Rockstar gaat weer een klein stapje verder met GTA IV voor de pc. De multiplayer waar iedereen zo op zat te wachten bij de consoleversies werd een feit, maar voor de PC wordt het nog beter.

Goed, eigenlijk is er niet heel veel nieuws te melden over de verbeterde multiplayer behalve dat je in plaats van met 16 man, nu met 32 man online tegelijk kunt spelen. En nu lijkt het misschien een beetje een nutteloze toevoeging, maar die zestien extra gasten op de server maken wel duidelijk een groots verschil.

Een grote open stad met maar zestien mensen is als het zoeken naar een naald in een hooiberg. Met het dubbele aantal wordt dat logischerwijs al een stuk interessanter. En natuurlijk is er nog steeds de mogelijkheid om de stad af te zetten om zo maar een bepaald gedeelte te bestrijken. Hierdoor wordt het nog veel drukker en daar kwamen we achter tijdens het spelen van een potje team deathmatch.

Grotere chaos

Op de console hadden we vaak het probleem dat je een tijdje doelloos rondliep, op zoek naar die ene vijand die ergens in de buurt moest zijn. Nu wordt je gespawnd op een steenworp afstand van de actie, en als we actie zeggen, dan bedoelen we ook actie. Door het grotere aantal spelers was de chaos groter dan we gewend waren. Vooral toen we van vier teams van acht schakelde naar twee teams van zestien spelers was het een grote bende.

Het gevecht vond meestal plaats op een bepaald punt. Zodoende hoefden we nooit echt te zoeken naar een plekje om iemand af te knallen. Maar het overzicht is wel een beetje zoek als er ruim tien man tegenover jou staat. Natuurlijk tot de tanden bewapend met rocketlaunchers, shotguns en machinegeweren. Het mag duidelijk zijn: team deathmatch is een stuk uitdagender en een stuk onderhoudender dan de consoleversie.

Voorsprong

En je weet waarschijnlijk wel dat de pc-versie van GTA IV ook met de controller te spelen is. Dan vraag je jezelf natuurlijk af of mensen met een muis en toetsenbord niet een voorsprong hebben op degene die met een controller proberen te richten. Misschien hebben ze dat wel een beetje, want ze kunnen ten alle tijden accurater richten met een muis, maar gelukkig hebben controller-gebruikers nog steeds een auto-aim tot hun beschikking.

Deze werkt hetzelfde als op de consoles, maar is wel iets minder krachtig. Daarmee bedoelen we dat hij niet zo snel en niet zo lang op iemand lockt. Je moet met je cursor dus wel wat dichterbij zijn dan in de consoleversie en je moet wel meebewegen, anders laat de lock los en moet je zelf richten.

Maar dat was natuurlijk niet alles. We kregen ook nog wat races en een turf war voorgeschoteld. Laten we met de laatste beginnen. Een turf war, voor degene die het nog niet weten, is een map met daarop wat punten die je in je bezit moet houden. Daarmee krijg je punten en wie het eerst een bepaald aantal punten heeft gehaald, heeft gewonnen.

Drukker op straat

Ook hier merk je weer dat 32 man een groot verschil maakt. De punten liggen vrij ver uit elkaar en er moet dus veel heen en weer gereden worden. Maar nu kom je jouw vijanden onderweg vaker tegen dan dat je gewend bent. Het is wat drukker op straat. En dat drukkere gevoel komt vooral terug bij races.

Hoe vaak heb jij aan een startlijn gestaan met 31 medespelers? Vast niet zo vaak. Wij speelden standaard met 32 man en dat is misschien wel iets te druk voor deze mode. Maar aan de andere kant, het toont wel de charme van GTA IV. Het vechten voor een plaats in de top tien is ook letterlijk vechten. Met granaten, molotov coctails, uzi’s en pistolen kun je het je medeweggebruikers knap vervelend maken.

Maar door de drukte op de baan, wordt racen wel heel lastig. Als je echt voor de winst gaat, dan krijg je het niet makkelijk. Al snel kom je achterblijvers tegen, of gasten die compleet de weg kwijt zijn. Maar ook een bocht nemen wordt je niet makkelijk gemaakt. Sowieso heb je vooral in de eerste paar bochten flink last van je racegenoten. Met zo’n grote groep die een bocht wil nemen kun je verwachten dat dit niet zo makkelijk gaat.

En dat kan ten koste gaan van jouw voertuig. En als je voertuig ermee ophoudt, of als jij ophoudt met leven, dan wordt je gespawnd op een scootertje. Probeer dan nog maar eens te winnen. Maar we deden ook een race met vrachtwagens en dat moet je gezien hebben om te geloven. Een file van 32 vrachtwagens die staan te wachten om met elkaar te racen en toen de race begon was het een grote chaos. Vrachtwagens stonden scheef op de weg of stonden naast elkaar vast in een wegversmalling. Allemaal erg leuk om te zien.

Er is dan misschien niet veel gedaan aan de multiplayer van GTA IV, maar het recept voor een goede multiplayer was er al en zestien spelers in een grote stad loslaten was net even te weinig. Met 32 is dat echter al een heel stuk verbeterd al blijft het met modes als Turf War nog steeds vrij rustig en kan het zo zijn dat je een race weer wat te druk vindt. Wij vinden het in ieder geval een grote stap in de goede richting.

Platform: pc | Release: 03/12/2008