Na de release van Medieval II: Total War – Kingdoms, een add-on voor hun meest recente RTS-game, heeft ontwikkelaar Creative Assembly besloten dat het tijd is om hun bekende franchise maar eens naar een hoger niveau te tillen.

Empire: Total War brengt de serie terug naar de Age of Reason en rond deze periode in de achttiende eeuw zal het allemaal draaien om de groeiende macht van Europa in de rest van de wereld. Volgens de ontwikkelaar is dit een zeer interessant tijdsbestek om als speler te doorlopen omdat hier de technologische ontwikkeling in het oorlogvoeren op z’n absolute hoogtepunt was.

Zeer breed aanbod
De Grand Campaign in Empire: Total War zal in vergelijking met andere RTS-titels over een zeer breed aanbod van verschillende facties beschikken. Van de Britse kolonies tot de Mughals in India, en daar tussenin zullen zich nog tal van verschillende machten bevinden met wisselende krachten. Zo kun je bijvoorbeeld ook aan de slag met de Amerikanen, Afrikanen en de Turken uit het Ottomaanse Rijk.

In deze campaign is het natuurlijk de bedoeling dat jij als speler je macht gaat uitbreiden in de verschillende regio’s van de wereld. Het is alleen wel te hopen dat het straks door de vele facties en grote werelddelen niet in een complete chaos vervalt. Maar gezien de eerdere titels uit de Total War-serie heeft Creative Assembly ongetwijfeld genoeg ervaring in huis om er een overzichtelijk geheel van te maken.

Zee gevechten

De game zal ook over een zeer tof en nieuw spel-element beschikken. Er zullen zich namelijk ook flink wat oorlogsmomenten op zee gaan afspelen. Deze strijd tussen de verschillende zeemachten zijn volgens de ontwikkelaar niet zozeer afhankelijk van de pure kracht van je vloot, maar eerder van de specifieke formatie waarin de schepen door jou als speler worden opgesteld. En doordat ieder schip één enkele unit-ruimte in beslag neemt, is het mogelijk om met maar liefst twintig schepen wisselende formaties te bouwen en zo zeer tactisch de open wateren te veroveren.

Als Commander in Chief is het bij deze gevechten op water trouwens wel belangrijk om rekening te houden met de vele externe factoren die hierbij komen kijken. Een goede aanval mag namelijk niet belemmerd worden door zaken als wind, regen of andere veel voorkomende problemen op zee, en je moet dus verder kijken dan alleen die sterke zeevloot die er voor je ligt.

Geheel aan jou

Tijdens de daadwerkelijke gevechten is het ook geheel aan jou hoe je dit wilt aanpakken. Zo kun je onder andere de kannonen richten op verschillende onderdelen van de vijandige schepen. Beschiet bijvoorbeeld het dek om het vrij te maken voor jouw mariniers, of lanceer de bommen juist op de masten als je het schip zijn snelheid en wendbaarheid wilt ontnemen.

De vele aandacht die de ontwikkelaar in deze zee gevechten heeft gestoken betekent natuurlijk niet dat de strijd op het land minder belangrijk is geworden. Zo kun je in Empire je landmacht in verschillende linies opstellen waarbij je bijvoorbeeld de infanterie in een vuurlinie voorop stuurt, gevolgd door de cavalerie en voor de lange afstandsaanvallen sluit je af met een batterij aan zware kannonen.

Controle over de chaos

Gezien de periode waarin de game zich afspeelt wordt het onder controle houden van de chaos onder de bevolking een zeer belangrijk onderdeel van de gameplay. Naarmate jouw gezelschap zich namelijk steeds verder ontwikkelt, zullen je burgers ook steeds meer vrijheid gaan eisen. En dat dit een flinke druk kan leggen op jouw strakke bewind zal dan ook al snel blijken als ze ineens niet meer precies doen wat jij ze opdraagt.

Je kunt er in dat geval voor kiezen om als een moderne leider door het leven te gaan en ze hun vrijheid geven, of je kan er juist voor kiezen om de touwtjes wat strakker aan te trekken om zo je machtspositie te behouden en een ijzersterk regime te voeren. Waar in vorige Total War-games de mensen zich vooral op het punt van religie gingen samenvoegen, gebeurt dit in Empire geheel op politieke overtuiging. En door hier handig op in te spelen kun je er dus voor zorgen dat je mensen een stuk gelukkiger worden. En een gelukkige bevolking is voor een leider natuurlijk altijd goed nieuws.

Veel detail

Op grafisch gebied valt meteen op over hoeveel detail de game beschikt. Zelfs de kleinste gevechten in het begin van de game zijn zeer heftig en explosief, waarbij je als speler vanaf een soort zijaanzicht op de actie neerkijkt. De zorg die Creative Assembly hierbij voor iedere unit heeft uitgetrokken is echt indrukwekkend te noemen. Zo heeft ieder individueel kanonsshot bijvoorbeeld zijn eigen schademodel, zie je zeer gedetailleerd hoe de verschillende units zich vanaf de kanonnen naar het bovendek verplaatsen om hier beter weerstand te bieden tegen vijandelijke schepen, en zijn ook de dynamische weersomstandigheden en de hoge golven bij zwaar weer erg mooi gemaakt.

Hoewel de game pas begin maart in de winkel ligt is nu al duidelijk dat Empire: Total War over minstens dezelfde hoeveelheid strategische diepgang zal beschikken als zijn voorgangers. Daarnaast lijkt het ook grafisch al dik in orde te zijn met deze game, worden de zeegevechten ongetwijfeld een leuke afwisseling en worden de maps groot genoeg om RTS-liefhebbers weer maanden aan de pc gekluisterd te houden.

Platform: pc | Release: 04/03/2009