Halo’s Master Chief is nog even spoorloos, maar met de strategie-game Halo Wars en Halo 3: ODST lijkt de franchise verre van dood. 2009 lijkt weer een echt ‘Halo’-jaar te gaan worden.

Met het uitkomen van Halo 3 werd het gevecht met de Covenant voor eens en voor altijd beëindigd, namen ontwikkelaar Bungie en Microsoft afscheid van elkaar en begon de geruchtenstroom zoals we die inmiddels wel kennen in de game-industrie.

Zo fluisterde men dat er een nieuwe Halo-game zou worden aangekondigd tijdens de E3 van 2008 en werd niet Bungie maar Gearbox (ontwikkelaar van onder andere Brothers in Arms, Borderlands en Aliens: Colonial Marines) plotseling genoemd als ontwikkelaar van de nog onaangekondigde Halo-game.

Intenser dan zijn voorgangers

De aankondiging tijdens de E3 bleef uit, Gearbox lijkt (voorlopig) buiten beeld te blijven en Bungie maakt gewoon de volgende Halo die eerst nog Halo 3: Recon zou gaan heten. Kort geleden werd deze stand-alone uitbreiding op Halo 3 echter omgedoopt tot Halo 3: ODST. Dit keer geen Master Chief in de hoofdrol, maar een ODST Marinier. Je bent dus een ‘normale soldaat’ en geen super krijger waardoor de game volgens Bungie een stukje intenser zou moeten worden dan zijn voorgangers.

In de eerste trailer van de game werden we verblijd met de mededeling dat deze zoveelste telg in de Halo-franchise dit voorjaar het daglicht zou zien, maar in een tweede trailer werd dit al snel ontkracht door de mededeling dat de game najaar 2009 zou moeten uitkomen. Iets wat binnen het patroon van Microsoft’s Xbox 360 strategie lijkt te passen door om het jaar een Halo en het volgende jaar een nieuwe Gears of War op de markt te brengen (wat betekent, als deze aanname klopt, dat we Marcus Fenix in 2010 weer mogen verwachten).

Open spelwereld

Als snel werd duidelijk dat Bungie ditmaal ‘iets anders’ wil gaan proberen met Halo 3: ODST. Geen nauwgezet verhaal waar je door vaste paden wordt geleid, maar een open spelwereld waarin je met verschillende tools je weg moet zien te vinden. Een goed voorbeeld hiervan is de zogeheten ‘visual mode’ die er voor zorgt dat items, maar ook tegenstanders worden ‘opgelicht’ in de omgeving.

Het verhaal wordt opgepakt ten tijde van Halo 2 net nadat de Master Chief de aarde heeft verlaten om de achtervolging in te zetten en de ‘Prophet of Regret’ te stoppen bij de Delta Halo. Wat er tussen het vertrek van de Chief en Halo 3 met de aarde gebeurde en in het bijzonder New Mombasa, zul je dus gaan zien in deze Halo 3: ODST

Moederziel alleen

Jij wordt als ‘rookie’ gedropt op het moment dat de het schip van de ‘Prophet of Regret’ de aarde verlaat en de New Mombasa achterlaat vol covenant soldaten die niet voor de goede vrede zijn gekomen. Je landing verloopt niet geheel volgens plan en je raakt bewusteloos. Wanneer je zes uur later bij bewustzijn komt, sta je moederziel alleen in deze gevaarlijke plek en zijn je teamgenoten verdwenen. Het is aan jou om hen terug te vinden.

Het terugvinden van je teamleden doe je door middel van het vinden van aanwijzingen. Bij het vinden van zo’n aanwijzing zul je tijdelijk het teamlid spelen waarvan je de aanwijzing gevonden hebt om zo te zien wat er in de zes uur heeft plaatsgevonden die jij bewusteloos was. Je teamgenoten zullen ieder hun eigen persoonlijkheid hebben en zijn op deze manier gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Jijzelf zult, net als het geval was met de Master Chief, geen duidelijk personage zijn zodat je jezelf kunt zien als de rookie.

Goede flow

Op deze manier hoopt Bungie twee gameplay-stijlen te kunnen combineren die in de normale Halo–games moeilijk te combineren vielen. Aan de ene kant krijg je de heftige actie voorgeschoteld zoals je die gewend bent van Halo in de stukken van de game die je speelt als ėėn van je teamleden, maar deze wordt in Halo 3: ODST afgewisseld met het onderzoeken en verkennen van de donkere stad als ‘de rookie’. Zo zou er een goede flow moeten ontstaan tussen knokken en verkennen.

Het spelen van de rookie zonder Spartan suit brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. De Chief kon veel kogels hebben, hoog springen en twee wapens tegelijk vasthouden. Al deze dingen worden opnieuw geconfigureerd en bekeken of en hoe het past binnen de mogelijkheden van een ODST marinier. Wel is er al een nieuwe versie van een bekend wapen bekend gemaakt, namelijk de SMG met geluidsdemper.

Geen nieuwe Halo zonder ook duidelijk aandacht te besteden aan de multiplayer en zo ook in Halo 3: ODST. De game zal in de winkel komen te liggen met drie nieuwe multiplayer levels en een vier speler co-op. Ditmaal geen nieuwe features maar wel zaken die je als Halo-minnende gamer niet meer zou willen missen. Dus zaken als Forge, Theatre en de mogelijkheid om films op te nemen zijn allemaal aanwezig. Meer informatie is helaas op dit moment nog even niet beschikbaar over de multiplayer.

Bungie maakt een gewaagde stap met Halo 3: ODST. Niet dat de vooruitzichten niet goed klinken, maar de afwezigheid van Microsoft’s boegbeeld de Master Chief zou zo maar slecht kunnen vallen bij fans van het eerste uur. Iets waar men zich hopelijk niet te veel van aantrekt bij zowel Microsoft als Bungie aangezien de serie nu wel eens toe was aan een gezonde dosis vernieuwing.

Platform: Xbox 360 | Release: najaar 2009