Toen F.E.A.R. in 2005 in de winkels verscheen voor de pc, leek het er op dat de franchise nog een aantal jaar mee zou gaan met een aardige achterban.

Met de komst van F.E.A.R, 2: Project Origin lijkt het er op dat die achterban al aardig gekrompen is. Dave Matthews, de art lead bij ontwikkelaar Monolith Productions beschuldigt de ports van de eerste game naar de consoles en de uitbreidingen ervan dat deze ervoor hebben gezorgd dat fans hebben afgehaakt.

In het interview wordt door de journalist gesteld dat de F.E.A.R. producten die niet door Monolith zijn ontwikkeld een aantal nieuwe fans hebben opgebracht. Matthews reageerde daarop dat het ook een aantal mensen heeft doen afhaken.

Hij beloofde vervolgens dat de consoleversies van Project Origin een stuk dichter zullen liggen bij de pc-versie dan zijn voorganger. Verder vond hij de verhaalkeuze van ontwikkelaar TimeGate voor de uitbreidingen niet goed.

Alternatief universum
 

“TimeGate heeft het verhaal in een richting gedraaid die wij niet wilden nemen. We zien Extraction Point en Perseus Mandate als een alternatief universum, een ‘wat het had kunnen worden’, en daardoor betekent het niet meteen dat we afbreuk doen op het verhaal dat we proberen te vertellen.

F.E.A.R. gaat over Alma, F.E.A.R. 2 gaat over Alma, en we wilden het verhaal vertellen op een manier zoals we dat oorspronkelijk gepland hadden”, aldus Matthews.