AMSTERDAM - Volgens Codemasters is geen enkele game meer realistisch te noemen in vergelijking met Operation Flashpoint 2: Dragon Rising. Maar waar komt die claim vandaan dan?

Om dat uit te leggen, beginnen we met de setting. Er is gekozen voor een in het echt bestaand eiland dat dient als decor. Een eiland waar ook in realiteit wel eens een oorlog zou kunnen uitbreken, omdat er onder het oppervlak nog heel wat niet geëxploiteerde oliebronnen te vinden zijn. En met olieschaarste in het vooruitzicht, willen heel wat lieden daar toegang toe krijgen. Dat eiland is Kiska, maar in Operation Flashpoint 2 heet het Skira. Het oppervlak is ongeveer 35 kilometer lang en meet zo’n 220 vierkante kilometer in totaal.

En dat hele eiland is vanaf het begin van de game open en volledig te bekijken. Je kunt namelijk die hele 35 kilometer overzien. Dat betekent dus dat je vanaf de ene zo naar de andere kant zou kunnen kijken. Ook is het eiland voorzien van heel wat bomen, hutjes en andere bouwsels. Deze staan nogal verspreid zodat je nooit meer grote open landschappen hoeft te doorkruizen zoals je nogal eens moest in Operation Flashpoint. Nu is het mogelijk ergens onder een brug, in een bosje of in een hutje een schuilplaats te vinden als je een vijandige helikopter aan hoort komen.

Geen beslissende factor
Overigens is je ergens verstoppen zonde van de tijd die je in de game doorbrengt. De oorlog om je heen gaat namelijk gewoon door. Je bent maar een klein onderdeel in het grote offensief om het eiland in bezit te nemen. Je bent wel een belangrijke factor voor het winnen van de oorlog, maar je bent absoluut geen beslissende factor, wordt ons verzekerd door de ontwikkelaar. Je kunt dan ook kiezen om aan bepaalde missies wel of niet mee te doen. Ze gaan in ieder geval door, met of zonder jou.

En dat betekent ook gelijk dat de AI goed moet zijn. Jij bent er immers niet altijd bij om de ‘idioten’ toch goede orders te geven. Codemasters heeft zeer veel tijd gestoken in de intelligentie van je medestrijders om ze zo echt mogelijk te laten reageren op bepaalde situaties. De speler hoeft dus geen enkele order te geven, de AI doet gewoon wat het moet doen.

Grote gevolgen

Hoe je het landschap achterlaat na een gevecht is ook belangrijk. Vind jij het nodig om alles plat te bombarderen en elke aanlooproute te verpesten, dan kan dat nog wel eens grote gevolgen hebben voor missies die je later in de game voorgeschoteld krijgt. De wereld herstelt zich namelijk niet nadat jij even ergens anders bent gaan spelen. Een gesloopte brug in missie één kan een groot probleem opleveren in missie vijftien omdat je hem dan graag had willen benutten omdat er een tank overheen zou moeten rijden.

Maar er is nog meer: neem bijvoorbeeld een tank. Deze bestaat in het echt uit heel veel losse onderdelen. In Operation Flashpoint 2 bestaat hij ook uit al die losse componenten. Dat zorgt er volgens de ontwikkelaar voor dat de tank realistischer reageert op de omgeving en voorgeschotelde situaties. En op deze wijze zijn alle gebruikte voertuigen opgebouwd. Het gaat zelfs zo ver dat men heeft uitgezocht wat voor invloed verschillende soorten munitie hebben op de wijze van afvuren uit een bepaald voertuig en de manier waarop het inslaat op verschillende objecten.

Keurig uitgezocht

Dat geldt ook voor alle wapens in deze game. Elk wapen is opgebouwd uit verschillende losse onderdelen. Hierdoor zal elk wapen een ander effect op de speler hebben. Een AK 47 zal dus heel anders aanvoelen dan een M4A1. Ook hier geldt weer het verhaal van de munitie. Een hollow point kogel zal andere schade bij een tegenstander aanrichten dan een full metal jacket kogel. Het is allemaal keurig vooraf uitgezocht.

Ook het doorladen van wapens is naar het hoger technisch niveau getild. Dat gaat niet zo snel als je wellicht gewend bent. Daar komt ook nog eens bij dat je niet na elke serie schoten moet gaan reloaden. Dit zorgt er namelijk voor dat je halfvolle magazijnen terug stopt in je rugzak. Het kan na verloop van tijd dus betekenen dat je denkt een vers magazijn in je wapen te stoppen. Maar na de wisseling merk je dat het ‘verse’ magazijn nog maar negen kogels bevat omdat je hem vorige keer niet helemaal leeg hebt geschoten.

Het mag wel duidelijk zijn waarom de producten zegt dat Operation Flashpoint 2 niet te vergelijken is met andere games. Ze beloven dan ook heel wat en een groot gedeelte is ook al speelbaar, maar er is nog een hoop werk te doen voordat alles goed werkend in de game zit en deze eruit ziet als de screenshots. Gelukkig voor hen hebben ze nog bijna een jaar om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Platform: PC, Xbox 360, PS3 | Release: 2009