zal dit in Rogue Trooper vooral gaan irriteren.

Het is namelijk een hele opgave om weer uit deze cover-positie te komen waardoor je er al snel voor zal kiezen om dit hele systeem maar te laten voor wat het is en gewoon a la Rambo door de spelwereld te knallen. En wat blijkt, daar wordt de game een stuk leuker van.

Nieuwe besturing

Vroeg of laat zal iedere gamer voor deze Rambo-aanpak kiezen en dan ben je aangewezen op de nieuwe besturing die er voor deze Wii-versie is ontwikkeld.

Het richten gebeurt natuurlijk met de WiiMote en hoewel dat allang niet meer zo spannend is, weet de game wel een leuk element toe te voegen waardoor het een stuk beter werkt dan in andere shooters op de Wii.

Je hoeft namelijk niet precies met je crosshair tussen de ogen van de tegenstander te mikken om verzekerd te zijn van een kill.

Richt je nonchalant een beetje in de buurt van de vijand dan zal je aan de punten om je crosshair zien dat de kans groot is dat veel van je kogels mis zullen gaan. Richt je echter wat beter dan zullen de punten dichterbij elkaar komen en zullen ook steeds meer kogels hun doel raken.

Gevoelig

Dit werkt aardig goed met de bewegingsgevoelige besturing, maar helaas blijkt dit al snel een van de weinige pluspunten van Rogue Trooper te zijn.

Voor de rest heb je tijdens het rondlopen namelijk het gevoel alsof je straalbezopen je weg naar huis aan het vinden bent.

Alle bewegingen die je maakt, voelen extreem gevoelig aan terwijl alle acties (zoals het plaatsen van een bom of het oppakken van een item) uitermate traag en lomp verlopen. Een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat je nooit het gevoel hebt dat de game echt lekker loopt.

Eendjes in een schiettent

De kunstmatige intelligentie, voor zover daarvan gesproken kan worden bij Rogue Trooper, is zo ontzettend ver te zoeken dat het merendeel van de vijanden zich gedraagt als een stel eendjes in een schiettent.

Had je bij Gears of War soms al het idee dat de Locust niet een al te snugger volkje was, het stel idioten dat zich de Norts noemt, staan vaak gewoon te wachten tot ze worden afgeknald. Niks geen flank-technieken, dekking zoeken of gewonde medestrijders te hulp schieten.

Een van de punten die volgens ontwikkelaar Rebellion Software de gameplay moet verrijken, is het gebruik van Biochips. Door deze chips van neergeschoten kompanen op te pakken, kun je speciale eigenschappen van deze persoon overnemen.

Dit zou in potentie dus een ijzersterke toevoeging kunnen zijn aan de verder zeer basic gameplay, maar dan hadden plotselinge vaardigheden als het maken van nieuwe wapens of het gebruiken van een hologram wel wat beter in de gameplay geïntegreerd mogen worden. Het voelt namelijk totaal niet aan als een geheel en je zal deze vaardigheden dan ook zeer zelden gaan gebruiken.

Niets revolutionairs

Rogue Trooper beschikt naast de slechts acht uur durende singleplayer ook over een multiplayer modus voor maximaal vier gamers. En aangezien er geen online functie is toegevoegd, betekent dit weer ouderwets met je vrienden op de bank tegen elkaar knallen.

De maps die je hierbij kunt spelen zijn verrassend groot en in deze modus krijgt je eindelijk een beetje tegenstand van de vijand. Toch doet deze multiplayer niets revolutionairs en mede door het ontbreken van online knallen, zal dit zeker geen klassieker worden die je regelmatig in je Wii gaat drukken.

Hoewel de blauwe Genetic Infantrymen en het in puin liggende Nu Earth natuurlijk voor een zeer unieke en sfeervolle spelwereld zouden kunnen zorgen, weten de graphics helaas op geen enkel punt te overtuigen. De personages zijn ronduit lelijk vormgegeven, de spelwereld is een wazig geheel van bruine vlakken en de effecten zijn zelfs voor de Wii-onwaardig.

Pratende gun

De audio doet gelukkig vrij goed z’n werk, maar het zijn zeker niet de melodietjes die je dagen later nog steeds onder de douche staat mee te neuriën. Tel daar bij op dat de voice acting vaak te gemaakt zal klinken en je rondloopt met een irritante gun die constant tegen je praat en het audiovisuele pakket dat Rogue Trooper te bieden heeft, is simpelweg zwaar ondermaats te noemen.

Voor die-hard fans van de 2000 AD comic is Rogue Trooper: Quartz Zone Massacre misschien het overwegen waard, want de verhaallijn zal zeker voor enig vermaak kunnen zorgen. Ben je echter op zoek naar een toffe third person shooter op de Wii, zoek dan gerust nog even verder. Het schieten met de WiiMote is zeker leuk uitgewerkt, maar dit wordt compleet teniet gedaan door een overgevoelige besturing, extreem slechte graphics, het ontbreken van een kunstmatige intelligentie, het onzinnig Biochip-systeem, matige voice acting, saaie multiplayer, enz, enz. (50%)

Platform: Wii | Release: reeds verschenen