Begin 2009 keert een van de meest bekende vechtspellen terug. Tien jaar na het derde deel komt Capcom uit met een nieuwe Street Fighter. Wat kunnen we verwachten?

Wie de naam Street Fighter hoort, denkt waarschijnlijk meteen aan het tweede deel. Deze game veroverde de arcadehallen en talloze spelcomputers in de jaren ‘90.

De snelle explosieve gameplay bleek enorm verslavend. Helaas teerde Capcom iets te veel op dat succes. Het kwam uit met een eindeloze stroom aan varianten en revisies. Hierdoor werd de game wel steeds beter, maar de gamers moesten hiervoor wel stevig in de buidel tasten.

Toen Capcom eenmaal klaar was om een echt vervolg uit te brengen, was de belangstelling voor de spelserie zo gedaald, dat Street Fighter III maar voor een zeer klein groepje was weggelegd. Met de komst van 3D-vechtspellen zoals Soul Calibur, Tekken en Virtua Fighter leek het 2D-genre achterhaald. Het zag er dus lange tijd naar uit dat er helemaal geen nieuwe Street Fighter zou verschijnen.

Nog steeds populair
 

Capcom werd echter wakker geschuddoor de komst van diensten zoals Virtual Console, Xbox Live Arcade en PSN. Street Fighter II (en variaties) bleken nog steeds enorm populair te zijn. Reden voor de Japanse uitgever om opnieuw te investeren in de spelserie. Niet alleen via downloadable games (zoals het recente Super Street Fighter II Turbo HD Remix), maar ook door een echte sequel te ontwikkelen in de vorm van Street Fighter IV.

Hoe moderniseer je een 2D-vechtspel, was het lastige dilemma dat de spelmakers op moesten lossen. Er zijn pijnlijk veel voorbeelden van games die er niet in zijn geslaagd om de transformatie naar 3D te maken. Sonic, Shinobi en Castlevania om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Om de snelle verslavende gameplay van Street Fighter te behouden, is er gekozen voor een dubbele aanpak. Pak het beste van 2D en 3D.

2D-gameplay in een 3D-jasje
 

Maak gebruik van mooie gedetailleerde 3D-graphics, maar houdt het spel qua spelmechanisme gewoon in 2D. Een gedurfde (maar verstandige) beslissing die andere uitgevers best mogen volgen (met name SEGA). Dat levert in ieder geval mooie graphics op. Grafisch is Street Fighter IV namelijk echt een plaatje. De hoeveelheid detail in zowel de achtergrond als personages is enorm.

Qua vechtersbazen zien we in Street Fighter IV weer veel bekenden terug, maar er is ook zeker ruimte voor nieuw bloed in de SFIV-arena. In totaal zijn er zes compleet nieuwe personages, waarbij de aandacht nu vooral uitgaat naar Seth. Hij is namelijk de nieuwe eindbaas in Street Fighter IV en heeft sterke banden met Bison. Door zijn implantaten is Seth supersterk. Hij gebruikt de sterkste aanvallen van andere personages om zijn vijanden te verslaan.

Nieuwe en bekende gezichten
 

Gouken is de meester van Ryu en Ken en tevens de oudere broer van slechterik Akuma. Ondanks zijn wat gezette uiterlijk is hij behoorlijk snel en beschikt deze meester over compleet andere moves dan zijn leerlingen Ken en Ryu. Naast deze nieuwe personages worden de Xbox 360- en PS3-versies nog verder uitgebreid met Dan, Rose, Fei-Long, Cammy, Sakura en Gen uit de verschillende Street Fighter-varianten. In totaal zijn er dus 25 personages om uit te kiezen.

Daar heb je weinig aan als een game niet lekker speelt. Daarom wordt er extra veel aandacht besteed aan de besturing. Er is niks zo frustrerend als een stroef vechtspel. Omdat de joypads van de Xbox 360 en de PS3 zoveel van elkaar verschillen, worden beide versies anders afgesteld qua gevoeligheid en precieze timing van moves en knoppen. Speelsessies met de PS3- en Xbox 360-versies bevestigen dat Street Figher IV zelfs erg goed speelt met de analoge stick. Voor wie absolute controle wil, zal waarschijnlijk gaan voor de speciale SFIV-joypads van Mad Catz, die tijdens de release van Street Fighter IV worden uitgebracht.

Aanvallen en terugslaan
 

Precies het juiste gereedschap om al die spectaculaire special moves uit te voeren en je tegenstander vakkundig en stijlvol knock out te meppen (of trappen). Het is nog niet helemaal duidelijk welke special moves er allemaal zijn per personage, maar er zijn wel een aantal interessante mogelijkheden bijgekomen die voor iedereen gelden. Naarmate je meer aanvallen uitvoert, wordt langzaam een balk met energie opgebouwd. Die kan je tussentijds inzetten om bepaalde bewegingen te versterken of helemaal opladen voor een zeer sterke super move.

Daar heb je natuurlijk weinig aan als je in de hoek zit waar de klappen vallen. Om ervoor te zorgen dat spelers wat eenvoudiger kunnen terugkomen, heb je de zogenaamde ultra moves. Hoe meer je incasseert, hoe sneller deze ultra-balk oploopt. Met een ultra move kan je vernietigend uithalen en zo de strijd weer enigszins rechttrekken.

Een andere nieuwe aanvalsvorm, die meteen te gebruiken is, zijn de zogenaamde focus moves. Die zijn simpel op te laden door twee knoppen ingedrukt te houden. Ook deze aanvallen heb je in verschillende gradaties. De meest sterke variant kan niet afgeweerd worden en gaat zelfs door wanneer de aanvaller wordt geraakt tijdens zijn aanval.

Online zo vloeiend mogelijk
 

Al die toevoegingen moeten er toe leiden dat Street Fighter IV een nog beter spel wordt om tegen elkaar te spelen. Dat kan samen op de bank, maar uiteraard ook online. Ook op dat gebied heeft Capcom veel ervaring opgedaan, die van pas komt om vertraging en lag tegen te gaan. Dat kan je niet in alle omstandigheden voorkomen. Capcom werkt echter aan een systeem waarmee de precieze positie voorspeld kan worden in geval van lag.

Capcom lijkt met Street Fighter IV een sterke 2D-fighter in een modern jasje neer te gaan zetten. Het spel beschikt zeker over de juiste ingrediënten om sterk voor de dag te komen. Beproefde gameplay, mooie graphics, een flink aantal bekende en nieuwe vechterbazen en veel aandacht voor de besturing en vloeiende online play zorgen voor uitstekende vooruitzichten.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: 20/02/2009 (Xbox 360, PS3), nog niet bepaald (pc)