AMSTERDAM - Compleet ‘over the top’ en volgeladen met explosieve actie en ietwat flauwe humor. Dat was Battlefield: Bad Company in één zin. Battlefield: Bad Company 2 gaat daar vrolijk mee verder, maar zet daarbij natuurlijk wel de volgende stap.

Maar in die stap zit niet meer humor. Ontwikkelaar DICE vond het namelijk tijd worden voor een iets meer volwassen aanpak.

Gelukkig betekent dit niet dat we helemaal niet meer om de game kunnen lachen, in tegenstelling juist. De personages blijven exact hetzelfde en hebben dus ook dezelfde eigenschappen die ze al hadden.

Haggard wil nog steeds alles opblazen, Sweetwater is nog steeds de wijsneus van het stel en Redford is nog steeds je meerdere. Jij speelt dus ook nog steeds als Preston Marlowe. Niets verandert op dit punt.

Vooruit

En dat was ook ongeveer het enige waar de ontwikkelaar bijna niet aan heeft gezeten. De rest gaat wel de volledige stap verder en de grafische engine heeft weer een oppoetsbeurt gekregen.

Niet dat er heel veel mis was met de vorige build, maar we konden toen bijvoorbeeld niet een geheel gebouw van de aardbodem laten verdwijnen.

Er bleef altijd een geraamte achter en dat hoeft nu niet het geval te zijn. Gebouwen zijn volledig te slopen totdat er niets over is dan een krater. Eigenlijk gaat alles op het gebied van slopen een stapje verder dan voorheen. Het lijkt wel of DICE de grens heeft gevonden en deze gewoon heeft opgeheven.

Woedende oorlog

Grafisch zag het er allemaal weer net wat beter uit, maar toen we de destructie voor ogen kregen, was er duidelijk wat er nog meer gebeurd was.

Naast dat alles nu tot onder de grond gesloopt kan worden, heb je nu ook de beschikking over veel krachtigere wapens.

Volgens Karl-Magnus Troedsson, Executive Producer van Battlefield: Bad Company 2, ligt dat aan de range van de woedende oorlog. Deze is namelijk vele malen groter dan voorheen. Daardoor kon DICE ook veel meer wapens inzetten en alles veel grootser aanpakken.

Zo zagen we meerdere straaljagers op commando laag overvliegen die een flink aantal bommen afwierpen op een tussen twee huizen staande tank.

Die tank blokkeerde de doorgang voor Marlowe en zijn mannen. Na de gigantische explosie die volgde, was er weinig over van de omgeving. De gebouwen waren nagenoeg volledig verwoest, de tank was nergens meer te vinden en het landschap was bezaaid met kraters.

In de sneeuw

De Executive Producer vertelde ons ook dat DICE veel meer wilde doen met de setting van de game. In het vorige deel konden we nagenoeg elk level een beetje stof happen, want daar gebeurde het meest.

Volgens Karl-Magnus Troedsson kunnen we nu veel meer verwachten. Niet alleen qua grootte, maar ook op het gebied van verschillende omgevingen. We werden dan ook flink verrast toen we zagen dat de gameplay-beelden niet in het zand, maar in de sneeuw plaatsvonden.

Call of Duty

En in die sneeuw gebeurde er nogal wat. Heel wat grote explosies ontketende een gigantische chaos die ons greep en de aandacht op het scherm wist te houden.

Het was vergelijkbaar met de hectische en overdonderende gevechten uit een willekeurige Call of Duty-game en was allemaal zeer filmisch in elkaar gezet. Daarbij wisselde de gameplay zich naadloos af met cutscenes.

Op een gegeven moment vluchtte het team in een vrachtwagen van de vijand. Ze werden achterna gezeten door verschillende tanks die natuurlijk afgeweerd moesten worden.

Tijdens het afweren, vlogen de wagens af en toe om de oren, maar het hoogtepunt was toch wel een de helikopter die het team ineens achterna ging zitten.

Hogere versnelling

Het was allemaal al vrij heftig voordat de heli zich liet zien, maar dankzij zijn komst ging de actie nog een versnelling omhoog.

De helikopter was niet af te schudden en de enige uitweg leek een tunnel. Het team scheurde met de vrachtwagen naar binnen, maar de piloot was nogal zeker van zijn zaak en vloog met de heli vlak achter de truck naar binnen.

Op dat moment werd het zwart, maar het was duidelijk dat de game de actie nog veel vetter en nog veel sneller in beeld gaat brengen dan voorheen.

En wat is een Battlefield zonder multiplayer? Juist, dat is geen Battlefield. Daarom deze keer gelijk op de disc een volledige multiplayer.

Wat voor multiplayer het gaat worden, wilde Karl-Magnus ons helaas niet vertellen, maar hij wist ons er wel van te verzekeren dat hetzelfde motto wordt aangehouden als bij de singleplayer van Battlefield: Bad Company 2. Dat betekent dus nog grootser en explosiever.

Ontwikkelaar DICE heeft goed geluisterd naar wat de fans willen en wat de fans niet willen. Die kennis is toegepast op Battlefield: Bad Company 2 en dat is te zien. Nog meer verhaalgedreven en nog veel beter in beeld gebrachte actie, geen geraamtes die achterblijven na de complete destructie en een volledige multiplayer, gelijk vanaf het schijfje. Nu moeten we alleen nog even wachten tot het schijfje ook te koop is, want volgens ons kan deze versie van Battlefield alleen maar beter worden dan wat we al kenden.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 2010