Op het moment dat gamers in aanraking kwamen met de eerste Killzone, was het grootste deel van hen al druk bezig met grote concurrent Halo. Met Killzone 2 moet dat toch wat anders gaan lopen.

Nu kon de oorspronkelijke versie van Killzone zich ook niet helemaal meten met de kwaliteit van de kunstmatige intelligentie en de probleemloze werking van Halo. Daarom begon de Amsterdamse ontwikkelaar Guerrilla gelijk na het uitkomen van Killzone met de ontwikkeling van Killzone 2. Het eerste en misschien wel belangrijkste punt was om de visuele lat in een vroeg stadium zo hoog mogelijk te leggen.

Hier kwam de overbekende 2005 E3 trailer uit voort. Een trailer waarvan men bij de producent achteraf toe moest geven dat het toch echt niet allemaal zo in-game was als ze vooraf hadden beweerd. Maar juist of niet, het ontwikkelteam gebruikt diezelfde trailer nog steeds als doelstelling en missie. Het moet er echt zo goed uit gaan zien.

Grafisch de mooiste

Toen wij hem speelden, waren we dan ook best onder de indruk. Killzone 2 oogt dan misschien nog niet helemaal hetzelfde als de 2005 trailer, maar het komt daar toch aardig dichtbij. En tijdens het spelen merk je niet alleen dat het grafisch de mooiste FPS voor de PlayStation 3 gaat worden, maar misschien ook wel de best speelbare.

Guerrilla heeft goed gekeken naar Killzone en heeft daaruit opgemaakt dat ze indertijd nogal wat verkeerd deden. Maar goed, het was dan ook hun allereerste game en daar gaan dingen nou eenmaal wel eens de mist in.

Om de tafel zitten

Ze gingen bij Guerrilla om de tafel zitten en besloten toen een paar dingen. Als eerste moest er een springknop in Killzone 2 komen. De game-community heeft hier jaren om zitten zeuren. Daarnaast moest de AI verbeterd worden. Killzone staat daar namelijk niet om bekend.

Ook moet je het in Killzone 2 met één speelbaarpersonage doen: Tomas Sevchenko. Dit moet er voor gaan zorgen dat je een betere singleplayer-ervaring krijgt. Niet dat je alleen rondloopt, je hebt constant drie teamgenoten achter je aan die je uit de brand helpen als je het mogelijk weer eens verprutst. Daarbij moesten er voertuigen in de game komen die met de sixaxis controller te besturen zouden zijn. En dat zou dan weer samen met een nieuw cover-systeem de hele gameplay een stuk gaan veranderen.

En dat constateerden wij tijdens onze speelsessie. De 'run and gun' manier die we kenden uit het vorige deel ging totaal niet op. De kunstmatige intelligentievan de tegenstanders laat dit gewoon niet toe. Je moet dus wel slim gebruik maken van de omgeving.

Gears of War en Uncharted

Dat doet het geprogrammeerde volgteam ook. En het is niet zo dat het cover-systeem totaal niet werkt. Integendeel zelfs. Guerrilla heeft heel goed gekeken naar Gears of War en Uncharted. Daarin zitten goedwerkende cover-systemen dus waarom niet een vergelijkbaar element toevoegen in een Killzone 2? Je kunt dus met een druk op de knop dekking zoeken en er dan deels achter vandaan komen om te schieten. De vijand mag dan wellicht uitgekookt zijn, jij hebt ook meer mogelijkheden gekregen om ze alsnog slimmer af te zijn.

Maar Killzone 2 zou niet compleet zijn zonder een uitgebreide multiplayer. Daarom bevat de game misschien wel de meest uitgebreide multiplayer die wij ooit zagen. Om te beginnen kies je een klasse, of maak je een mix van twee verschillende. Deze komen zoals gewoonlijk met de bekende plus- en minpunten.

Perk-systeem

Maar zoals je misschien wel verwachtte zit er ook een soort Perk-systeem in dat we kennen uit Call of Duty 4. Hiermee doorloop je twaalf rangen en kun je zelfs 46 medailles verdienen. Op het gebied van matchmaking heb je ook de keuze uit flink wat opties. Zo mag je zelf bepalen welke klassen wel of niet mee kunnen doen en is er de keuze voor het dynamisch wisselen tussen es verschillende gametypes. Overigens werkt de multiplayer op basis van squads. Dit heeft zo zijn voordelen omdat je altijd bij je squad kunt spawnen en door samenspel extra punten en medailles zijn te verdienen.

Mocht het nog niet bekend zijn dat Nederlandse ontwikkelaars wel degelijk een game kunnen maken, dan wordt dat met Killzone 2 alsnog zo. Deze game komt pas in februari 2009 op de markt, maar dat betekent dan ook wel dat we wat hebben om naar uit te kijken. Een prachtige game, met een sterke singleplayer-ervaring en een hele uitgebreide multiplayer. Wat wil je nog meer?

Platform: PS3 | Release: 27 februari 2009