Op de Game Developers Conference heeft een panel van voornamelijk vrouwen gesteld dat de game-industrie meer vrouwen aan zou moeten trekken.

Het zou belangrijk zijn dat vrouwen worden betrokken in de ontwikkeling van nieuwe games.

Deelnemers aan de discussie stellen dat vrouwen zich echter niet bewust zouden zijn van hun talent om games te creëren of dat zij hier onzeker over zijn.

Volgens associate professor Tracy Fullerton heerst de opvatting dat als je geen hardcore games speelt, je dus geen gamer bent. Hierdoor zouden vrouwelijke designers die liever casual games spelen aan zichzelf gaan twijfelen.

Het panel vindt verder dat om vrouwen de industrie in te lokken, ze ook meer gemotiveerd moeten worden om games te spelen.

Ervaring

Vrouwen zouden games op een andere manier ervaren, maar daardoor niet noodzakelijk ook andere games willen spelen. De beste games zouden zelfs al die verschillende spelervaringen mogelijk maken.

Zo gaf een panellid het voorbeeld van een tienjarig meisje dat Diablo II vooral speelt als een 'shopping game' waarin ze steeds nieuwe items kan kopen.

Nut

Fullerton beargumenteerde dat als er meer vrouwelijke gamedesigners komen, zij weer nieuwe gameplay-elementen kunnen introduceren. Bovendien zouden games hierdoor een grotere doelgroep aan kunnen spreken en dat is sowieso gunstig voor de game-industrie.

Hoewel er dus nog het nodige zou moeten gebeuren, zou Nintendo volgens het panel in ieder geval al een eerste stap in de goede richting maken.