Review: Dragon Ball: Origins

AMSTERDAM - Voordat de ‘Z’ aan Dragon Ball werd toegevoegd was er het verhaal van een wild jongetje met een apenstaart en een blauwharig meisje. Samen gingen zij op zoek naar zeven oranje gekleurde ballen.

Dit waren geen gewone ballen, maar deze bezaten de kracht om een legendarische draak op te roepen.

Dragon Ball: Origins nodigt gamers uit om een bezoekje te brengen aan de wereld van het originele Dragon Ball. Al snel blijkt dat de game erg verschilt van Dragon Ball Z. In Dragon Ball: Origins rent Goku nog rond als een ongetemd kind met een apenstaart op zijn kont en kan hij alleen vliegen als hij op een wolkje zit. Het moge duidelijk zijn dat de game precies is wat de naam Origins doet vermoeden, namelijk het begin van het verhaal over Goku en de Dragon Balls.

De episodes in de game Dragon Ball: Origins komen overeen met de afleveringen in de Anime-serie van Dragon Ball. Iedere episode begint met een intro waarin het doel van het level duidelijk wordt gemaakt. Omdat deafleveringen en de episodes identiek zijn, wordt iedere episode met die typische Dragon Ball flair op de twee schermpjes van je DS getoverd. Een groot pluspunt.

Hilarisch

De grootste kracht van de game ligt in de dialogen en sketches die rechtstreeks uit de Anime afkomstig zijn. Verwacht dus dezelfde humor als in de serie. Er zijn er ook scènes die alleen in de game zitten, maar die hadden op hun beurt perfect in de Anime zelf gepast.

Denk bijvoorbeeld aan de ontmoeting van Goku en Bulma. Goku is verbaasd over haar hoge lichte stem, aangezien het de eerste keer is dat hij een meisjesstem hoort. Net zoals in de Anime, is deze scène hilarisch. De scènes zijn naadloos door het spel zelf verweven. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde graphics en cameravoering, waardoor het niet direct opvalt wanneer een filmpje start.

Dragon Ball: Origins is een action adventure, wat opmerkelijk is voor een Dragon Ball game, aangezien dit normaal gezien pure vechtspellen zijn. In de game is het doel het einde van episodes te bereiken zonder dat jij (Goku) of Bulma doodgaat. Dit zal je extra moeilijk worden gemaakt, doordat Bulma geen geweldige vechter is. Waar ze in de tussenfilmpjes nog zo ‘bitchy’ lijkt, blijkt ze in gevechten helemaal niet zo van zich af te bijten. Een tweespeler modus had uitkomst kunnen bieden voor Bulma’s gebrekkige vechtkunsten, maar helaas bestaat de enige mode die meer spelers toestaat uit het ruilen van figuurtjes die je in de game kunt vinden.

Besturing

De besturing van Dragon Ball: Origins vertoont behoorlijk veel overeenkomsten met The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Spelers besturen de nog kleine Goku op dezelfde manier als Link in de genoemde DS-titel. Op vijanden tikken, lijntjes trekken om op vijanden in te rennen, cirkels tekenen; je hebt het allemaal al een keer eerder gedaan. Afgekeken of niet, de besturing werkt heel erg lekker.

Buiten het vechten om moeten er hier en daar ook wat kleine puzzels worden opgelost. Denk bijvoorbeeld aan stenen in het water schuiven om zo een brug voor Bulma te maken. De puzzels zijn niet bepaald diepgaand, maar zo tussen het vechten door op zijn minst verfrissend te noemen en een aangename toevoeging op de gameplay.

Repetitief

Alhoewel de gameplay prima in orde blijkt, is Dragon Ball: Origins jammer genoeg een beetje repetitief en lineair. Goku rent rond, tilt een steen op, gooit deze weg en springt over ravijnen. Dit alles terwijl hij wordt aangevallen door slechteriken. De game wekt door middel van mooie visuals en steeds een ander verhaal de suggestie variatie te bieden, maar strikt genomen komt het steeds neer op van punt A naar B komen zonder dood te gaan. Iets meer variatie qua missies was dan ook welkom geweest.

Audiovisueel gooit Origins hoge ogen. De muziekstijl past perfect bij het zoete karakter van de game en is van uitstekende kwaliteit. Ook met de graphics is het dik in orde. Zo zien de 3D-modellen er erg gelikt uit. Dragon Ball: Origins mag dan ook met recht ‘eye candy’ voor de DS worden genoemd. De tekenstijl is perfect naar de DS overgezet wat het Dragon Ball-gevoel alleen maar versterkt.

Dragon Ball: Origins is misschien niet de meest vernieuwende game op de DS, maar is wel erg vermakelijk De graphics zijn van een hoog niveau en de muziek past perfect bij het ietwat zoete karakter van de game. Het vechtsysteem is erg goed uitgewerkt, maar Bulma had wellicht wel iets meer weerstandmogen bieden. Alhoewel Dragon Ball: Origins op den duur nogal repetitief kan zijn, mogen we zeker over een meer dan degelijke action adventure spreken. (81%)

Platform: DS | Release: reeds verschenen