Resident Evil 5 is een mooie kloon van Resident Evil 4. Althans, volgens diverse gamejournalisten die hier vaak nogal cynisch over deden.

Naar wij ontdekten lijkt het belangrijkste verschil te zijn, dat dit recente deel zich in Afrika afspeelt en het vorige in Spanje. Maar opvallend gewijzigd of niet, we waren blij om het nieuwe spel te kunnen spelen.

Het eerste dat direct opviel waren de controls. Daar is niets op aangepast sinds deel vier en dat mag wel vreemd worden gevonden. Maar gelukkig krijgen we de keuze uit verschillende schema’s. Voor een ieder die niet dagelijks Japanse games speelt, blijft Resident Evil toch een wat lastig te besturen game. Het belangrijkste punt van kritiek is dat je nog steeds niet gelijktijdig kunt lopen en schieten wat elders tegenwoordig toch redelijk standaard is.

Afgelopen met het feest

Maar goed, na een half uurtje spelen, ben je als speler wel gewend aan de controls en lukt het je om gewoon lekker te spelen. Dan ga je minder vaak onnodig ‘dood’ en zie je beter de grafische pracht van deze nieuwe spelversie. De decors zijn haarscherp en de zogeheten vijanden komen over als gewone mensen tot een bepaald moment in deze game. Want zodra er tentakels uit de mond van die lieden komen is het afgelopen met het feest. Ook de grotere monsters zijn alles behalve menselijk, maar ze zien er wel heel indrukwekkend uit.

De over het algemeen menselijk ogende vijanden vallen vrijwel nooit als eenling aan. De makers vonden de hordes geïnfecteerden die je tegelijk aanvielen in Resident Evil 4 kennelijk niet indrukwekkend genoeg, dus hebben ze dat een beetje aangescherpt. Nu komt een nog grotere groep vijanden, vaak ook nog onder leiding van een wat brutere aanvoerder en vanaf dat moment wordt de game echt een intense belevenis. Gelukkig ben je als speler niet alleen. Je krijgt hulp.

Sheva

Deze hulp komt in de vorm van Sheva Alomar. Zij zal computer gestuurd zijn als je alleen speelt, maar je kunt ook een maat uitnodigen om haar acties aan te sturen. Daar wordt de game natuurlijk alleen maar leuker van. Maar denk niet dat de kunstmatige intelligentie van Sheva even hoog is als die van gemiddelde hulpjes. Alomar is namelijk echt geen gemiddeld hulpje en kan prima haar eigen hachje redden.

Ze zal overigens ook vaak genoeg die van jou redden als je het weer eens voor jezelf verprutst. Ze kan prima richten en ook schieten en weet precies wanneer ze dit het beste kan doen. Ze weet ook altijd de beste route te vinden en zal op jou wachten als jij dat niet kunt. Ben je de weg kwijt, dan zal zij in de buurt van de optimale route staan. Zodoende kun je, zodra je haar weer gevonden hebt, je weg weer normaal vervolgen.

Wel zo handig

En dat is wel zo handig. Als je dan overweldigd raakt door de fikse hoeveelheid vijandige lieden die op je af komen, dan kan het voorkomen dat je bij je eventuele vlucht wel eens compleet de weg kwijt kunt raken. Zo kwamen we tijdens onze speelsessie een bekende tegen in de persoon van een jutezak dragende en kettingzaag slingerende vijand. Dit is overigens niet meer de slome en lompe gast die we al van vorige versies kennen, maar hij is compleet omgetoverd tot een snelle en behendige vijand. Deze vaste bezoeker van de Afrikaanse doe-het-zelf-zaak weet zich dusdanig te manoeuvreren dat je jezelf als speler echt opgejaagd zult voelen.

Even op afstand een kogel in zijn kop jagen zoals in deel vier gemakkelijk kon is nu verleden tijd. Na een korte achtervolging door nog niet eerder verkende straten kon zaagmans dan ook doen wat hij het liefst lijkt te doen, namelijk de zaag in de nek van hoofdrolspeler Chris Redfield zetten. Deze slachtscene’ ziet er dusdanig goed uit dat je de zaag bijna in je eigen nek zijn weg door je vlees voelt ploegen.

Resident Evil 4 was goed en aangezien Resident Evil 5 vrijwel een kopie daarvan is, wordt hij bijna zeker ook een succes. De toevoeging van coöperatieve gameplay en de grafische pracht en praal die dit deel sieren, lijken voldoende ingrediënten om te blijven watertanden om maart 2009 onze tanden in dit bloederige avontuur te zetten.

Platform: PS3, Xbox 360 | Release: 13 maart 2009