De Nintendo DS leent zich uitstekend voor point ’n click games, maar verbazingwekkend genoeg zijn er daar niet veel van verschijnen. Last King of Africa geeft echter hoop.

Deze point ’n click titel is er namelijk niet zomaar één, het is er één van de hand van Benoit Sokal. De man achter onder andere de bekroonde Syberia serie. Dat doet vermoeden dat we hier met een topper te maken hebben, degenen die al even naar rechts hebben gekeken weten dat dit niet het geval is.

Waarom niet? De game is een remake van ‘Paradise’ uit 2006, een spel dat er prachtig uitzag, maar gehinderd werd door de vele bugs en een tergend trage besturing. Je zou zeggen dat twee jaar sleutelen dit wel verhelpt, maar helaas.

Bloederige burgeroorlog

Een bloederige burgeroorlog raast door het land en één van de leiders hoopt dat met de hulp van zijn dochter de rust kan terugkeren. Die dochter is Ann, een vrouw van in de 20 en zij vliegt over de wildernis van Afrika op weg naar haar vader. Maar zoals het een adventure betaamt is het vliegtuig niet het meest veilige vervoer. Het vliegtuig wordt gevangen door de zwaartekracht en valt als een baksteen naar beneden.

Gelukkig overleeft Ann de crash wel (anders was de game wel erg kort geweest) en na een lange tijd van bewusteloosheid wordt ze wakker in het paleis van een Arabische prins. Helaas lijdt ze aan geheugenverlies en nog spijtiger is dat de prins haar heeft toegevoegd aan zijn persoonlijke harem. Uiteraard is Ann niet van plan om lang te blijven en daar begint het avontuur.

Prachtige graphics

Eerst even positief, de graphics zijn prachtig. De cut scenes zijn smullen geblazen en ook ingame ziet het er allemaal haarscherp uit. De omgevingen zijn lekker gevarieerd en zitten vol met detail. De muziek is goed verzorgd en het verhaal heeft zijn spannende momenten.

Toch is niet alles goed uitgewerkt in deze titel. Want wat is het geval, belangrijke objecten in het spel hebben door een irritante bug de vervelende eigenschap in de achtergrond te verdwijnen. Daardoor zijn de benodigde objecten uiteraard vrij lastig te vinden en dat zorgt voor een vuilnisberg aan frustratie. De rest van de game is bijzonder goed uitgewerkt, maar dit ene puntje zorgt voor zoveel frustratie dat alle pluspunten teniet worden gedaan.

Syberia gevoel

Een point ’n click game waarbij het klikken niet werkt, is namelijk geen game. En dat is jammer, aangezien de titel voor de rest wel goed is uitgewerkt. De puzzels zijn van een behoorlijk niveau zonder frustrerend onlogisch te zijn. De voldoening als je een lastige puzzel op weet te lossen is ouderwets groot. En af en toe kruipt het legendarische Syberia gevoel toch nog naar boven.

Verder is er voor de niet zo fanatieke puzzelaar een handige helpfunctie in de game aanwezig die je door middel van een glinstering op belangrijke objecten door het verhaal begeleidt. Hierin zit helaas ook een bug. In sommige gevallen glinstert er namelijk iets waar je helemaal niets mee kan en dingen die je per se nodig hebt glinsteren dan weer niet.

Frustrerend natuurlijk, want zo zet de helpfunctie je af en toe compleet op het verkeerde spoor. Maar ondanks de punten van kritiek moeten we het de ontwikkelaar wel nageven, Last King of Africa is een hele mooie en uitgebreide DS game geworden.

Last King of Africa is een game geworden die het op veel fronten goed doet, maar door enkele hinderlijke bugs niet boven de middenmoot uitstijgt. Je zou denken dat de ontwikkelaar na de kritiek op het origineel wel zorgt dat ze bij de DS versie niet weer dezelfde fouten maken, maar dat is helaas niet het geval. (65%)

Platform: DS | Release: reeds verschenen