Na het niet zo denderende Star Wars Galaxies wordt er opnieuw een MMO ontwikkeld rond de Star Wars franchise. En wie kan die taak beter op zich nemen dan RPG-veteraan BioWare?

De eerste Star Wars MMO, Star Wars Galaxies, was leuk voor de fans maar kwam nooit echt lekker van de grond. LucasArts wil echter benadrukken dat de lancering van Star Wars: The Old Republic (TOR) niet het einde betekent van het vijf jaar oude Galaxies, want die zal wel nog zijn gebruikelijke tweemaandelijkse updates ontvangen.

De speler staat centraal

TOR moet echter groter worden, veel groter. Of zoals ontwikkelaar BioWare zelf zegt: “We willen dat dit het grootste is waar we ooit aan gewerkt hebben.” Een opmerkelijke uitspraak van Dr. Ray Muzyka, de mede-oprichter van het bedrijf, aangezien de studio al juweeltjes als Star Wars Knights of the Old Republic (KOTOR) en Mass Effect op zijn naam heeft staan. De eerste berichten zijn alvast positief, want de ontwikkelaar belooft dat spelers de hoofdrol zullen spelen in hun eigen verhaal.

Dit werd al eerder beloofd en waargemaakt met de game Knights of the Old Republic, een singleplayer RPG die in 2003 uitkwam. Daar hadden al jouw keuzes invloed op het verhaal en het universum waar dat zich afspeelde. BioWare wil met TOR, wat zich 3600 jaar voor de films zal afspelen, hetzelfde gaan bereiken. Quests, en vooral de manier waarop je deze oplost, moeten invloed hebben op de rest van de game.

Moeilijke keuzes

Je kiest aan het begin of je bij de Republic of de Sith Empire hoort. Dit bepaalt echter niet meteen of jij goed of slecht bent. De keuzes die je in het spel maakt, zullen bepalen of jij voor de Force kiest, of de kant van de Dark Side op gaat. Die keuze zal niet altijd even gemakkelijk zijn, want net als in de films is de Dark Side erg aantrekkelijk. Als je voor een quest iemand moet vermoorden maar daar wel een toffe Lightsaber voor krijgt, of je laat hem leven en gaat naar huis met een schouderklopje en een paar Light Side-punten, wat kies je dan?

Misschien denk je nu: “Maar dit kennen we toch onderhand wel?” Inderdaad, voor de meeste RPG-fans is dit niets nieuws onder de zon. Voor de meeste MMO-fans echter wel, want keuzes waren altijd schaars in dit genre. Misschien had je aan het eind van de quest de keuze tussen een zwaard, een bijl of een schild, maar nooit eerder kon jij écht de afloop van de quest bepalen.

Vergaande gevolgen

Bij het oplossen van dergelijke quests zul je snel en helder moeten nadenken, want in een MMO kan je niet een oudere save game laden om te kijken wat er was gebeurd als je een andere keuze had gemaakt. En als jij er voor kiest iemand niet in leven te houden of bijvoorbeeld een stadje te bombarderen, zal dit ook gevolgen hebben voor de verloop van het verhaal. Want wie weet heb je door die keuze te maken een belangrijke 'quest giver' om zeep geholpen.

TOR is simpelweg bedoeld als een RPG die je kan blijven spelen. BioWare belooft dan ook dat er meer quests in zullen zitten dan alle eerdere BioWare RPG's bij elkaar. In dat rijtje staan niet alleen KOTOR en Mass Effect, want ook alle quests van Neverwinter Nights met zijn drie uitbreidingen, Baldurs Gate I en II plus twee uitbreidingen en Jade Empire kan je hierbij optellen.

Als Darth Vader het doet...

Overigens zal je niet alleen kunnen kiezen uit een Sith Lord of een Jedi. Volgens de ontwikkelaars zijn Jedi's natuurlijk erg krachtig, maar in veel situaties zullen andere personages gemakkelijk kunnen concurreren door hun specialiteiten. De ontwikkelaar wil nog geen lijst met beschikbare classes geven, maar zegt wel dat als je het in de films ziet, je het waarschijnlijk ook kunt spelen. En stiekem is een sluwe Bounty Hunter of smokkelaar natuurlijk veel toffer als zo'n nobele Jedi.

De ontwikkelaar benadrukt wel dat elke class een held of superschurk zal kunnen zijn. Je zult je in TOR niet bezig houden met triviale dingen, maar met belangrijke, heroïsche zaken. BioWare heeft daarvoor telkens bedacht wat een belangrijk personage uit de Star Wars-franchise in een bepaalde situatie zou doen. De ontwikkelaar stelt zich bij het creëren van quests dan ook bijvoorbeeld de vraag: ‘wat zou Darth Vader doen?’

Teamgenoten, geen huisdieren

Als jij echter in je eentje een groot fort van de tegenstander binnen wilt dringen, zul je niet veel verder komen dan het tuinhekje en heb je dus hulp nodig. Die hulp kan je natuurlijk zoeken bij je medespelers, maar je kan ook NPC's in de game om hulp vragen. Deze zullen echter niet als een blinde kip achter je aan lopen zoals dat in Guild Wars met de henchmen gebeurt. Als jouw acties ze niet aanstaan, zullen ze je gewoon in de steek laten en sta je er weer alleen voor.

Ook de combat zal heel anders zijn dan in de meeste MMO's, al is dat een verschijnsel waar steeds meer nieuwe games binnen het genre zich op richten. Daar waar in de meeste MMO's de animaties los staan van de statistieken die achter de schermen je schade berekenen, zal je in TOR je tegenstander echt moeten raken. Ook zal TOR de eerste MMO zijn waarbij wapens elkaar kunnen raken. En wat is er nou lekkerder dan het geluid van twee Lightsabers die tegen elkaar worden geslagen?

Star Wars: The Old Republic lijkt alles in zich te hebben om een fantastische MMO te worden. Zowel de keuzes die je tijdens quests kan maken als combat met hit detection zijn dingen die we nooit eerder in dit genre hebben gezien. Als BioWare alle beloftes na kan komen en het tot in de puntjes uitwerkt, zou The Old Republic wel eens de nieuwe standaard voor MMO's kunnen worden.

Platform: pc | Release: nog niet bekend