Darkworks komt met nieuwe informatie I Am Alive

AMSTERDAM - Tijdens de E3 van 2008 kondigde Ubisoft de rampengame I Am Alive aan, maar naast een spectaculaire trailer werd er niet bijster veel bekend over de game. Vandaag komt ontwikkelaar Darkworks dan eindelijk met nieuwe informatie over deze actie-titel.

Aanvankelijk werd Assassin’s Creed producer Jade Raymond door de media aangewezen als producer van de game, maar nu blijkt dat deze vrouw helemaal niets met de titel te maken heeft. Het ontwikkelingsteam zegt geen idee te hebben hoe dat gerucht in de wereld is gekomen. In plaats daarvan is nu bekend gemaakt dat Alexis Goddard de taak van senior producer op zich heeft genomen.

“Rampen zijn een terugkerend thema in entertainment sinds het begin der tijden. Dat is ook niet iets wat we hier nu opnieuw proberen uit te vinden”, zegt Alexis Goddard. “We stellen het alleen samen in een compleet nieuw pakket. Bij het meeste dat we doen zal je terugdenken aan bepaalde zaken als bijvoorbeeld Robert Neville in I Am Legend, die langzaam zijn menselijkheid en zelfbewustzijn verliest. Of aan The Day After Tomorrow en War of the Worlds waarin Westerse steden door overweldigende krachten kapot worden gemaakt.”

Normen en waarden

Goddard denkt dat de gameplay in I Am Alive compleet anders wordt dan wat we gewend zijn van andere games. “In I Am Alive draaien we niet alleen het dagelijkse leven op zijn kop, ook veranderen we de sociale normen en waarden waar de huidige videogames op steunen.” Volgens Goddard zullen bijvoorbeeld zaken als wapens en munitie veel schaarser zijn dan in andere games, zelfs minder dan in survival-horror games als Resident Evil. De gameplay zal dan ook vooral draaien om het vinden van items die cruciaal zijn om te kunnen overleven.

Mysterieuze aardbeving

Nadat een mysterieuze aardbeving de stad Chicago heeft verwoest moet hoofdpersoon Adam Collins op zoek naar zijn vermiste vriendin. “Het aangaan van de confrontatie is hierbij een manier om af te rekenen met vijandige groepen, maar voor deze manier van handelen krijg je als speler zeker geen speciale beloning”, zegt Goddard. “We moedigen de speler dan ook eerder aan om tactieken, afleidingen en discretie te gebruiken.”

Het ziet er naar uit dat de game zal verschijnen voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en pc en dat deze ergens in de lente van dit jaar zal verschijnen.

Tip de redactie