Jason Kingsley is de CEO van Rebellion, één van de grootste onafhankelijke studios in Europa. Hij stelt dat ontwikkelaars beter moeten uitkijken waar ze in investeren.

Zo waarschuwt hij dat het niet goed is om veel geld te proppen in markten die zich nog niet hebben bewezen om zo een financiële flop te voorkomen. “Ik denk altijd bij mezelf dat als je zoveel geld spendeert aan het ontwikkelen van een game dat je vier miljoen stuks moet verkopen om het er weer uit te halen. Je creëert dan voor jezelf een enorme berg om te beklimmen”, aldus Kingsley.

“Het is makkelijker als je slechts één miljoen stuks hoeft te verkopen om uit de kosten te komen. Het komt daar allemaal op neer. Geef niet de verkeerde hoeveelheid geld uit, wat voor mij makkelijk praten is. Maar je hoort vaker dat mensen onzinnige bedragen spenderen voor een speciale gameplay, dat is gewoon absurd.” Kingsley benadrukt ook dat het prima mogelijk is om een goede game in twaalf maanden te maken, maar dat je het dan wel goed moet aanpakken.

Te weinig uitgespeeld

Kingsley maakt zich ook zorgen over het hoge percentage aan games dat de consument koopt, maar niet uitspeelt. De ontwikkelaar wil liever dat gamers de gehele game zien. “Of het is te lang, of te moeilijk, of wat het ook moge zijn. We kunnen ook de verwachtingen van de spelers verkeerd ingeschat hebben.”

“Ik heb het liever dat de helft van de mensen die onze games heeft gespeeld, ze ook heeft uitgespeeld. Beeld je eens in, vanuit een creatief standpunt, dat je het einde van de game mist. We hebben de game helemaal naar dat punt opgebouwd en je hebt het niet gezien”, aldus Kingsley.