AMSTERDAM - Eidos neemt het stokje over van Electronic Arts. Of Eidos nu wel een Batman-waardige game weet te maken? Aan het decor van de game zal het in ieder geval niet liggen.

Van coole comics naar een lachwekkende tv-serie, naar tekenfilms, naar kleurrijke films tot de wedergeboorte van deze superheld in Batman Begins met als voorlopig hoogtepunt The Dark Knight. Met andere woorden: Batman heeft een turbulente geschiedenis achter de rug en dan hebben we de videogames nog maar even buiten beschouwing gelaten.

Van platformers tot vechtspelen, de ‘Caped Crusader’ is in vele sausjes gegoten met wisselend resultaat. Nu de films het ene kassucces naar het andere doen sneuvelen kon je er de klok op gelijk zetten dat ook de game-industrie weer kon rekenen op een zoveelste poging. Deze komt er nu en draagt de naam Batman: Arkham Asylum.

Gekkenhuis

Voor wie niet of minder bekend is met de verhalen rond de in Gotham City opererende donkere ridder: Arkham Asylum is een gekkenhuis dat ligt (net als de verlaten gevangenis Alcatraz) op een eiland en veel van de oude bekende van Batman zitten daar opgesloten. Een prettig uitgangspunt voor een game zou je zeggen.

Niet alleen heb je een lekker naargeestig decor dat de game direct een passende sfeer meegeeft, maar je hebt ook een speeltuin waarin je een verklaarbaar excuus hebt om al het tuig uit de diverse Batman verhalen ten tonele te laten verschijnen zonder dat je vraagtekens hebt waarom deze plotseling opduiken.

Over de schouders meekijken

Een ander bijkomend voordeel voor de makers (en hopelijk ook voor de Batman minnende gamers) is omdat men een eigen verhaal volgt, er geen sprake is van een echte filmlicentie waarvan we er door de jaren heen al zoveel jammerlijk op hun bek hebben zien gaan. Warner Bros kijkt wel over de schouders mee, maar zal zich voornamelijk afvragen of de game Batman eer aan doet in plaats van of het filmverhaaltje wel volledig wordt gevolgd.

Het verhaal wordt verzonnen door niemand minder dan Paul Dini. “Wie?”, horen we jullie vragen. Dit is de man die ook de verhalen voor The Animated Series voor zijn rekening nam. Hij is dus op de hoogte van de Batman materie en van de (on)mogelijkheden van het universum. Het verhaal draait om Batman die zijn aartsvijand ‘The Joker’ af komt leveren in het gekkenhuis van Gotham. Als de ‘Caped Crusader’ de goede man overhandigt aan het personeel van Arkham weet de beschilderde gek zich uit zijn boeien te bevrijden en duiken er plotseling diverse handlangers op van The Joker.

Diversiteit aan tuig
Batman is dus in de val gelopen en moet nu uit het gekkenhuis vol met een diversiteit aan tuig zien te ontsnappen waarvan de meeste nu niet echt goede herinneringen aan Batman hebben. Verder is Bruce Wayne’s alter ego natuurlijk wel nieuwsgierig wat The Joker precies te zoeken heeft in Arkham. In een notendop het plot van de game.

Maar wat kun je qua gameplay verwachten van deze nieuwste telg in het Batman universum? De game zal vele puzzels bevatten waarbij meer dan eens gebruik moet worden gemaakt van forensische tools om deze op te lossen en daarbij kent de titel stealth elementen die op het eerste gezicht doen denken aan games als Splinter Cell en Manhunt. Dus: uit de schaduwen toeslaan en weer verdwijnen.

Batman beschikt sowieso over een breed arsenaal aan combat moves die variëren van het van een hoogte op iemand springen, met zijn cape verschillende ‘baddies’ even buiten gevecht stellen, maar natuurlijk ook het betere sla- en trapwerk. Het aantal moves kun je ook weer upgraden door middel van punten die je krijgt voor het aftuigen van de verschillende agressieve criminelen. Een beetje op een manier zoals een game als Devil May Cry dit ook doet.

Batcave

Verder moeten de verschillende tools van de oude vleermuis ervoor zorgen dat je alle kanten op kan in de game. Dus niet alleen horizontaal een level doorkruisen, maar vooral ook verticaal om daarna in de hoogte weer verder te klauteren. Hoewel de game zich dus afspeelt in een gekkenhuis kun je, wanneer je door het lineaire begin heen bent, redelijk afwijken van het standaard pad. Er zijn geheime gangen, waaronder een gang naar de Batcave.

Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk welke superschurken je tegen het lijf zult lopen. Naast hoofdrolspeler The Joker kun je onder andere rekenen op Scarecrow, Pinguin, The Riddler, Poison Ivy, Mr.Freeze en Killer Croq. Voor ieder van deze gekken zul je op een andere manier te werk moeten gaan om ze te verslaan. Geen knokpartij met The Riddler maar eerder puzzels, terwijl Killer Croq juist wel weer van het lompe beukwerk is. Staat Batman er dan helemaal alleen voor? Nope. Hij krijgt hulp van politiecommissaris Gordon en diens dochter Barbara. De laatste geeft hem op Metal Gear Solid achtige wijze hints voor het oplossen van puzzels en het verslaan van vijanden.

Alles bij elkaar opgeteld en kijkend naar de eerste screens die er ook niet verkeerd uitzien, kun je alleen maar concluderen dat men met Batman: Arkham Asylum een game in handen heeft die in potentie kan gaan doen met Batman games wat Christopher Nolan heeft gedaan met de films, met een frisse wind er zijn eigen draai aan geven. Het succes van The Dark Knight laat niets te raden over of deze manier van werken succes heeft gehad. Laten we hopen dat dit ook lukt met de games, want het wordt tijd voor een echt goede Batman game.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 2009