AMSTERDAM - Lead designer Oskari Hakkinen van ontwikkelaar Remedy komt na een lange stilte weer met nieuwe informatie naar buiten over Alan Wake. Zo wordt onder andere duidelijk dat lichteffecten en weersomstandigheden een zeer belangrijke rol gaan spelen.

Volgens Hakkinen zal Alan Wake over een stuk minder actie beschikken dan bijvoorbeeld Max Payne, een andere franchise van Remedy.

Het zal in plaats van de actie vooral gaan draaien om het verhaal. “Een slim verhaal is erg belangrijk voor ons”, zegt Hakkinen. “En we hebben dan ook een sterk verhaal, een sterke atmosfeer en een sterke drijfkracht.”

“Daarnaast is de belichting erg belangrijk in de game, en het is een uniek item dat nog nooit in een game is gebruikt op de manier waarop wij dat doen”, aldus de lead designer.

Volgens Hakkinen zullen deze nieuwe lichteffecten net zo vernieuwend zijn als de bullet-time effecten toen ze voor het eerst in Max Payne werden gebruikt.

Constant aanpassen

Naast deze lichteffecten wist Hakkinen ook te melden dat het weer een belangrijke rol zal gaan spelen. “Alles in de game wordt beïnvloed door de weersomstandigheden”, zegt hij.

Zo zal volgens hem het besturen van een auto lastiger worden als het hard regent en moeten spelers zich constant aanpassen aan het veranderende weer.

Alan Wake is sinds 2005 in ontwikkeling bij Remedy Entertainment. Vooralsnog is er nog niets bekend over een releasedatum van deze game.