AMSTERDAM - 2008 Was geen verkeerd game-jaar voor de nostalgische RPG’er. Denk bijvoorbeeld aan Fallout 3, waar veel liefhebbers van het genre al lange tijd naar uitkeken en zeker niet werden teleurgesteld.

Gelukkig ligt er voor 2009 ook nog genoeg tofs op de plank voor de fans van Westerse RPG’s. Ontwikkelaar Obisidian Entertainment lijkt een interessante nieuwe RPG neer te zetten met Alpha Protocol en BioWare komt (eindelijk) met de spirituele opvolger van Baldur’s Gate II op de proppen, in de vorm van Dragon Age. Ga je echter liever voor heerlijke old skool hack ’n slash in een RPG, dan zal je zeker uitkijken naar Diablo III.

Zoals gewoonlijk blijft ontwikkelaar Blizzard weer behoorlijk geheimzinnig over de titel. Eén ding is echter zeker, voor het derde deel blijven ze hondstrouw aan het principe van de eerste twee delen. We kunnen dus weer bergen met tegenstanders uit de hel verwachten, die jij met bruut geweld te lijf moet gaan. Daarbij zullen de levels wederom bezaaid zijn met allerlei items, wat voor de verzamelaars onder ons onweerstaanbaar zal zijn.

RPG voor oma’s

Blizzard heeft aangegeven dat de interface zo eenvoudig moet zijn, dat je alles met enkel de muis kan uitvoeren en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Een beetje management van je potions, wapens en armour zal er dan ook voor moeten zorgen dat je tegen plotselinge hinderlagen bestand bent. Deze zullen meer aanwezig zijn in Diablo III, aangezien de omgeving nu geheel interactief is.

Voor Diablo III is namelijk een geheel nieuwe engine in het leven geroepen, die 3D-werelden neer kan zetten. Schrik niet, de RPG wordt niet opeens in first of third person weergegeven, maar we zullen weer het oude vertrouwde isometrische perspectief voorgeschoteld krijgen. De 3D engine zorgt er echter wel voor dat er meer met de omgeving mogelijk is.

Details

Zo zijn veel voorwerpen in de spelwereld (zoals kasten, stoelen en tafels) vernietigbaar en dit wordt op een zeer realistische manier weergegeven. Daarbij kunnen tegenstanders over muren heen kruipen, waardoor ze lastiger te raken zijn. Het lijken details, maar het maakt de wereld van Diablo III een stuk meer levendig. Tijdens de demonstraties werd al duidelijk dat er ontzettend veel op je scherm kan gebeuren en nu al lijkt de game prima te draaien.

Over de graphics zijn de critici echter nog niet helemaal positief. Diablo III zou te ‘cartoony’ zijn en de vormgeving zou te licht zijn voor zo’n duistere RPG. Een vroege screenshot met een regenboog in de achtergrond was voor velen dan ook een teken dat Blizzard duidelijk de weg kwijt was. De ontwikkelaar geeft echter aan dat het lastig is om donkere tegenstanders in een donkere omgeving te plaatsen, aangezien ze dan moeilijk te onderscheiden zijn. Het huidige art design zal dan ook behouden blijven en als we eerlijk zijn, ziet Diablo III er vooralsnog bijzonder sfeervol uit. We praten niet over een nieuwe standaard, maar grafisch lijkt de RPG prima verzorgd.

Wizard

In de vorige special over Diablo III op GameZ.nl zijn de eerste twee klassen behandeld en inmiddels heeft Blizzard ook de ‘wizard’ uit de doeken gedaan. Zoals verwacht, zal deze klasse over de bekende magische spreuken beschikken, maar er blijken wel een paar behoorlijk krachtige tussen te zitten. Zo kun de Wizard ‘missiles’ afvuren, maar ook met bliksem schieten of ‘disintegrate’ gebruiken om ze meerdere tegenstanders tegelijk te raken.

Als de Wizard een paar levels is gestegen, kan het personage tevens een paar extra toffe magische trucjes toepassen. Zo kan deze teleporteren, maar ook plaatselijk de tijd vertragen en zelfs een ‘mirror image’ van zichzelf creëren. Deze dubbelganger kan vervolgens zelfs schade doen, maar zal over een stuk minder health beschikken als de wizard zelf. Handig als je plotseling tegenover een overmacht aan tegenstanders je mannetje moet staan.

Runes

Deze magische krachten kunnen worden versterkt door runes, die bijzonder belangrijk lijken te gaan worden in Diablo III. Als je deze runes koppelt aan een kracht, dan zal deze niet altijd enkel meer schade aanrichten, maar in veel gevallen op een specifieke manier worden aangepast. Zo kan je een ‘lightning spell’ versterken met een bepaalde rune, waardoor deze van tegenstander naar tegenstander over zal springen. Blizzard belooft dat er veel interessante combinaties in de RPG verwerkt zullen zitten en met een beetje puzzelen, kun je behoorlijk krachtige spells verwezenlijken.

Nu er drie klassen bekend zijn gemaakt, hebben we nog twee te gaan. Het zal vooral interessant zijn hoe deze klassen samen zullen spelen in de online co-op. In je eentje het avontuur aangaan is al tof, maar met een paar vrienden ten strijde trekken, is natuurlijk nog veel leuker. Op dat gebied heeft Blizzard inmiddels bergen ervaring, waardoor de multiplayer eigenlijk niet meer mis kan gaan.

Blizzard weet heel goed waar ze mee bezig zijn met Diablo III en lijkt de fans zeker tevreden te stellen. De oude vertrouwde gameplay blijft behouden, de 3D-engine zorgt voor een levendige wereld en de bekende klassen zijn veelbelovend. De singleplayer belooft al veel goeds, maar de multiplayer lijkt toch weer het meest aantrekkelijke element te gaan worden. Diablo III zal absoluut geen revolutie teweeg brengen op RPG-gebied, maar wel dat bieden waar de liefhebbers naar snakken.

Platform:PC | Release: nog niet bekend