Review: Galactic Civilizations II: Endless Universe

Galactic Civilizations II bestaat al een tijdje en is zelfs een succesverhaal in de Verenigde Staten. Toch is deze uiterst uitgebreide turnbased 4X-game (eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate) hier nooit populair geworden.

Nu is dat niet zo gek, het is namelijk amper uitgebracht hier. Sterker nog, de twee uitbreidingen Dark Avatar en Twilight of the Arnor hebben nooit in de winkelschappen gelegen. Gelukkig voor alle strategiefanaten is daar verandering in gekomen. Galactic Civilizations II:: Endless Universe is een stand alone ‘uitbreiding’ en bestaat uit de twee uitbreidingen die hier nooit zijn uitgekomen.

Voor iedereen die al bekend is met 4X-games is het een kwestie van installeren en gaan. Mocht je onbekend zijn met het genre dan is Endless Universe een prima game om mee te beginnen, dankzij een uitgebreide tutorial. In het spel is het de bedoeling dat je het sterrenstelsel verovert. Je hebt de keuze uit een aantal facties, maar je kunt ook een eigen ras maken. Je begint in je eigen zonnestelsel met slechts een planeet en wat brakke schepen, de rest is aan jou.

Op verschillende manieren winnen

Zoals een echte 4X-game, kan je een potje Endless Universe op verschillende manieren winnen. De meest voor de hand liggende manier is natuurlijk het hele heelal tot as verwerken, daarnaast zijn er ook nog de diplomatieke route en onderzoek. Het woord Endless Universe is erg toepasselijk, aangezien je voor sommige speelvelden wel meer dan een maand aan ingame tijd nodig zal hebben.

Vaak is het met dit soort games dat je na een tijd spelen de kunstmatige intelligentie al aardig kan voorspellen. Het voordeel van een goed doorontwikkelde game als Galactic Civilizations II is dat er heel veel aandacht is gegeven aan je tegenstanders. Hierdoor is elk potje weer anders en weten de computergestuurde tegenstanders uitstekend en afwisselend op je speelgedrag te reageren.

Opblazen en veroveren

Endless Universe begint erg langzaam en de eerste paar honderd beurten doe je niks anders dan researchen en de boel verkennen. Je zult vrij vroeg moeten beslissen welke route naar de overwinning je wilt nemen. Als je dingen wilt opblazen en veroveren vergt dat namelijk een hoop onderzoek van tevoren en dit zorgt er weer voor dat je er diplomatiek vrij zwak voor staat, omdat die richting weer een hele andere onderzoekslijn heeft.

Als je eenmaal wat militaire dingen hebt onderzocht, kan je ook aan de slag in de ship designer. Hier kan je jouw eigen draai geven aan schepen en zelf bepalen hoeveel kannonen, bepantsering en andere instrumenten deze hebben. Hoe je schepen eruit zien is ook volledige aan te passen, alhoewel dit niet zo uitgebreid is als in een titel zoals Spore.

Dit zorgt er voor dat je het na een paar potjes nog niet allemaal al gezien hebt. Jammer genoeg mist dit spel een multiplayer, een probleem bij veel games binnen dit genre, want een potje Galactic Civilizations duurt gewoon te lang online.

Galactic Civilizations II: Endless Universe is een uitstekende game met genoeg elementen om je uren bezig te houden. Als jij plezier kan beleven aan dit genre, dan is deze game een absolute must. Ben jij een twijfelaar, dan kan je best de gok wagen, want de game ligt voor een zacht prijsje in de winkel. (80%)

Platform: PC | Release: reeds verschenen