AMSTERDAM - Ontwikkelaar Headstrong Games heeft zijn House of the Dead-franchise een complete makeover gegeven waardoor Overkill meer lijkt op een slechte Grindhouse-film uit de jaren zeventig dan een nieuw deel uit de bekende zombie-shooter serie.

Headstrong Games heeft al een aantal succesvolle games gemaakt binnen de House of the Dead-serie maar lijkt met Overkill een compleet nieuwe weg in te slaan. Voor een creatieve impuls hebben ze bij de Engelse studio blijkbaar goed gekeken naar de Grindhouse-films van Quentin Tarantino en Robert Rodriquez uit 2007.Overkill zitnamelijk volgestopt met slechte oneliners enontploffende zombies ende game ziet er grafisch uit alsof het een low-budget B-film is die net iets te lang op de stoffige zolder van een vervallen bioscoopje heeft gelegen.

House of the Dead: Overkill is een prequel op eerdere games uit de zombie-serie en speelt zich af in Bayou City in de Amerikaanse staat Louisiana. Je wordt als Agent G. opgescheept met nieuwkomer Agent Washington, en samen zullen jullie in deze on-rails shooter de stad moeten vrijmaken van al het zombie-gespuis dat er rondloopt.

Deze partner kan overigens worden gebruikt om met een vriend in co-op te spelen maar ook in de singleplayer zal Washington je veelvuldig bijstaan op de lastige momenten. Het mag duidelijk zijn dat het verdere verhaal van ondergeschikt belang is want net als bij voorgaande delen draait het natuurlijk allemaal om het kapot schieten van werkelijk alles dat je op je weg tegen komt.

Geïnfecteerde burgers

Hoewel er op grafisch gebied dus voor een nieuwe invalshoek is gekozen zal de gameplay volgens de ontwikkelaar grotendeels hetzelfde blijven. Dat betekent in feite dus simpelweg dat je met de WiiMote naar het scherm wijst en de ene na de andere kogelregen afvuurt op de vele geïnfecteerde burgers die op je af komen. En aangezien het hier wederom om een on-rails shooter gaat zal je jezelf dus compleet kunnen concentreren op deze vijanden terwijl je automatisch van de ene naar de andere ruimte wordt gebracht.

De besturing is volgens Headstrong geoptimaliseerd voor de mogelijkheden van de WiiMote waardoor je toch wat meer vrijheid lijkt te krijgen dat in andere on-rials shooters. Zo kun je namelijk links en rechts om je heen kijken door de cursor naar de rand van het scherm te brengen, en op deze manier kun je vervolgens verborgen items en power-ups vinden. Als je hier ten minste tijd voor krijgt want het zal voorkomen dat er soms wel dertig zombies in je beeldscherm verschijnen die strompelend en hongerig op je af komen.

Twee guns

Volgens de ontwikkelaar zal het ook mogelijk zijn om de game zonder Nunchuck te spelen om de gamer zo meer vrijheid te geven. En hoewel het nog niet officieel is aangekondigd ligt het natuurlijk voor de hand dat het straks mogelijk zal zijn om de game met twee guns tegelijk te spelen. Tel daar de co-op modus bij op en we zouden eind februari wel eens een game kunnen krijgen waarin je samen met een vriend en vier WiiMotes jezelf een weg door Bayou City mag gaan schieten.

Als het op de wapens aankomt zal Overkill beschikken over het tamelijk standaard assortiment aan handguns, shotguns en semi-automatische wapens. Ook de nodige rocket launchers en explosieven zullen uiteraard niet ontbreken, maar het is wel te hopen dat er voldoende afwisseling komt in de vele actie die ons wordt beloofd door bijvoorbeeld een zekere mate van interactie met de omgeving.

Wapens upgraden

De mogelijkheid om je wapen tussen de levels door te upgraden lijkt in ieder geval al een leuke toevoeging op de gameplay te worden. Hierdoor zal vooral de co-op modus een extra dimensie krijgen want zo kan iedere speler zich dus specialiseren in een bepaald type wapen. Eén speler kan zich bijvoorbeeld richten op het massale slachtwerk met een sterke shotgun onder z'n arm terwijl speler twee met het betere precisiewerk voor de headshots gaat door een rifle te gebruiken.

Om op grafisch gebied te kunnen overtuigen op de Wii zijn ontwikkelaars genoodzaakt om zich creatief volledig uit te leven. Zo zien we hoe PlatinumGames met MadWorld een unieke zwart-wit wereld heeft neergezet en komt Headstrong Games binnenkort dus met deze wazige Grindhouse-look. Een stijltje dat vol overtuiging wordt neergezet, compleet met vastlopende filmbanden, brandplekken op het scherm en trillende teksten in beeld. Ook de soundtrack, geluidseffecten en dialogen laten er geen twijfel over bestaan, in Overkill moet werkelijk alles de vibe van de slechtste horrorfilms uit de filmgeschiedenis uitademen. Als Overkill dit B-film gevoel uit de trailers weet vast te houden krijgt iedere Wii-bezitter met een drang naar zombie-shooters er dit jaar een zeer unieke titel bij.

House of the Dead: Overkill lijkt voor een zeer aangename afwisseling te gaan zorgen op de 'gezellige' familieconsole van Nintendo. Hoewel de gameplay niet veel nieuws lijkt te gaan brengen binnen het genre van on-rail shooters, zal de uiterst artistieke vormgeving waar Headstrong Games mee op de proppen is gekomen deze game waarschijnlijk voorzien van een unieke vibe. Nu maar hopen dat Overkill de hooggespannen verwachtingen weet waar te maken en dat het ook op het gebied van gameplay voldoende afwisseling zal brengen.

Platform:Wii | Release: 26/02/09