TrackMania is een van die car racing games die je de mogelijkheid bieden zelf racetracks te bouwen. De serie bestaat al langer voor de pc, maar nu is er ook een versie voor de Nintendo DS verschenen.

Deze versie voegt in principe geen belangrijke veranderingen aan de serie toe en heeft vooral als meerwaarde dat je de game overal kunt spelen. Daarbij leent de interface van de DS zich goed voor het creëren van tracks, maar daarnaast is het racen zelf ook belangrijk.

Races

De races van TrackMania bieden niet heel veel nieuws, ook niet voor de spelers die nog niet bekend zijn met de serie. Er zijn drie verschillende soorten tracks met bijbehorende auto’s: het stadion, de woestijn en de rally (inclusief karakteristieke mini’s). Bij deze tracks komt ook nog een platformelement kijken. De tracks zijn vaak verhoogd, het wegdek bevat gaten en auto’s komen soms vliegend over de finish.

De besturing vindt vooral plaats via de standaard interface, waarbij je eigenlijk alleen het gas hoeft in te drukken en bij moet sturen. Dat betekent niet dat de kant-en-klare tracks eenvoudig zijn. Vooral als je op een wat hogere moeilijkheidsgraad speelt, vraagt winnen behoorlijk wat inspanning. De besturing luistert vrij nauw en per auto zijn er verschillen in bijvoorbeeld de stuurgevoeligheid of de acceleratiegrootte. Gedachteloos racen is er dus niet echt bij. Dit kan soms frustrerend worden, want de kleinste afwijking in een verder perfecte race kan je al de winst kosten.

Platform en puzzel

Naast deze standaard races zijn er twee andere wedstrijdmodes die je kunt vrijspelen, namelijk ‘platform’ en ‘puzzle’. Bij de platformtracks wordt het platformgehalte van de gewone races vergroot. Het is hierbij dus vooral belangrijk om obstakels te omzeilen en via schansen afgronden te overbruggen. Telkens als je van de track valt, moet je vanaf je laatste ‘checkpoint’ op de route opnieuw beginnen. Het gaat hierbij voor de verandering niet om het rijden van de beste tijd, maar om hoeveel pogingen er nodig zijn om de finish te bereiken.

In de puzzelmode krijg je per track een aantal bouwstenen (blocks) waarmee je eerst de kortst mogelijke track moet bouwen en hier dan als snelste overheen moet racen. Er zijn meestal meerdere oplossingen en soms moet je behoorlijk creatief zijn om een track te bouwen. De puzzelmode is zo een prettige combinatie van de editor en het racen. Deze modes leveren dan ook genoeg afwisseling in de gameplay op zonder af te doen aan de essentie van het spel, want racen blijft hierbij natuurlijk belangrijk.

Shop

Op iedere track zijn er bovendien records gevestigd door auto’s waar je tegen kunt racen. Die records staan gelijk aan de prijzen die je kunt winnen als je sneller of beter rijdt. Die prijzen zijn er niet voor de sier. Naarmate je meer wint, speel je moeilijkheidsgraden vrij. De vijf moeilijkheidsgraden hebben elk weer nieuwe en vaak langere tracks. Dit in combinatie met de drie verschillende speelmodes, levert een redelijk grote hoeveelheid tracks op. De game zal de speler zo lang genoeg bezig kunnen houden.

Daarnaast krijg je geld voor je overwinningen en hoe hoger het record, hoe hoger de beloning. Dit geld kun je vervolgens weer uitgeven in de shop. In die shop kunnen ‘skins’ worden gekocht voor de auto’s. Iedere speler begint sowieso met een aantal skins, dus dit is vooral zinvol als je geld over hebt. Je kunt namelijk van dat geld ook extra tracks kopen en nieuwe bouwstenen die je in de editor kunt gebruiken.

Editor

Dit laatste is belangrijk voor de gamer die serieus aan de slag wil met die editor. Je begint met een beperkt aantal bouwstenen, dus wie echt een creatieve track wil bouwen moet hier ook wat geld aan besteden en dus eerst heel wat races rijden. Er is een grote hoeveelheid bouwstenen te koop variërend van decoratie tot heuse loops. De editor wordt vooral bediend met de stylus en ook de camera kan hier zelf bestuurd worden. Via WiFi kun je deze tracks bovendien uitwisselen met andere spelers en zelfs tegen anderen racen, al dan niet op die zelf gefabriceerde track natuurlijk.

De editor is een essentieel onderdeel van TrackMania en dat is in de DS-versie niet anders. Een gamer die niet zo van deze editor houdt, moet het vooral van het racen hebben en dan zijn er eigenlijk wel betere racing games te vinden. Maar hoewel de wat eenvoudige en hoekige graphics hier ook niet veel aan bijdragen, blijft het toch iedere keer als je wilt stoppen met gamen verleidelijk om nog een track te proberen.

TrackMania DS is geschikt voor de fan van het racegenre die overal wil kunnen racen en vooral zelf zijn tracks wil kunnen bouwen. De game heeft een gevarieerde gameplay, een grote hoeveelheid verschillende tracks en een degelijke editor die ervoor zorgen dat je het spel vaak weer op kunt pakken. Door de soms lastige besturing en de wat saaie graphics zullen gamers die wat minder van deze variant op het genre houden, uiteindelijk toch afhaken. Desondanks is TrackMania DS een redelijk geslaagde handheld-versie van de serie. (70%)

Platform: DS | Release: reeds verschenen