Wolverine doet zijn naam weer eer aan. In Wolverine: Origins deinst hij namelijk nergens voor terug. Bloed, ingewanden en zelfs helikopters maken geen kans.

Natuurlijk waren we bang dat deze game erg zou gaan tegenvallen. Het is en blijft natuurlijk een game die gebaseerd is op een film en comics. En laten we eerlijk zijn, die games zijn over het algemeen het spelen niet waard.

Toen we de mogelijkheid kregen om Wolverine: Origins te gaan spelen, waren we dan ook niet meteen heel happig om te spelen. Al moet erbij gezegd worden dat we al iets meer verwachtingen hadden na de beelden die we gezien hadden.

Interactieve cutscenes
 

Met de controller in de hand stapten we achter de tv en de game begon bij het eerste level. We werden gelijk geconfronteerd met een van de nieuwe onderdelen in de game, namelijk interactieve cutscenes. Wolverine vloog van een angstwekkende hoogte op de grond af. Dit zonder parachute, terwijl hij luchtafweergeschut moest ontwijken.

Tenminste, dit moest jij zelf doen. Het camerapunt en de overgang vanuit de cutscene deden nogal denken dat het nog steeds een filmpje was, maar zonder jouw hulp werd Wolvie gewoon uit de lucht geknald. Aan het werk dus.

Ruwe landing

Na de ietwat ruwe landing kreeg Logan niet eens de tijd om even op adem te komen. Hij werd gelijk belaagd door vijanden met zwaarden en vuurwapens. De klauwen uit de handen en hakken dan maar. Gelijk viel op hoeveel vette moves Wolverine al kan doen als de game nog net een minuut bezig is. Met het vrij simpele vechtsysteem kan iedereen gelijk aan de slag.

En omdat het systeem omgeving- en vijandgevoelig is, zul je niet snel de hele tijd dezelfde moves uitvoeren. Sta je naast een muur waaraan wat spiesen hangen, dan zal Wolverine hier gebruik van maken als dat kan. En zo zal een bepaalde finisher move nooit hetzelfde zijn bij verschillende vijanden.

Snel herstel
 

Deze finisher move is overigens vrij bruut. Je zet deze in door een vijand op te tillen en daarna op het goede moment op de aanvalsknop te drukken. Logan steekt dan bijvoorbeeld zijn klauwen door de onderkaak van zijn tegenstander en zwiept hem in het rond. Het bloed gutst hierbij rijkelijk uit het lichaam. En als je zelf geraakt bent, dan zul je zelf ook meebloeden. Gelukkig zal dit nooit erg lang duren. Iedereen weet dat Wolverine heel snel herstelt en daardoor ook nagenoeg niet te stoppen is.

En we werden dan ook niet genoeg geraakt om dood te gaan tijdens de potjes die we speelden. Twee keer hebben we cover gezocht om de health weer een beetje op peil te krijgen en de huid weer een beetje te laten genezen . Dit is namelijk belangrijker dan je denkt.

Twee levensbalken
 

Wolverine is erg kwetsbaar als zijn huid voor het grootste deel eraf is geschoten. Daaronder zitten zijn vitale organen en als die ermee stoppen, dan stopt Wolverine ook. Je kunt dus wel ‘dood’, maar niet zomaar. In de game krijg je dan ook twee levensbalken. Eén staat voor de buitenkant en de tweede staat voor de binnenkant.

Is de buitenkant eraf gehakt of geschoten, dan gaat de schade verder aan de binnenkant. Als dat op is, dan is het game over. Het innerlijke van Logan heelt ook niet zomaar. Daarvoor moet eerst zijn huid weer volledig zijn aangeheeld. Het binnenste gaat daarna weer herstellen, maar dit gaat niet erg snel. Gelukkig is de man zelf snel genoeg om met de tijdelijke gevaren af te rekenen.

Iets wat we vaak tegenkomen in andere hack ’n slash titels is het feit dat je grote afstanden moet overbruggen voordat je bij schietende vijanden bent. Wolverine heeft hiervoor zijn bekende grote sprong. Hierbij springt hij tientallen meters ver waarbij het eindpunt van de sprong eindigt met de klauwen in de borst van de schietende vijand.

Hoog tempo
 

Toen we deze move een beetje onder de knie hadden, merkten we dat we er heel erg veel gebruik van maakten. Niet alleen omdat je hier erg snel veel afstand mee overbrugt, maar ook omdat je gelijk op een vijand landt en deze staat over het algemeen tussen meer vijanden. Het tempo in de gevechten blijft hierdoor lekker hoog en het bloedvergieten samen met de hele vette moves blijft hierdoor lekker doorgaan.

Tel daarbij ook nog op dat je naarmate je meer vijanden bevecht, steeds beter wordt. Je verdient hiermee de nodige experience om combo’s mee te leren en je basiskrachten te versterken. Niets nieuws op zich natuurlijk, maar je wordt ook steeds beter in het verdedigen tegen vijanden die je vaak slacht. Als je veel gasten met een AK47 een kopje kleiner maakt, dan zullen deze je steeds minder schade doen en jij hen steeds meer schade doen. Wolverine is namelijk geen domme jongen, hij leert automatisch hoe hij het beste met bepaalde gevaren kan omgaan.

Als er een game is die de trend van slechte filmgames gaat doorbreken, dan moet het deze gaan worden. De brute actie, het goede tempo, het simpele maar toch diepgaande gevechtsysteem, de prachtige graphics en natuurlijk het feit dat je eindelijk een keer met een echte Wolverine kunt spelen, maken deze game vooralsnog erg tof. We waren dan ook niet voor niets achter de demo vandaan te slaan.

Platform: PS3, Xbox 360, pc, Wii, DS, PSP, PS2 | Release: 1 mei 2009