Review: Tom Clancy's H.A.W.X.

Straaljagersims zijn meestal vrij eentonig, maar Tom clancy’s H.A.W.X. moet daar verandering in gaan brengen. Niet meer simpelweg achter je vliegtuig of in het vliegtuig hangen tijdens het spelen, maar nu ook met een veel vrijere camera.

Tom Clancy’s H.A.W.X. heeft namelijk als belangrijkste nieuwe element de ‘OFF mode’. Hierin krijg je volledige controle over je straaljager en laat de computer een gedeelte van het werk vallen. De computer die normaal verantwoordelijk is voor het in de lucht houden van je kist, laat je nu dus in de steek.

En deze computer is zo vitaal omdat de straaljagers van tegenwoordig gebouwd worden om manoeuvreerbaar en snel te zijn. Helaas gaat dat niet met een kist die uit zichzelf vliegt, maar wel met een kist die uit zichzelf uit de lucht wilt vallen.

Stabiele kist

Straaljagers vliegen dus niet zonder assistentie en dat merk je. Zodra je in de ‘ON mode’ aan het vliegen bent heb je een heerlijk stabiele kist onder je kont en kun je jouw vliegtuig tot het limit duwen en nog niet neerstorten. De computer houdt alles netjes in balans, maar dat is niet alles. Hij biedt je ook nog hulp op bepaalde lastige momenten.

Er zijn zo hier en daar wat targets die moeilijk te vinden zijn en dan kun je de computer inschakelen. Deze bepaalt het perfecte pad hoe je het beste kan vliegen om vervolgens het doelwit op die manier uit te schakelen. Denk hierbij aan SAM sites die zich onder een soort berg bevinden en vliegtuigen die nogal irritant om je heen vliegen en die je zonder hulp maar niet kunt raken.

Kiezelsteentje

Maar eigenlijk is daar de genoemde OFF mode voor in het leven geroepen. Omdat de computer dan half werk gaat leveren heb jij veel meer controle over je vliegtuig. Hierdoor kun jij dus ineens om een kiezelsteentje heen draaien en hierdoor dus heel makkelijk achter je vijand komen en je raketten los laten. Maar helaas is dit in de praktijk een stuk moeilijker dan het lijkt.

Dit komt doordat de camera altijd zoveel mogelijk op je target probeert te richten. Deze zwiept dus om je heen terwijl je net bezig bent met een manoeuvre. Hierdoor verandert deze manoeuvre ineens van richting. Dat is niet heel handig als je probeert te richten. Mede dankzij deze cameravoering is het erg lastig om een goed gevoel voor het vliegtuig te krijgen in de OFF mode.

Satellietbeelden

Gelukkig zien de stunts er niet minder uit door de soms wat moeilijke controle en ook de omgeving is erg mooi. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van hele hoge resolutie satellietbeelden. Alles wat je onder je voorbij ziet vliegen als je boven Rio de Janeiro vliegt is er dus ook in het echt.

En dankzij de hoge resolutie ziet het er ook nog erg goed uit vanaf zekere hoogte. Oké, als je vlak boven de gebouwen vliegt, dan ziet het er wat minder uit, maar je hebt dan ook wel een grootse wereld waar je overheen kunt vliegen, zonder laadtijden.

Saaie beginmissies

En het vliegtuig waar je dat in doet ziet er ook meer dan prima uit. Daarbij heb je de keuze uit een groot aantal kisten. Je begint dan wel in roestbakken die pijn doen aan je ogen, maar al snel zit je in de jagers van nu. Jammer genoeg is het begin van de game niet zo heel sterk te noemen. Dit komt doordat het nieuwe van de game (de OFF mode) de eerste paar missies nog helemaal niet beschikbaar is. De missies worden hierdoor al snel erg saai. Verder dan tanks van de grond schieten en straaljagers uit de lucht halen kom je echt niet.

Zodra je gecertificeerd bent voor de OFF mode begint de game echt uit de verf te komen. De missies worden gevarieerder en eisen ook veel meer van je als piloot. Je krijgt veel meer keuze uit vliegtuigen, die daarbij natuurlijk ook steeds vetter worden. Daarbij krijg je langzaamaan de keuze uit verschillende sets van rakketen die je onder je vleugels kunt schroeven.

Niet alleen zijn de missie wat leuker na het verkrijgen van de OFF mode, maar ze zijn ook leuker dóór de OFF mode. Zodra je nu wordt belaagd door vijanden schakel je deze mode in en dan kan de chaos beginnen. Raketten overal, vijanden die op je locken en een generaal die je ook nog orders geeft. Het is ineens heel hectisch en daardoor ook een stuk vetter om te spelen.

Gezellig online
In de negentien missies vlieg je de complete wereld over. Heb je daar niet genoeg aan dan ga je nog even gezellig online met je vrienden. Even wat dogfights tegen wat vreemden of gewoon tegen je vrienden. Bedenk maar dat het wel even wat heftiger gaat worden dan dat je in de hele singleplayer tegen bent gekomen. De levende tegenstander is ook een getrainde piloot en weet waarschijnlijk ook de OFF mode te vinden.

Maar uiteindelijk is het wel een beetje de vraag hoe lang je dit leuk blijft vinden. De singleplayer biedt erg veel afwisseling in omgevingen, maar qua gameplay lijkt het al snel op elkaar. Missies beginnen vaak verschillend, maar komen al snel weer neer dogfights. En bij die dogfights wordt je weer geconfronteerd met de lastige besturing.

Al met al is H.A.W.X. een grote verbetering in het genre. Het legt de lat op het gebied van actie een stuk hoger en grafisch kunnen we er ook niet omheen. Het gebruik van satellietbeelden is zeker een goede toevoeging. De game begint helaas erg langzaam en erg saai, maar als je daar doorheen bent en je goed kunt wennen aan de besturing in de OFF mode, dan is Tom Clancy’s H.A.W.X. een van de betere air-combat games die er te vinden is. (77%)

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 06/03/2009 (Xbox 360, PS3), 20/03/2009 (pc)