Review: Harvest Moon: Island of Happiness

AMSTERDAM - De Harvest Moon serie bestaat nu al tien jaar en om dit te vieren komen de makers met Harvest Moon: Island of Happiness voor de DS. Maar is deze game ook reden tot een jubileumfeestje?

Nog even kort voor degenen die na tien jaar nog niet weten wat de serie inhoudt: Harvest Moon is een RPG/sim-game waarin jij als boer(in) je geld en geluk moet zien te verdienen. Dit doe je door gewassen te verbouwen en dieren te houden die melk, eieren en wol opleveren. Ook kan je een gezinnetje stichten door je liefje uit het dorp te versieren met cadeautjes.

In dit nieuwste deel kan je zowel als jongen of als meisje spelen. Je spoelt na een schipbreuk aan op een eiland, waar je met wat andere drenkelingen besluit om een kleine beschaving op te bouwen, ook al komt er één keer in de week een boot die je mee kan nemen naar het vasteland. Hoe beter jouw boerderij het doet, hoe meer mensen er naar het eiland komen om zich te vestigen. Klinkt als een overgeromantiseerd slap verhaal en dat is precies wat het is. Maar goed, bij Harvest Moon heeft het nooit om het verhaal gedraaid, maar om de gameplay.

Basale interactie

De gameplay van Island of Happiness is exact hetzelfde als in de vorige delen. Je koopt wederom zaadjes, ploegt wat aarde, laat wat tomaten groeien, koopt een kip en scheert een schaap. De interactie met andere dorpsgenoten blijft basaal, met een paar standaard zinnen en geen voice acting. Zit je in een dip na het paddoverbod van vorig jaar? Dan biedt deze game je een grote kans. In dit deel is er een speciaal veldje waar je naar hartelust legaal paddenstoelen kan kweken.

Eerdere delen van Harvest Moon voor de DS vielen bij veel gamers niet echt in de smaak. Harvest Moon DS en Harvest Moon DS Cute (precies dezelfde game, waarin je als meisje kan spelen in plaats van als jongen) uit 2006 werden vooral gezien als GBA-games met matige besturing die geen gebruik maakte van de DS-functies.

Besturing

Dit keer heeft de ontwikkelaar geprobeerd het anders te doen. Je bestuurt de game niet meer alleen met de knoppen, maar gebruikt nu de stylus om je voort te bewegen. Houd je de stylus dicht bij je personage, dan loop je en als je deze verder van je boertje afhoudt, dan ren je. Items selecteer je door ze eerst in een slot te plaatsen en ze dan te kiezen. Deze items gebruik je wederom met je stylus, of met zo’n beetje alle knoppen die je op de DS kan vinden.

Dit lijkt een redelijk systeem, maar het werkt slecht. De lijn tussen rennen en lopen is heel dun, waardoor je continu ongevraagd tussen die twee blijft wisselen. Daardoor is het lastig om jezelf precies goed te positioneren om je aardappel wat water te geven. De D-pad kan je hier niet voor gebruiken, die is voor het gebruik van items. Als je een item wilt selecteren met je stylus, dan moet je op dat item tappen.

Klungelig

Heel vaak leest de game dit niet goed, waardoor je in plaats van je waterkan te selecteren, hard wegrent naar de linkerkant van het scherm. In plaats daarvan de D-pad of de andere toetsen (A,B,X,Y) te gebruiken voelt klungelig. Dit had allemaal veel beter gekund, zeker als je bedenkt dat er erg veel voorbeelden zijn van DS-titels met min of meer vergelijkbare gameplay die wel goede besturing kennen, zoals Animal Crossing.

De game is grafisch ook niet bepaald sterk. De kleuren zijn flets, met veel open velden zonder planten, bomen of bloemen. Van textures is bijna geen sprake en voorwerpen zien er ongedetailleerd uit. Vaak loop je over een groot vlak bruin of geel, zonder dat daar iets op te zien is.

Eentonig

Elke dag is er wel wat nieuw onkruid, sprokkelhout en steen bijgekomen op je akker dat je kan plukken of hakken, maar het blijft erg eentonig. Personages zien er vreemd uit, met veel te grote hoofden waar niet veel meer op te zien is dan twee ogen. Ook menuutjes zien er heel basaal en saai uit en stralen, net als de rest van de graphics, laksheid van de ontwikkelaar uit.

Harvest Moon: Island of Happiness bevat een online functie, alhoewel het moeilijk is deze serieus te nemen. Je kan elke week de score van je boerderij verzenden naar een ranglijst en als deze hoog genoeg is, kan je een prijs winnen. Ook is er een voice chat functie aanwezig zodat je kan communiceren met vrienden, maar deze stelt ook niet al te veel voor.

Na tien jaar is de gameplay van Harvest Moon zoals deze altijd is geweest. Het boerenleven is nog steeds hetzelfde en behoudt hiermee de charme waar de serie bekend om staat. Toch is het jammer dat de ontwikkelaar continu aan blijft komen met exact dezelfde game, zoals nu wederom is gebeurd met Harvest Moon: Island of Happiness. Daarnaast wordt dit deel gekenmerkt door zeer matige graphics, een haperige besturing en zoutloze personages. Ons feesthoedje blijft voorlopig dus nog even in de kast staan. (48%)

Platform: DS | Release: reeds verschenen