Onlangs verscheen er een Britse campagne waarin gamen gelinkt werd aan een vroege dood. Verschillende game-uitgevers hebben inmiddels aangegeven teleurgesteld te zijn in het bureau achter de campagne.

Op één van de uitlatingen is een jongen te zien die een PS3-controller in zijn hand heeft, met daarbij de tekst ‘ Risk an early death, just do nothing’. Het gaat hier overigens niet enkel om gamen, maar eerder om het principe dat steeds meer jongeren niks doen dan op de bank hangen en daardoor te dik worden.

Zowel SEGA als Atari hebben zich inmiddels uitgesproken over de campagne. SEGA Europa president Mike Hayes geeft aan dat hij zeer teleurgesteld is en voegt daaraan toe dat het erg frustrerend is dat gamen als voorbeeld wordt gebruikt om zo een negatief beeld te kweken.

Niet goed geïnformeerd

Mike Hayes geeft daarbij aan dat het bureau niet goed geïnformeerd is en daardoor andere vormen van mediagebruik buiten beschouwing laat, zoals tv kijken, muziek luisteren en boeken lezen.

Ook Atari laat weten niet blij te zijn met de uiting. “Op zijn minst is de campagne misleidend en als we van het ergste geval uitgaan, beschadigt het de industrie, zijn reputatie en zijn potentie.”

Het departement van gezondheid in Engeland heeft inmiddels zijn mening gegeven over de campagne en aangegeven dat deze kinderen niet aanspoort om minder te gamen, maar eerder probeert ouders en kinderen bewust te maken dat een gebalanceerd dieet belangrijk is.