AMSTERDAM - Chris Lewis van Xbox Europa heeft in een verklaring laten weten dat het merk Xbox in 2008 sneller is gegroeid dan dat van haar directe concurrenten. Daarnaast heeft de Xbox 360 ook nog zijn beste verkoopcijfers ooit tijdens de kerstperiode gerealiseerd.

“In 2008 zagen we ons merk sneller groeien dan die van de concurrenten en we hebben onze verkoop-doelstelling tijdens de cruciale kerstperiode ruimschoots overtroffen”, zegt Chris Lewis. “Met acht miljoen verkochte consoles sinds de release en een constante voorsprong op de PlayStation 3 in Europa, ligt het voor de hand dat we in 2009 verder zullen bouwen op dit succes.”

Het succes van de Xbox 360 is volgens de regonal vice president van Xbox Europa vooral te danken aan de goede relatie die het bedrijf heeft met detaillisten en uitgevers. “Door een nauwe samenwerking met deze partijen hebben we een gezond en sterk ecosysteem op kunnen zetten in deze regio om zo onze gezamelijke consument te geven waar hij om vraagt.”

Harde cijfers

De uitspraak van Lewis wordt ondersteund door cijfers van GfK Chart-Track waaruit inderdaad blijkt dat de Xbox 360 de snelst groeiende console van 2008 is. Met name in de laatste drie maanden van het jaar heeft het systeem goed verkocht, want hierin is het in een groot deel van Europa ruim twee keer zo vaak over de toonbank gegaan als in dezelfde periode een jaar eerder.

“Nu we 2009 ingaan en te maken krijgen met een onzeker economisch klimaat, gaan wij ons weer met net zoveel toewijding richten op het bieden van een perfecte combinatie van gaming- en enetrainment-ervaringen voor een goede prijs”, aldus Chris Lewis.