Een nieuwe (complete) Battlefield die je gewoon kunt downloaden voor je Xbox 360, PlayStation 3 of pc. Je zou denken dat dit niet heel veel voor kan gaan stellen, maar niets is minder waar. DICE heeft het voor elkaar gekregen om een volledige en vooral volwaardige Battlefield in zo’n 400 MB te proppen en downloadbaar te maken.

Nu heeft de ontwikkelaar natuurlijk wel iets moeten opofferen om een volledige multiplayer-game in minder dan een halve gig te proppen. Zo heb je maar de keuze uit drie maps om op te vechten. Alle drie zijn wel de beste en bekendste uit de serie en alle drie zijn zelfs verbeterd. Iwo Jima, Guadalcanal en natuurlijk Wake Island. Ze zijn allemaal wat infanterie-vriendelijker geworden om zo iedereen een redelijk gelijke kans te geven.

Vliegtuigen zullen infanterie minder snel vanuit de lucht zien, vanwege de begroeiing en de loopgraven die zich nu overal bevinden. Die loopgraven zullen de infanterie ook beter beschermen tegen tanks. Die kunnen hierdoor lastiger schieten en aanrijden is dan al helemaal van de baan. Maar die veiligheid van de infanterie kan ook heel snel voorbij zijn.

Frostbite engine
 

Battlefield 1943 gebruikt namelijk de Frostbite engine. Dezelfde engine die ook gebruikt wordt voor Battlefield: Bad Company. Dat betekent dat de hele omgeving gesloopt kan worden. Hutjes en bunkers hoeven dus helemaal niet voor bescherming te zorgen, omdat ze er niet lang hoeven te staan. Met een paar welgemikte schoten is een muurtje verdwenen. En mocht een infanterist onder een boompje schuilen vanwege overvliegende Spitfires, dan is dat ook op te lossen.

Het enige probleem hierbij is wel dat de hele omgeving maar één keer te slopen is. Een boom groeit dus niet meer terug en gebouwen worden niet op een of andere magische manier weer in elkaar gezet. Weg is weg. Het kan dus zomaar zijn dat je na een minuut of 5 in een compleet afgefakkelde omgeving rondrijdt, -vliegt, -loopt of -vaart. En daardoor oogt en voelt de game zeer volledig aan, maar zeker ook meer volwassen.

Klagende community
 

DICE had eerst voor ogen om Battlefield 1943 een zeer toegankelijke en makkelijk speelbare game te maken. Dat is natuurlijk gelukt, maar voordat het er op deze manier uitzag, was het allemaal nog veel kleurrijker en veel meer ‘kiddy’ vormgegeven. Dat paste blijkbaar meer bij het toegankelijke oogpunt van de game. Gelukkig nam de community al snel de taak op zich om hierover te klagen en de ontwikkelaar heeft daar naar geluisterd.

Sowieso is Battlefield altijd al een game geweest die het erg van een community moet hebben. Dat geeft DICE ook zeker toe en daarom luisteren ze ook naar hen. Een van de dingen die erg op prijs werd gesteld was het squad-systeem dat al eerder werd gebruikt. Je kunt nu dus weer kiezen om midden in een gevecht gedropt te worden bij een squad of op een wat rustigere basis.

Beperkte keuze
 

Je squad is helaas niet meer op te bouwen uit een grote verscheidenheid aan klassen. Je kunt er nu namelijk nog maar kiezen uit drie. De standaard rifle man, de scout met z’n sniper rifle en de engineer die voertuigen kan uitschakelen op verschillende manieren, maar ze ook kan repareren. Het is natuurlijk jammer dat je maar beperkt wordt tot een keuze van drie, maar aan de andere kant maakt dit de game wel een stuk toegankelijker en daar ging DICE uiteindelijk voor. En voor de evenwichtigheid van je squad maakt het weinig uit. Je zult alleen wat meer flexibiliteit van je teamgenoten moeten verwachten.

Gelukkig kun je jouw eigen squad samenstellen met behulp van je vriendenlijst. Het is nog net geen volledige clan support, maar het komt erbij in de buurt. Je kunt met behulp van het squad-systeem je eigen matches opzetten en bepalen wie er wel en wie er niet meespelen. De tegenstander wordt gematcht met behulp van Match Making.

Fun gaat voor alles
 

Iets wat we steeds vaker terug zien en wat ervoor zorgt dat je niet tegen veel betere of veel slechtere vijanden gezet wordt. Maar hier zijn wel een paar belangrijke uitzonderingen op gemaakt. Want als jouw squad-genoot en vriend een paar rangen hoger is en veel beter kan vechten dan jij, maar jij nog steeds met hem wilt spelen, dan kan dat ook nog steeds. Niet helemaal eerlijk, maar de fun gaat voor alles.

En dat was het qua veranderingen, want voor zover wij konden ontdekken tijdens het spelen was er niet veel anders. Het voelt allemaal wat makkelijker aan, maar het vaste element van schietend vlaggetjes overnemen is er nog steeds. En dat het nog steeds werkt en vooral ook leuk is, wordt hiermee weer bewezen. Het rondrijden in tanks, het rondvliegen in vliegtuigen en het varen in landingsvaartuigen blijft toch heel erg leuk en dan vooral als je het samen doet met een goed team.

Kortom, het blijft een Battlefield met een paar kleine beperkingen, zoals de keuze uit maar drie maps en maar drie klassen. Aan de andere kant is er ook wel het een en het ander verbeterd. Grafisch is het opgepoetst, alles kan kapot en de controls zijn een stuk soepeler dan voorheen. Het mag dan een downloadbare titel zijn, dat doet helemaal niets af aan het gevoel dat je krijgt als je aan het spelen bent. Het is een volwaardige game voor een minder dan volwaardige prijs.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: zomer 2009