Zaterdag 13 augustus 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Mogelijke revolutie in gamewereld dankzij OnLive

OnLive, ontwikkeld door Steve Perlman, zou een doorbraak kunnen betekenen voor de distributie van videogames. Meerdere game-uitgevers hebben deze week laten weten interesse te hebben in de nieuwe technologie.
Door Gamez

Perlman stelt dat hij een compressietechnologie voor data heeft ontwikkeld en een bijbehorende online service.

Met OnLive zouden games gespeeld kunnen worden via servers in plaats van op consoles of pc’s.

Games hoeven zo niet langer in de winkel te worden gekocht of gedownload te worden, maar kunnen rechtstreeks op een netwerk gespeeld worden.

Verhoging datacompressie

Perlman heeft een methode gevonden om datacompressie te verhogen op een manier die veel minder processorvermogen vraagt van een computer. Hierdoor is data veel makkelijker en sneller via internet te verzenden.

Hierdoor zijn games via een sterke internetserver elders op de computer thuis te spelen. De OnLive technologie is op elke pc te gebruiken, maar de micro-console is ook aan te sluiten op de televisie.

Gameuitgevers

Aangezien dit veel minder hoge eisen stelt aan de computer van de speler en een console overbodig wordt, zou dit belangrijke gevolgen kunnen hebben voor enkele grote hardware- en consolefabrikanten. Uitgevers hebben de nieuwe technologie in ieder geval al omarmd.

Op de GDC is deze week bevestigd dat Atari, Eidos, Codemasters, EA, Epic, Take-Two, THQ, Ubisoft en Warner Bros allemaal zeer geïnteresseerd zijn in de service en dus verder willen met OnLive.

OnLive zal later dit jaar worden uitgebracht. Dan moet blijken of dit echt de revolutie zal brengen die Perlman belooft.

Aanbevolen artikelen