Nu het einde in zicht is van 2008, is het tijd om vooruit te blikken op 2009. De PS3 heeft een paar interessante exclusives in de pijplijn, waarvan Heavy Rain qua ambitie misschien wel de meeste indruk maakt.

En dat is opmerkelijk, aangezien ontwikkelaar Quantic Dream nagenoeg niks over het verhaal van Heavy Rain loslaat en ook qua gameplay nog een hoop vraagtekens open laat. Dat het gaat om een ambitieus project, blijkt echter uit de imposante feitjes en cijfertjes die de ontwikkelaar wél wil prijsgeven.

Zo heeft de ontwikkelaar meer dan een jaar gewerkt aan het script van de game en zelfs de hulp ingeschakeld van een kenner die normaal werkt aan Hollywood-films. Daarbij is bijna een half jaar gespendeerd aan de motion capturing binnen de game en daarvoor meer dan zeventig acteurs en stuntmannen gebruikt.

Motion capture

We praten dan over behoorlijk uitgebreide motion capture. Zelfs de ogen zijn met behulp van deze techniek overgezet naar de game, waardoor de emoties van de personages wel heel erg dicht bij de realiteit komen. Om ook de omgevingen van hetzelfde detail te voorzien, heeft de ontwikkelaar motion capturing toegepast op mensen op straat en de locaties opgevuld met realistische en logisch geplaatste objecten.

Dat dit waarschijnlijk bij de gemiddelde gamer niet zal opvallen als deze de titel speelt, is natuurlijk juist de bedoeling. De ontwikkelaar wil namelijk met Heavy Rain spelers een verhaal voorschotelen met echte personages, die in omgevingen terecht komen die je ook in het dagelijks leven zou kunnen bezoeken.

Nadenken over de dood

Quantic Dream wil dat gamers zich meer dan ooit kunnen inleven in de personages. In veel titels kan de gamer het weinig boeien als hij of zij honderden of duizenden tegenstanders uitmoordt. De ontwikkelaar wil echter dat de speler in Heavy Rain nadenkt over dit soort zaken en echt gaat meeleven met de verschillende personages.

Daarbij heeft de ontwikkelaar inmiddels laten weten dat de dood van een ‘main character’ niet zal betekenen dat de game is afgelopen. Dat lijkt er op te duiden dat je met meerdere personages zal spelen en de dood van de één invloed zal hebben op het verhaal van een ander.

Fahrenheit

Dit principe kennen we min of meer van het vorige project van de ontwikkelaar, Fahrenheit. In deze game moest je met een bepaald personage handelingen verrichten om sporen te wissen van een moord die je net had begaan en kroop je hierna in de huid van de recherche die de moord moest oplossen. Dat spelprincipe bleek behoorlijk intrigerend en in veel gevallen bijzonder spannend. Daarbij ging je gedurende de game echt meeleven met de moordenaar, wat weinig andere games voor elkaar krijgen.

Quantic Dream is echter opmerkelijk kritisch over hun vorige project en geeft aan dat ze destijds behoorlijk wat fouten hebben gemaakt. Aangezien Fahrenheit voor meerdere platformen ontwikkeld werd, hebben ze concessies moeten doen en daarbij moest de game op een bepaald moment af zijn, waardoor ze bepaalde gedeeltes afgeraffeld hebben.

Aangezien Heavy Rain een PS3 exclusive is en ze dit keer meer vrijheid (en budget) hebben, zal dit volgens de ontwikkelaar niet het geval zijn bij hun huidige project. Als je bedenkt dat Fahrenheit destijds ontzettend goed is ontvangen, vooral door de game-pers, kun je niet meer dan hopen dat dit niet enkel grootspraak is van Quantic Dream.

Demo

Maar hoe gaat de game nou precies spelen? Dat is nog niet helemaal duidelijk, aangezien de ontwikkelaar nog geen bewegende gameplay-beelden heeft laten zien die daadwerkelijk in de game zullen verschijnen.. Wel heeft Quantic Dream tijdens de LGC 2008 een demonstratie gegeven waarin meer bekend werd gemaakt over het spelmechaniek, maar de ontwikkelaar benadrukt dat hier puur gaat om een demo. Deze demonstratie is in een eerdere special op GameZ.nl beschreven.

Deze demonstratie lijkt er op te duiden dat Heavy Rain qua gameplay overeenkomsten vertoont met Fahrenheit, maar vooral veel meer mogelijkheden gaat bieden. De game zal een concrete verhaallijn kennen, maar deze zal wel behoorlijk veel variaties bevatten, naar aanleiding van de acties van de gamer. Hierdoor zal de game telkens net even anders zijn als je andere beslissingen neemt.

Film Noir

Alhoewel de details van Heavy Rain nog zeldzaam zijn, heeft de ontwikkelaar in ieder geval laten weten dat het gaat om een thriller game met veel ‘film noir’ invloeden. De speler zal een hoop morele keuzes voor zijn kiezen krijgen en deze zijn niet altijd even simpel als goed of kwaad in te delen. Een principe dat we inmiddels steeds vaker in RPG’s terugzien en ook prima lijkt uit te pakken voor Heavy Rain.

Quantic Dream wil namelijk duidelijk een game neerzetten die qua beleving niet onderdoet voor een degelijke film. De ontwikkelaar is in ieder geval op de goede weg, aangezien alles van Heavy Rain tot nu toe sfeer uitademt en de game qua production values ongekend is. Daarbij zal de game enkel cut scenes kennen als dat nodig is om de speler zich nog meer in te laten leven in het spel. Tijdens de eerder genoemde demonstratie zagen we tevens dat de ontwikkelaar wederom slim gebruik gaat maken van split screen beelden (zoals we dat kennen van de tv-serie 24), waardoor de spanning te snijden zal zijn.

Alhoewel ontwikkelaar Quantic Dream nog behoorlijk geheimzinnig is over Heavy Rain, weet de game nu al een diepe indruk te maken. De grote hoeveelheid aandacht die is besteed aan het verhaal, de personages en de locaties lijken een zeer intrigerende game op te leveren. Het enige waar het mis zou kunnen gaan, is op het gebied van gameplay, wat natuurlijk niet geheel onbelangrijk is. Want hoeveel ambitie de ontwikkelaar ook heeft, Heavy Rain moet natuurlijk nog wel leuk zijn om te spelen. Gezien het vorige project van de ontwikkelaar, lijkt het ook met dat element helemaal goed te komen.

Platform: PS3 | Release: 2009