Professioneel worstelen is met name in de VS al decennia lang een bijzonder populaire sport. Met WWE Legends of WrestleMania kunnen liefhebbers de meest roemruchte periode opnieuw beleven.

Dan hebben we het natuurlijk over de jaren ’80, toen de sport zijn definitieve doorbraak bij het grote publiek beleefde. Want iedere fan en sowieso vrijwel iedereen die nu boven de 25 is, zal de naam Hulk Hogan ongetwijfeld bekend in de oren klinken.

Zijn gevecht in 1987 tegen de bijna vierkante André the Giant trok destijds dan ook een recordaantal bezoekers. De manier waarop publiekslieveling Hulk Hogan de partij won, is nog altijd één van de hoogtepunten in de geschiedenis van de sport.

En laat dat nu net de gedachte achter deze nieuwe worstelgame zijn. Met de Smackdown-serie en het recent verschenen TNA Impact! zijn er twee franchises die zich richten op de huidige twee worstelbonden, met logischerwijs ook alle worstelaars die nu actief zijn.

Gedenkwaardige partijen en grote namen

Legends of WrestleMania behandelt de aanloop naar nu, met een keur aan gedenkwaardige partijen en grote namen van de laatste 25 jaar. De volledige lijst is nog niet bekend, maar in de beperkte preview-versie die we hebben getest, kwamen we naast de Hulkster ook ‘Stone Cold’ Steve Austin en, tegenwoordig acteur, The Rock tegen.

De game zal verschillende modes bevatten, maar de belangrijkste daarvan is Relive. Na een halve documentaire over Hulk Hogan, compleet met volledig over-the-top acteerprestaties, stonden we dan ook in de ring om de geschiedenis te herbeleven, of te herschrijven. In ons geval was het laatste meerdere keren het geval, want bij gebrek aan enige uitleg over de besturing was het André the Giant die vrij weinig moeite had om het gevecht nu wél te winnen.

Dezelfde moves

Nu is de game natuurlijk nog niet af en een tutorial mogen we zeker verwachten, maar het is niet het enige dat er voor zorgt dat we vooralsnog niet bijzonder positief zijn over Legends of WrestleMania. Zo gebruikte de kunstmatige intelligentie wel erg vaak dezelfde move, waarbij Hogan in een soort klem werd genomen.

En elke keer als we daar net van hersteld waren, gebeurde weer precies hetzelfde. Niet dat dit nou echt schade opleverde, maar minutenlang naar een scherm kijken zonder invloed te hebben op wat er gebeurt, is volgens ons toch niet echt wat je onder gamen verstaat.

Reversals

Eenmaal ontsnapt uit de herhalende houtgreep, bleken we na enige oefening toch wat leuke moves en zogenaamde reversals uit de controller te krijgen. Deze zijn, zoals vaker in vechtgames, contextgevoelig en verschillen dus als de tegenstander staat of op de vloer ligt. Ook hier is nog het één en ander te verbeteren, want het gebeurde toch net iets te vaak dat we in het luchtledige stonden te stompen en duwen.

Tot slot de graphics en het geluid, waarbij op beide vlakken geldt dat het gewoon degelijk is voor wat je van het type game kunt verwachten. De heren worstelaars zien er misschien iets te plastic uit, maar dat is net als het bordkartonnen publiek eerder regel dan uitzondering binnen het genre. De toeschouwers reageren over het algemeen goed op het verloop van de wedstrijd, iets waar de commentator af en toe wel wat moeite mee lijkt te hebben.

Des te opvallend is het dan ook dat deze game van dezelfde ontwikkelaar afkomstig is als de hierboven reeds genoemde Smackdown vs. Raw reeks, waarvan jaarlijks een nieuwe versie verschijnt. Hoewel niet elk deel even fantastisch is, hebben de mensen van Yuke’s en THQ toch een aantal meer dan redelijke worstel games afgeleverd. Legends heeft een originele insteek, maar of het ook een vergelijkbaar budget heeft, wagen we op basis van wat we er tot nu toe van gezien hebben te betwijfelen.

WWE Legends of WrestleMania zal met name de wat oudere fans van professioneel worstelen een leuke ‘trip down memory lane’ kunnen bieden, althans op papier. De uitwerking is op dit moment nog vrij karig, maar gezien de game pas eind maart in de winkel ligt, hopen we dat men voor die tijd in ieder geval wat betreft gameplay en besturing nog een flinke inhaalslag weet te maken. Alleen nostalgie is daarvoor toch echt niet genoeg.

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: 20/03/2009