Gisterenavond heeft het televisieprogramma Radar naar aanleiding van honderden klachten het Blu-ray probleem bij de PlayStation 3 behandeld en vooral de afhandeling van Sony.

Volgens de getroffen consumenten hield de PlayStation 3 er na anderhalf jaar trouwe dienst mee op om discs te lezen. Na contact opgenomen te hebben met Sony werd gemeld dat de consumenten of een nieuwe PlayStation 3 aan moesten schaffen of dat ze een willekeurig gerepareerde console terug konden krijgen voor 198 euro. De meeste consumenten hadden toen nog 600 euro voor de console betaald.

Volgens Radar heeft 70 procent van de 370 klachten over de PlayStation 3 te maken met een kapotte lens van de Blu-ray speler. Veel consumenten vallen over het feit dat de console een garantie heeft van slechts één jaar. Sony Nederland zelf heeft schriftelijk gereageerd dat ze op de hoogte zijn van maar 68 gevallen met een kapotte lens die buiten de garantie valt. Volgens Radar hebben zij al meer klachten binnen gehad.

Klein aantal

Sony laat verder weten dat het aantal mensen met het probleem erg klein is, aangezien de PlayStation 3 al een kwart miljoen keer is verkocht in Nederland en dat ze daarom de garantie niet opschroeven. De advocaat die bij Radar te gast was, stelt dat consumenten recht hebben op service zelfs na de garantie, omdat deze niet volgens de wet is.

Sony zou dus een gratis reparatie moeten aanbieden binnen een garantietermijn die de wet geeft en dezelfde gerepareerde console terug moeten sturen in plaats van een willekeurige. De advocaat heeft een brief opgesteld die uitlegt dat de winkel waar je de console hebt gekocht je sowieso een gratis reparatie moet aanbieden, omdat dit wettelijk verplicht is.