AMSTERDAM - De vijfde Resident Evil game is een feit. Geen Leon Kennedy dit keer, maar wel genoeg gelijkenissen met diens avontuur op de GameCube, de PS2 en de Wii. Is Resident Evil 5 een mooie make-over van deeltje vier of heeft hij toch een eigen smoel?

De eerste Resident Evil die wij ooit speelden op de PlayStation bulkte van een voor die tijd snijdende spanning. Hoewel het allemaal vrij pixelig overkwam, stond de b-film sfeer als een huis.

In de loop der tijd moest de creepy sfeer plaatsmaken voor steeds meer actiegerichte gameplay, waardoor de serie alleen maar in populariteit groeide.

Succes

Dit kwam tot een voorlopig hoogtepunt in het vierde deel. Een voor Capcom grote stap die de ingekakte horror-serie nieuw leven moest inblazen. Met succes.

De game gooide hoge ogen en zelfs de veel later verschenen Wii-versie kon rekenen op prima cijfers van de gamepers over de hele wereld.

Voortborduren

Capcom zou Capcom echter niet zijn als ze hun volgende telg niet op dit succes zouden laten voortborduren en inderdaad, Resident Evil 5 gaat qua gameplay verder waar we deel vier achterlieten.

Dit terwijl het gamelandschap de laatste jaren sterk is veranderd. Games zijn kort geworden, makkelijker en de controls versimpeld. Zaken waar Resident Evil over het algemeen een broertje aan dood had.

Verhaal

Over het verhaal gaan wij niet veel uit de doeken doen om spoilers te voorkomen. Jullie weten dat de game voornamelijk in Afrika afspeelt, waar Chris op zoek is naar biochemische wapens die na de ineenstorting van Umbrella verhandeld worden op de zwarte markten van deze wereld.

‘Toevallig’ loopt hij het Las Plagas parasiet (zie Resident Evil 4) en diens verspreider Wesker tegen het lijf en vanaf dan is het weer schieten op de meest walgelijke creaturen, puzzels oplossen, snel-op-die-ene-knop-drukken en goud inzamelen geblazen. Ondertussen probeert Chris er achter te komen wat er is gebeurd met zijn oude partner, Jill Valentine.

Brute actie

Grafisch wordt de Westerse Unreal Engine 3 goed benut door Capcom en diens ‘standaardglans’ lijkt zeer te passen bij het broeierige sfeertje wat je zou verwachten in Afrika.

Er is in sommige snelle (voertuig)stukken binnen de game sprake van enige pop-up, maar deze is nergens echt storend te noemen en valt je eerlijk gezegd tijdens de brute actie niet echt op.

Resident Evil 5 is misschien wel een van de mooiste games die wij hebben gezien die gemaakt is met de genoemde engine en dat is (met in je achterhoofd de grote aantallen games die met de engine zijn gemaakt) een statement.

Wel leuke voertuigsecties

Het is trouwens grappig om te zien dat Capcom wel weet hoe je leuke voertuigsecties in een game kunt verwerken. Dit waren toch zeker de zwakkere momenten in beide Gears of Wars delen.

Muzikaal doet de game het ook niet verkeerd. De muziek zwelt aan wanneer we een spannend moment gaan tegenkomen en verdwijnt wanneer het gevaar geweken is.

Gameplay

Zoals gezegd kun je qua gameplay redelijk invullen wat je krijgt voorgeschoteld. Veel schieten met een grote diversiteit aan wapens die je ook nog eens kunt upgraden, waarmee je een minstens zo grote diversiteit aan tegenstanders overhoop schiet, de meest bizarre en creatieve eindbazen en de vaak niet hele ingewikkelde puzzels en minigames.

Toch is het niet alleen maar gesneden koek wat gameplay betreft. In deel vier moest je de onschuldige Ashley op sleeptouw nemen die je vooral moest beschermen, terwijl je sidekick in deel vijf de stoere en welgevormde Sheva is die wél zelf weerstand kan bieden.

Natuurlijk moet je haar soms uit de penarie helpen, maar het is gewoon anders dan een meisje dat geen wapen kon vasthouden.

Strategisch

Ook het meezeulen van gevonden voorwerpen is sterk gewijzigd. Het is meer gericht op dat van Resident Evil Zero. Je kunt met zijn tweeën maar een maximum aan spullen meeslepen, wat de keuze van mee te nemen meuk meer strategisch maakt.

Ook zul je deze spullen moeten delen. Is Sheva gewond en jij draagt de herbs of first aid spray, dan zul je haar moeten genezen.

Als de dame roept dat ze ‘out of ammo’ is, dan moet je haar snel kogels geven. Sterft zij, dan ben jij ook echt de Sjaak.

Verwacht was wel dat Sheva te vaak in de weg zou staan tijdens de hectiek van gevechten en hoewel dat een paar keer is voorgekomen, viel het uiteindelijk heel erg mee. We mogen dan ook concluderen dat ze werkt als een leuke toevoeging en niet al te veel frustratie oproept.

Wijzigingen

Verdwenen zijn de ‘typewriters’ om te saven en de wapenhandelaren. Nu wordt het spel automatisch opgeslagen en kun je wapens kopen bij de start van iedere nieuwe chapter.

Ook hoef je in dit vijfde deel niet heen en weer te lopen. Je haalt een level en je komt niet meer terug.

Wat we wel echt misten, waren de Metal Gear Solid-achtige gesprekken tussen jou en collega’s, maar ook tussen jou en vijanden. Die gaven de personages in de vorige game net wat meer kleur en persoonlijkheid dan dat ze in dit deel hebben. Geen schokkende wijzigingen dus, maar wel noemenswaardig.

Volslagen doorgedraaide Rambo

Het wordt echter pas echt leuk wanneer je de nieuwe coöp-modus gaat spelen. Met een vriend op de bank of via internet, het geeft de beleving een extra fun-factor en geeft de game ook direct een grote replay-waarde.

Ook hier gelden de regels dat je samen moet werken en niet als een volslagen doorgedraaide Rambo alles in je uppie moet gaan uitknokken.

Samenwerken en het delen van je inventaris zijn de sleutels tot succes. Voor de Rambo’s onder ons heeft Capcom het geweldige The Mercenaries laten terugkomen. Een spelmodus waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven met een personage en diens beperkte wapentuig in een specifiek level.

Voor de liefhebber

Voor iedere tegenstander die je doodt, krijg je tijd en uiteindelijk punten. Door het halen van een bepaald aantal punten worden personages met een eigen uitdaging in hun mogelijkheden vrijgespeeld.

In deel vier was het vooral deze spelmodus waardoor de liefhebber de game keer op keer weer in zijn of haar console propte.

Probleem is wel dat je deze pas vrijspeelt wanneer je de game hebt uitgespeeld. Je mag dus gerust stellen dat het met de replay-waarde en überhaupt de value for money goed zit in dit vijfde deel.

Wel is de game een stuk korter dan deeltje vier. Wanneer je niet de mini-games speelt, maar gewoon recht op je doel afgaat, kun je de game met tien uur uitgespeeld hebben.

Gedateerde besturing

Er is sinds de demo uitkwam veel gezegd en geschreven door pers en fans over de besturing. Deze zou gedateerd zijn en aanvankelijk moesten ook wij soms diep zuchten bij een op het eerste gezicht bewerkelijke besturing van de game. Maar naarmate het spel vorderde, ging alles als vanzelf, net als in deel vier.

We zijn verwend geraakt door games zoals de al eerder aangehaalde Gears of War, waarin alles draait om snel en gemakkelijk iets doen. Bij Resident Evil 5 staat actie ook hoog in het vaandel, maar de game wil wel dat de speler zich meer inspant en meer zijn kop erbij houdt.

Vaart uit de game

Wat wel anders had gemogen van ons is de aparte knop voor mêlee-gevechten met het mes. Neem het mes gewoon op in het standaard wapen menu en zorg dat er een sneltoets is.

Verder was het ook wel heel erg fijn geweest als je met het pistool in de aanslag had kunnen lopen en schieten. Het lopen, stoppen, richten en schieten haalt de vaart behoorlijk uit de game.

Het zijn geen grote spelbrekers, maar vandaag de dag mag je dergelijke moves verwachten in een game als deze. Een beetje geforceerd voelt de mogelijkheid om dekking te zoeken achter bepaalde stukken omgeving.

Resident Evil was (en is) een vaandeldrager en moet zich niet teveel laten afleiden wat een Amerikaanse studio als Epic allemaal doet.

Er was even de angst dat Resident Evil 5 zou zijn ingehaald door games als Gears of War, maar gelukkig blijkt niets minder waar. De game biedt een prachtig uitziende wereld vol fraaie en creepy details, een iets versimpelde gameplay ten opzichte van zijn voorganger, zonder de sterke punten te verliezen. De toevoeging van de daadkrachtige partner is zowel in de singleplayer als in de coöp een zeer vermakelijke toevoeging en met The Mercenaries er nog bij krijg je weer eens dik waar vol je geld. Er moet echter een belangrijke kanttekening worden gemaakt bij Resident Evil 5. Vond je de vorige delen niet interessant, dan gaat dit vijfde deel je niet plotseling op andere gedachten brengen. Het is en blijft Resident Evil en daar houd je van of je haat het. Er is gewoon geen middenweg. (91%)

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: 13/03/2009