AMSTERDAM - Nog iets meer dan een maandje wachten en dan komt eindelijk het nieuwste deel uit de Sims-franchise uit voor de pc. Jawel, een écht nieuw deel en dus geen uitbreiding.

We hebben het natuurlijk over het langverwachte The Sims 3. Wat heeft deze game aan nieuwe features? Waar is dit keer de aandacht op gevestigd en is er een online functie? Onlangs kregen we de game gepresenteerd door executive producer Benjamin Bell, die deze vragen kon beantwoorden.

Op het eerste gezicht ziet de vormgeving van The Sims 3 vertrouwd uit. De interface is hetzelfde gebleven, dus alle statistieken zijn mooi overzichtelijk bij te houden. De omgeving is wel een stuk mooier geworden, met betere graphics, geheel in de stijl van de andere delen.

Open ruimte

Iets wat meteen opvalt is de grote hoeveelheid open ruimte. Dit is dan ook het eerste grote punt van verandering ten opzichte van de andere Sim-titels. In tegenstelling tot The Sims 1 en 2, kan je nu ten alle tijden, zonder laadtijden, je huis uit en een gehele stad verkennen. Je zit dus niet meer vast aan je eigen kavel, maar kan zonder moeite de sportschool, het park, of de begraafplaats bezoeken.

Ben legt uit: “Met de Sims 3 wilden we onszelf meer richten op het verhaal en de spelers meer vrijheid bieden. De titels in het verleden vonden plaats in huis en je had een hoop controle over wat er thuis gebeurde, maar je had niet echt de mogelijkheid om leven buiten het huis te ontdekken. Er is zoveel meer te doen buiten het huis en wat spelers misten was precies dat, die mogelijkheid.”

Eigen steden creëren

In de steden kan je ook vrij wisselen tussen verschillende huishoudens. In het begin zal er maar één stad zijn om in te wonen, maar EA belooft een aantal maanden na release een nieuwe stad online te zetten en later een tool om zelf je eigen steden te creëren. Deze zullen gratis te downloaden zijn voor alle geregistreerde gebruikers. Er zal geen interactie mogelijk zijn tussen de nieuwe steden, elke stad is als een eigen wereld.

Een tweede grote verandering is het gedrag van de personages. In eerdere delen kon je jouw sim altijd al eigenschappen meegeven zoals luiheid, vriendelijkheid en slordigheid, maar in The Sims 3 is dit naar een geheel nieuw niveau getild. In het derde deel kan je elk personage eigenschappen geven, die direct invloed hebben op hun visie op de wereld en interactie met andere sims. Zo kan je nu onhandig, ambitieus, flirterig, ongemanierd, angstig en paranoïde zijn, maar ook een lamzak, feestbeest, dare devil of een vegetariër. Er kunnen maximaal vijf eigenschappen gekozen worden.

Levensdoel vervullen

Net als in The Sims 2 kan je jouw sim gelukkig maken door zijn grote levensdoel (die je zelf kan instellen) in vervulling te laten gaan. Om dat te bereiken, moet je eerst kleine doelen halen, zoals een feest geven of simpelweg wat eten klaarmaken. Voor het behalen van deze doelen krijg je punten, die je kan gebruiken om extra eigenschappen aan je sim toe te voegen, zoals een ‘iron bladder’ zodat je sim nauwelijks meer hoeft te plassen, of een ‘professional slacker’, waardoor je betaald wordt voor praktisch niets doen. In totaal kan je acht personen in één huishouden hebben.

De nadruk binnen de game ligt dit keer dan ook echt op alle mogelijkheden en interacties van je sim en niet meer op hun primaire levensbehoeftes zoals eten, plassen en slapen. Deze zijn nog wel aanwezig, maar spelen een veel minder belangrijke rol. “Je Sims zijn als kleine mensen, dus ze hebben nog wel de menselijke basisbehoeften. In The Sims 3 zal het echter goed met ze gaan, als je ze aan hun lot overlaat. Ze zullen het niet uitstekend doen, maar ook weer niet belabberd slecht”, vertelt Ben.

Obama en McCain

Tijdens de presentatie krijgen we tevens te zien dat ook het uiterlijk van de personages veel uitgebreider kan worden aangepast. Huidskleur, lichaamsgewicht en spiermassa kunnen met schuifbalken worden aangepast, waardoor elke sim uniek kan worden. Als voorbeeld heeft Ben een extreem goed lijkende sim gemaakt van Obama en McCain, die hij beledigingen naar elkaar laat maken. Deze personages kunnen allemaal gedownload en geüpload worden via de site.

En dat geldt in principe voor alles. Elke stoel, bank, schilderij, muur of trap kan in-game worden aangepast. Je zit dus niet meer vast aan de standaard patronen die bij een item horen, maar je kan nu materiaal, patronen en kleuren aanpassen zoals jij dat wilt, op elk object in de omgeving, inclusief brievenbus en auto. Deze aangepaste items, maar ook de patronen zelf, of zelfs je hele huis, kunnen online worden gezet zodat iedereen ze in hun eigen stad kunnen importeren.

Geen online gameplay

Dit is jammer genoeg wel het enige wat er online te doen is. “We merken dat gamers graag zelf de touwtjes in handen willen hebben in de game en we denken daarom dat het samen online in een stad leven afdoet aan de game-ervaring.” Geen online gameplay dus, maar wel kan je filmpjes monteren met beelden die je hebt opgenomen uit je eigen game, die je ook weer kan laten zien aan je vrienden, of iedereen die er verder naar kijken wilt.

Hoe het zit met verdere uitbreidingen en the Sims 3 voor de consoles kan Ben niet zeggen. “Daar zijn we nog helemaal niet mee bezig, we zullen zien.” In het verleden is wel gebleken dat EA het heel leuk vindt om met uitbreidingen te smijten, dus de kans dat dit ook met dit deel gaat gebeuren achten wij toch wel groot. Een paar dingen worden toch gemist, die wel in eerdere uitbreidingen aan bod zijn gekomen, zoals huisdieren. Ook is er nog geen invloed van het weer in de game. Dit zijn toch kleine dingetjes die de game nét iets meer zouden verrijken.

“Dit is jouw spel, dit is jouw vrijheid. Vertel je verhaal.” Onder dat motto probeert Benjamin Bell The Sims 3 te promoten. Zover we te zien hebben gekregen, lijkt The Sims 3 zeker een veelbelovende game met veel vernieuwende elementen. De open wereld geeft veel meer vrijheid en spelmogelijkheden dan we hiervoor ooit hebben gezien in een Sims-titel. De focus ligt dit keer niet op de dagelijkse behoeftes, maar meer op de wensen van de sims, wat een veel interessantere gameplay op kan leveren. Wij zijn benieuwd.

Platform:PC | Release: 20/02/2009

Quotes van Benjamin Bell komen grotendeels uit een interview dat is afgenomen in samenwerking met Peter van Groning van de Dutch Gaming Society.