AMSTERDAM - Een filmgame die de potentie heeft om dit soort games uit het slop te trekken is Wanted: Weapons of Fate. Een game gebaseerd op een film, die weer gebaseerd was op een comic.

Een van de grootste verrassingen op filmgebied kwam in de vorm van Wanted. Een op een comic gebaseerde film met in de hoofdrollen Morgan Freeman, James McAvoy een en een steeds dunner wordende Angelina Jolie.

Hoewel de film verre van origineel is, bleken de vleugjes Fight Club en Matrix een heerlijke saus te vormen voor een ongekend spectaculair avontuur waar geen rekening hoefde te worden gehouden met geloofwaardigheid, maar wel genoeg ruimte bleek voor een dosis (zwarte) humor. 

De angst was dan ook groot toen Warner Bros. een game aankondigde rond de film. Hoe vaak hebben we games die gebaseerd waren op films niet zien eindigen als producten waar de gemiddelde gamer acuut jeuk van krijgt?

De verrassing was dan ook groot toen de game werd uitgesteld en daardoor niet langer mee kon liften met de ontstane hype van de film, maar gewoon een goed product moest gaan worden.

Kersverse huurmoordenaar

Wanted: Weapons of Fate is geen één-op-één naspelen van de film, maar pakt de draad op precies vijf uur nadat de film eindigt. Hoofdpersonage Wesley wordt bruut uit zijn slaap gewekt wanneer zijn deur wordt ingetrapt door mensen die maar één doel hebben: Wesley vermoorden.

Van het een komt het ander en de kersverse huurmoordenaar zal zijn pijlen moeten richten op de Franse tak van het genootschap en zal iemand genaamd The Immortal moeten opsporen om zo een beter beeld te krijgen van zijn familie en de banden die zij hadden met het genootschap.

De game speelt als een third person actiegame en doet denken aan Max Payne met een vleugje Gears of War. Niets om je voor te schamen dus.

Een van de meest indrukwekkende dingen uit de film was dat de ‘assassins’ hebben geleerd om hun afgeschoten kogels te ‘buigen’. Ze schieten in een curve waardoor ze een doel om een hoek of achter iemand kunnen doden. Natuurlijk mogen ook wij binnenkort gaan proberen om kogels om een hoek te schieten, want deze mogelijkheid is keurig in de game meegenomen.

Kogels buigen

De speler zal deze schoten via één van de analoge sticks sturen door een boog in de stellen hoe de kogel moet gaan vliegen. Denk hierbij aan de manier hoe je in Gears of War een granaat gooit om een idee te krijgen.

Hoewel het in deze game om een verticale boog gaat, zal dit in Wanted: Weapons of Fate gaan om een horizontale boog. Wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheid zal de tijd heel even worden vertraagd om je als speler de mogelijkheid te geven te richten.

Het doel van deze bewerkelijke manier van tegenstanders omleggen, is dat er een bijna strategische schietpartij ontstaat waarbij je constant op je hoede moet zijn of je dekking wel afdoende is en je als speler wordt uitgedaagd om bijna onmogelijke schoten te maken.

Het gebruiken van cover is niet alleen om jezelf buiten schot te houden, zoals veel games dit tegenwoordig met wisselend succes plegen te doen. Door snel van cover naar cover te springen en te duiken ontstaat er zogenaamde ‘cover chaining’, oftewel bullet-time waardoor de skills van je moordenaar worden versterkt en je dus preciezer je kogels kunt afvuren om je tegenstanders om te leggen. Zo moet een vuurgevecht een waar ballet van geweld worden, waarbij de skills van je personage worden versterkt door jouw skills in de game.

Speciaal pak

Doordat Wesley niet een groteske spierbundel is met een harnas aan, kan hij zich veel sneller van het ene stuk cover naar het andere bewegen. Daardoor zal de algehele (snelle) gameplay gaan afwijken van die van games zoals Army of Two en Gears of Wars.

Heel anders dan de film, maar wel weer sterk beïnvloed door de comic, is de mogelijkheid om een speciaal pak te te unlocken. Dit leren body suit is de outfit waar Wesley zijn moorden in pleegt in de comics, maar buiten beeld is gebleven in de film om de geloofwaardigheid nog enigszins in stand te houden. Voor de echte fans is er zometeen dus wel de mogelijkheid om de game te spelen met het assassins suit.

Met het wachten op een waardige opvolger van Max Payne en een vervolg op Gears of War 2 (die waarschijnlijk pas in 2010 het daglicht zal zien) zou Wanted: Weapons of Fate wel eens een goede manier kunnen zijn om de honger te stillen. Het uitstel van de game is zeker de geloofwaardigheid van de titel ten goede gekomen en de ideeën die ontwikkelaar Grin tot leven probeert te brengen in de game zijn in ieder geval dusdanig uitdagend dat we nieuwsgierig zijn hoe dit in de uiteindelijke versie uitgewerkt zal zijn. Voorlopig krijgt Wanted: Weapons of Fate het voordeel van de twijfel.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 03/04/2009