Na zijn succes met The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay en met het ‘vervolg’ daarvan al bijna op de planken, mag je tussendoor als Vin Diesel spelen in zijn nieuwe game Wheelman.

Je kruipt ditmaal met Vin Diesel in de huid van een agent die undercover gaat als freelance-chauffeur Milo Burik. Met je wagen als wapen probeer je de onderwereld van Barcelona te infiltreren om op die manier verschillende gangs tegenover elkaar te zetten en een grote roof te voorkomen. Barcelona ligt helemaal voor je open en als je altijd al de Arc de Triomf had willen zien of naar de haven van Barcelona had willen gaan, dan is dit je kans.

Ok, genoeg over het ‘sight seeing’ in Wheelman, de game draait natuurlijk om snelle actie. Net zoals in GTA IV kan je in een grote stad (dit keer dus Barcelona) lopen en een willekeurige auto uitkiezen waar je rond mee wilt scheuren. Eenmaal je auto te hebben 'uitgekozen', snap je waarom het spel Wheelman heet. Met elementen uit de Need for Speed- en Burnout-series kan je elke gewenste missie selecteren of er simpelweg naar toe scheuren.

Air jacking

Naast de main story zijn er meer dan genoeg side-missies die je kan spelen. Deze missies zorgen er voor dat je upgrades krijgt en deze gelden dan voor elke wagen waar je in stapt. Naast de upgrades zijn er ook paint shops en nieuwe side-missies te unlocken. Verder kan je ook als een gek tegen andere auto's beuken en de nodige wapens gebruiken.

De coolste moves zijn echter toch wel van auto naar auto springen en in slow motion je auto 180 graden draaien zodat je op achterliggende vijanden kan knallen. Met de singleplayer ben je wel even zoet, aangezien de game aardig wat side-missies bevat. Er is echter geen online of co-op mogelijkheid, dus als je alles hebt unlockt, dan ben je er ook helemaal klaar mee.

Viva la Spanja

Grafisch oogt Wheelman relatief goed. Ook wanneer je op een spectaculaire manier een tegenstander uitschakelt, wordt dit benadrukt door middel van een stoere slow motion scene. Voor de afwisseling kan je ook motoren en vrachtwagens bedienen. De auto's zien er prima uit maar ze verschillen qua rijgedrag niet bijzonder veel van elkaar, waardoor je het gevoel hebt dat je maar in één auto rijdt.

Het is dat Vin Diesel zijn echte stem er voor geleend heeft, want af en toe moet je toch wel echt goed kijken voordat je hem herkent. De stad Barcelona ziet er sfeervol uit en het is een leuke toevoeging dat ze ook de echte bezienswaardigheden van de stad erin hebben verwerkt. Verder zorgt de muziek in het spel voor een kenmerkend Spaanse sfeer en kan de autoradio van muziekzender worden veranderd. Dit is gewoon prima verzorgd.

Fan Diesel

Er lijkt gekozen voor een eenvoudige besturing om de instapdrempel laag te houden voor alle fans. Dit houden ze te lang vol, waardoor de moeilijkheidsgraad te laag blijft en de die-hard gamers al gauw afhaken. Verder moet er worden gezegd dat het scheuren goed aanvoelt, maar aangezien de focus duidelijk op dit aspect ligt, blijkt het wandelen minder goed uitgewerkt. Het is dan ook zo dat je liever alweer snel in een auto wilt zitten.

Wheelman zal vooral voor de fans van Vin Diesel interessant zijn, maar blijkt ook voor andere gamers een aardige titel. Ondanks dat de game relatief goed oogt en het hoofdpersoon zeker coole moves kan uitvoeren, mis je door de lage moeilijkheidsgraad uitdaging in de game. Door de vele side-missies in het sfeervolle Barcelona ben je wel even bezig met de singleplayer, maar het gemis aan een online en co-op optie zorgt voor weinig variatie. (68%)

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 27/03/2009

Met dank aan Stefan van de Wijngaart voor het meeschrijven aan deze review.