AMSTERDAM - Wie van ouderwets knokken houdt, zal ongetwijfeld met spanning en nieuwsgierigheid uitkijken naar Street Fighter IV. GameZ.nl kreeg de kans om de game uitgebreid te spelen. Hoe knokt Street Fighter IV nu eigenlijk?

Eerdere korte spelsessies van Street Fighter IV tijdens de LGC en de E3 gaven al een goede indruk, maar die versies waren verre van compleet. De release van de game komt steeds dichterbij en nu kunnen we met een bijna complete versie aan de slag. Op de Xbox 360 wel te verstaan en dat maakt ons extra nieuwsgierig.

Capcom heeft eerder duidelijk aangegeven de kritiek op de besturing van de Xbox Live Arcade-versies zeer serieus te nemen. Nu is het Capcom niet aan te rekenen dat de joypad van de Xbox 360 uitermate geschikt is voor racegames en shooters, maar niet beschikt over een nauwkeurige D-pad die nodig is om een 2D-fighter zoals Street Fighter IV te spelen.

Zware taak

Aan Capcom dus de zware taak om de besturing en de timing van de moves aan te passen zodat Street Fighter IV wel lekker speelt op de Xbox 360. Als je dat te horen krijgt, ben je toch behoorlijk sceptisch. Je zult immers geen enkele ontwikkelaar horen zeggen dat de controls van zijn game slecht zijn. Maar tijdens onze speelsessie met de Xbox 360-controller kunnen we niet anders zeggen dat Capcom duidelijk grote vorderingen heeft gemaakt met de besturing.

De Xbox 360-versie van Street Fighter IV is namelijk het best te spelen met de analoge stick. Dat zal de meeste fighting fans vreemd in de oren klinken, maar de bekende moves zoals de Dragon Punch en soortgelijke bewegingen zijn met de analoge stick gewoon het meest eenvoudig uit te voeren. Voor wie per se met de D-pad aan de slag wil, zal moeten kiezen voor de speciale Madcatz SFIV-controllers, die net voor de lancering in februari 2009, worden uitgebracht (of voor de PS3-versie kiezen).

Een nieuwe eindbaas

De game zit qua besturing dus wel goed, maar hoe zit met de verschillende vechtersbazen? Street Fighter IV kent een line-up van 25 personages, waarvan 7 nieuwe. In deze preview leggen we dan ook de nadruk op deze laatste groep. Eerder was al bekend dat Seth de nieuwe (en speelbare) eindbaas is in Street Fighter IV. Als cyborg wil hij de sterkste moves van zijn vijanden assimileren om zo uit te groeien tot de allersterkste en beste.

Dat blijkt ook, want hij is snel en zeer sterk. Hoewel Seth inderdaad een paar moves heeft die zijn gebaseerd op andere personages, heeft Capcom er toch een eigen sausje overheen gegooid. Bovendien heeft Seth ook nog zijn eigen unieke aanvalsbewegingen. Het resultaat is een echte bad ass slechterik en een prima eindbaas voor Street Fighter IV.

Nieuwe garde

Er zijn uiteraard niet alleen slechteriken om uit te kiezen. Gouken, de beroemde leermeester van Ryu en Ken behoort ook tot de nieuwe garde. Hierbij geldt dat uiterlijk misleidend kan zijn. Want ondanks zijn relatief korte lengte en redelijk gezette uiterlijk is Gouken behoorlijk sterk.

Met zijn snelle trapaanvallen en vuurballen die hij in verschillende richtingen kan gooien is Gouken een ware nachtmerrie voor personages die graag uit de lucht aanvallen. Zoals de El Fuelta. Deze worstelaar behoort samen met Chun Li en Vega ongetwijfeld tot de meeste snelle vechtersbazen. Zijn worpen zijn bovendien te combineren waardoor één moment onachtzaamheid je flink wat gezondheid kan kosten.

C Viper als nieuwe stoeipoes

Ook bij C Viper ligt onderschatting op de loer. In de intro is zij nog druk aan het bellen op haar mobiel, een paar seconden later slaat ze zo hard dat ze aardbevingen veroorzaakt. Ze jaagt duizenden volts elektriciteit door je lichaam om je vervolgens in vuur en vlam te zetten. Zeker geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Wie echter denkt dat je deze dame met wat vuurballen en andere afstandsaanvallen makkelijk op afstand kan houden, komt ook bedrogen uit. Met de juiste timing duikt ze zo onder dit soort projectielen door. Het wordt dus nog spannend welke dame uiteindelijk het meest favoriet wordt onder de Street Figher IV-spelers.

Verachting

Rivaliteit is een thema dat vaker voorkomt in Street Fighter IV. Zo is de Amerikaanse Rufus de grote tegenhanger van Ken. Hij heeft een ware verachting voor de vechtstijl van zijn aartsrivaal. Dik en dodelijk is de beste omschrijving voor Rufus. Ondanks zijn omvang van zijn buik is hij nog behoorlijk snel en kan je eenvoudig met zijn moves combineren.

Wanneer je met hem iemand in de lucht raakt dan is je vijand simpelweg niet in staat om zijn Super en Ultra moves af te weren. Dit maakt hem extra gevaarlijk. Misschien niet iemand die spelers meteen kiezen, maar Rufus is zeker een goede aanvulling voor de categorie vechtersbazen waar ook Honda en Blanka toe behoren.

Franse doodschop

De Franse vechtersbaas Abel is dan weer van een heel ander kaliber. Je hoeft maar één blik op zijn houding te werpen en je weet het al. We hebben hier te maken met een keiharde kickbokser. Sagat, Muay Thai-kampioen en Street Fighter II-veteraan, kan zijn borst natmaken.

Abel heeft echter meer in zijn mars dan alleen harde schoppen uitdelen. Zijn aanvallen kan je vloeiend combineren met niet te blocken worpen en grepen. Abel is bovendien een echte counterspecialist en grijpt zo iemand nog in zijn aanval uit de lucht. Dat levert een harde landing op voor zijn tegenstander.

We waren een beetje sceptisch of Capcom het wel zou lukken om Street Fighter IV lekker spelend te krijgen op de Xbox 360. Na heel wat potjes Street Fighter IV zijn wij daar wel van overtuigd, al zullen niet alle fans de overstap naar de analoge stick willen maken. Het scala aan nieuwe vechtersbazen is een welkome toevoeging en deze hebben allemaal een geheel eigen stijl, waardoor de strijd tegen de computer en natuurlijk je vrienden nog spannender wordt.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 20/02/2009 (Xbox 360, PS3), nog niet bepaald (pc)