Toen de meest recente Prince of Persia werd aangekondigd, waren veel gamers verbaasd. De game werd namelijk in een geheel nieuw grafisch jasje gestoken en kreeg nieuwe gameplay.

Ben Mattes, de producer van Prince of Persia, was verbaasd hoe terughoudend zowel fans, medeontwikkelaars als journalisten reageerden op de game en stelt dat de industrie toch conservatiever is ingesteld dan het wil toegeven. Mattes en zijn team wilden namelijk een reactie geven op de klachten van de gamers de afgelopen jaren.

“Jarenlang lezen we klachten over sequels en bedrijven die alleen maar kopieën maken van bewezen formules zonder zich te richten op innovatie of het nemen van risico’s”, aldus Mattes. “We wilden echt deze uitdaging ten volle aannemen met Prince of Persia. We behielden een aantal kernideeën, maar herbedachten alle andere elementen.”

Schouderklopje

“Wat me verbaast, is hoe deze hoge risico’s die we nemen amper opvallen en worden geapprecieerd als pogingen om de industrie wakker te schudden en verder te evolueren. Misschien ben ik een idealist, maar ik denk dat ik misschien iets meer virtuele schouderklopjes had verwacht voor onze poging om iets nieuws te brengen”, stelt Mattes.