Tijdens de afgelopen Leipzig Games Convention maakten we al kennis met de PS3 exclusive inFamous, maar nu konden we zelf aan de slag met de game. Hoe speelt deze sandbox-titel?

InFamous speelt zich af in de fictieve stad Empire City waar de simpele bezorger Cole een alledaagse opdracht krijgt om een pakketje te bezorgen. Dit pakketje blijkt echter een bom te bevatten die explodeert op de plaats van bestemming. Een flink gedeelte van Empire City wordt geraakt, waarna er anarchie ontstaat. De justitie durft niet meer in te grijpen en de criminele bendes heersen over de stad.

Aangezien jij (vanzelfsprekend) op de plaats van bestemming was toen de genoemde bom explodeerde, ben jij ook getroffen. Vreemd genoeg overleef je de explosie zonder al teveel kleerscheuren. Daarbij heb je speciale krachten verkregen, die iets met elektriciteit te maken hebben. Hoe dat precies werkt, weet je nog niet en in een stad waar totale anarchie is uitgebroken, loop je ook niet even een ziekenhuis binnen om een expert om raad te vragen.

Op onderzoek uit
Je gaat dus zelf op onderzoek uit om er achter te komen waarom jij deze krachten hebt verkregen. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, aangezien jij wordt beschuldigd van het tot ontploffing brengen van de bom. Via een tv-zender die overal te zien is in de stad worden jouw acties volledig verdraaid, waardoor de inwoners denken dat jij werkelijk het grote kwaad bent. Je mag dan de krachten hebben van een superheld, zo wordt je niet gezien.

En dat blijkt een prima uitgangspunt voor een sandbox-titel. Daarbij is het gegeven dat je jouw nieuwe krachten nog niet kent, meteen een handigheidje van de ontwikkelaar om een aannemelijke tutorial in de game te verwerken. Stapje voor stapje zul je jouw krachten onder de knie krijgen en het blijkt dat je een paar bijzonder bruikbare trucjes tot je beschikking hebt.

Naast de elektrische krachten (waar we later op terug komen), kun je enorme sprongen maken en zo ongeveer overal opklimmen. Empire City is een enorme stad, die barst van de hoge gebouwen en je kunt je aan elke buis, elk raam en elk richeltje vastklampen om zo hogerop te komen of van één gebouw naar een ander te komen. Dit doet nogal denken aan Assassin’s Creed, maar inFamous blijkt een stuk sneller te zijn. De preview-versie die wij speelden, wist al behoorlijk vloeiende gameplay neer te zetten en bevatte een heerlijke flow.

Karma

Deze snelheid blijkt perfect uit te pakken in deze sandbox-titel, die qua opbouw doet denken aan de GTA-serie. Je krijgt namelijk een aantal missies die de rode draad in het verhaal vormen, maar kunt ook submissies uitvoeren. Hiermee kun je bijvoorbeeld extra ervaringspunten verdienen om extra krachten te unlocken, maar je kunt zo ook jouw karma beïnvloeden. Karma speelt een zeer belangrijke rol in inFamous.

Al jouw acties hebben namelijk invloed op je karma, wat simpelweg betekent of je de held wordt van de stad of juist de ‘villain’. Offer je bijvoorbeeld wat inwoners op om als afleiding te dienen voor een groep politieagenten, dan zul je het makkelijker hebben tijdens een missie, maar zal dit wel ten koste gaan van je karma. Neem je de bevolking juist in bescherming, dan verhoog je jouw karma en wordt je op den duur gezien als een held. Jouw keuzes hebben invloed op het spelverloop.

Stroomstoten

Je karma heeft daarbij invloed op jouw elektrische krachten, die zich anders zullen ontwikkelen afhankelijk van je morele keuzes. Je begint echter altijd met simpele stroomstoten, die als basisaanvallen dienen. In het begin van de game kun je ervoor kiezen om een korte stroomstoot af te schieten op een tegenstander, maar je kunt ook een constante stroom afvuren, die alles in zijn pad raakt. Al snel leer je nieuwe aanvallen, maar het zal altijd draaien om elektriciteit.

Deze elektriciteit blijk je niet onbeperkt te kunnen gebruiken. Gelukkig kijkt niemand er van op als je een lantaarnpaal, aan auto of een stroomkastje leeg trekt. Je zult gedurende de gehele game er mee bezig zijn om je voorraad elektriciteit op peil te houden. Tijdens de gevechten met straatbendes wil dit de actie nog wel eens opbreken, maar gelukkig bevat Empire City meer dan genoeg oplaadpunten, waardoor je nooit echt lang uit de actie wordt gehaald.

Deze actie is in ieder geval veelvuldig aanwezig. Niet alleen tijdens de missies zul je bestookt worden door leden van straatbendes (die doen denken aan sektes). Ook als je bijvoorbeeld de stad aan het verkennen bent, kun je zo in een vijandig gebied stappen, waarna je direct onder vuur wordt genomen.

Slimme tegenstanders

Het leuke tijdens de gevechten is dat de omgeving vaak voor een groot gedeelte vernietigbaar is. Zo kun je platformen laten instorten en grotere stroomgeneratoren laten exploderen. Wees gewaarschuwd, de tegenstander kent dit trucje ook. Daarbij zullen ze altijd proberen een schuilplaats te zoeken en vluchten als ze weten dat het gevecht niet meer te winnen valt.

Grafisch maakt inFamous nu al behoorlijk veel indruk. Zowel de cutscenes als de in-game actie zijn als een comic vormgegeven en de ontwikkelaar heeft voor een donkere en gritty uitstraling gekozen. Daarbij is er behoorlijk veel leven (in de vorm van inwoners) in de stad aanwezig en is de spelwereld behoorlijk uitgestrekt. Aangezien je kan gaan en staan waar je wilt in de stad, is dit zeker knap te noemen.

inFamous lijkt een overtuigend verhaal neer te gaan zetten, ziet er geweldig uit en de vroege versie die wij speelden zette al een bijzondere vloeiende gameplay neer. Ook het principe dat je werkelijk overal op kan klimmen, waardoor je ook de hoogte in kan om verder te komen, zorgt voor een heerlijke vrijheid binnen het bekende sandbox-principe. Daarbij zijn de elektrische krachten een toffe toevoeging, alhoewel het nog maar de vraag is of dit niet op den duur gaat vervelen. Als de ontwikkelaar genoeg variatie weet te verwerken in de uiteindelijke game, dan hebben ze een regelrechte topper in handen.

Platform: PS3 | Release: juni 2009