Qua vechtspellen is Mortal Kombat altijd een buitenbeentje geweest. Met de nieuwe Mortal Kombat vs. DC Universe is dat niet anders. Levert deze fusie spectaculaire vechtactie op?

Na een behoorlijke lange stilte staan vechtspellen opeens weer vol in de belangstelling. Eerder konden we al genieten van een nieuwe Soul Calibur, Street Figher IV is onderweg, er wordt gewerkt aan een nieuwe Tekken en er gaan zelfs geruchten dat er een vervolg komt op Killer Instinct. Nu is Mortal Kombat vs. DC Universe dus uit. Het is eigenlijk opmerkelijk dat het zo lang heeft geduurd voordat de spelreeks de sprong naar de Xbox 360 en PS3 heeft gemaakt.

De uitspraak ‘stijl boven inhoud’ gaat stiekem wel op voor de Mortal Kombat-serie. De brute setting, de beruchte fatalities en een heel scala aan vechtersbazen, zorgen voor een coole sfeer. Het vechten zelf is nooit echt toegankelijk geweest en is in vergelijking met andere vechtspellen behoorlijk stroef en erg gericht op het uitvoeren van strakke combo’s.

De makers van Mortal Kombat vs. DC Universe zijn vanaf het begin heel duidelijk geweest dat ze met dit deel een nieuwe weg willen inslaan. Een wat luchtigere sfeer, minder nadruk op bloed en qua vechten diep, maar toch toegankelijk. Ambitieuze plannen, maar heeft deze make-over ook het gewenste resultaat? In de praktijk pakt het allemaal toch wat anders uit.

Vreemde mix

De grootste verandering is ongetwijfeld de fusie met DC Universe. In de game zitten zowel bekende Mortal Kombat-personages als de superhelden van DC Comics. Niet voor iedereen een geslaagd combinatie. Het is een slim excuus om de twee compleet verschillende werelden tegenover elkaar te zetten. Crossovers zijn een bekend fenomeen bij comics en tv-series, maar het resultaat is wat ons betreft niet zo heel sterk.

Dat komt vooral door de superhelden, die een schril contrast vormen met de personages uit Mortal Kombat. De uitstraling varieert van braaf (Superman), tot lachwekkend (Joker). Dat wil overigens niet zeggen dat de elf superhelden (en schurken) ondergesneeuwd worden als het om knokken gaat. De makers zijn er zeer goed in geslaagd om de superkrachten te vertalen naar moves.

Minder bruut

Met de komst van de superhelden en de ambities van de spelmakers, zal je niet verbaasd zijn dat Mortal Kombat vs. DC Universe qua vechten een stuk minder bruut is. Geen liters bloed of een Catwoman die een hoofd van iemands romp trekt. Het is qua sfeer jammer dat de fatalities (of brutalities) zijn afgezwakt, maar aan de andere kant wel logisch. Er is overigens niet alleen gesnoeid in deze Mortal Kombat. Er zijn ook een aantal zaken toegevoegd die de gevechten interessanter moeten maken.

Zo kan je vijanden niet alleen uit de arena smijten, maar in de val die daarop volgt, blijf je gewoon doorvechten. Leuk gekopieerd uit Dragon Ball Z en prima uitgewerkt. De schade kan behoorlijk zijn als je onderop eindigt. Slim counteren (door op de juiste knop te drukken) is de enige remedie. Hetzelfde geldt voor Klose Combat, waarbij je een tegenstander vastgrijpt en daarna een flinke aframmeling geeft. Het zijn leuke toevoegingen die de gevechten zeker spannender kunnen maken, maar deze vernieuwingen zorgen echter maar gedeeltelijk voor meer toegankelijkheid.

Zwakke plek

Het probleem van Mortal Kombat vs. DC Universe is echter dat de manier waarop het spel speelt en hoe je moet vechten niet is veranderd. En laat dat nu net de zwakke plek zijn van (ook) eerdere Mortal Kombat-delen. Vond je die stijl lekker spelen, dan is er niks aan de hand, maar de grote groep gamers (die gewoon lekker een potje wil knokken) zal minder blij zijn met de besturing.

De basis is prima te doen, maar voor iets meer zal je toch behoorlijk strakke combo’s uit je joypad moeten persen. Extra lastig op de Xbox 360, vanwege de matige D-pad. De controls zijn dus behoorlijk old skool, maar ook qua graphics scoort Mortal Kombat vs. DC Universe ook niet optimaal. Bewegingen zijn af en toe toch wat houterig en het detail van de vechterbazen (met name de gezichten) kan stukken beter.

Mortal Kombat vs. DC Universe is een game met twee gezichten. Qua sfeer is het spel een stuk luchtiger, met minder bloed en brave fatalities. Je hebt te maken met nieuwe personage in de vorm van superhelden, die niet bij iedereen in de smaak vallen. Qua knokken zijn er een aantal tweaks die een duel spannender maken, maar qua gameplay is Mortal Kombat vs. DC Universe niks veranderd. Het spel heeft wel een toegankelijke uitstraling, maar dat geldt niet voor de besturing. Je moet behoorlijk wat tijd in de game steken om vloeiend te kunnen combineren en uit te halen met de echt spectaculaire moves. Het is dus uiteindelijk (ondanks alle aanpassingen) toch een game geworden die vooral geschikt is voor de fans van eerdere Mortal Kombat-games. (77%)

Platform: PS3, Xbox 360 | Release: reeds verschenen