Nederland begint zich steeds meer te vestigen als gameland. Na Killzone en Overlord is het aan de MMO The Chronicles of Spellborn om de trots van ons lage landje hoog te houden.

Het is erg lang stil geweest rond Chronicles of Spellborn, die eigenlijk al in het vierde kwartaal van 2006 uit had moeten komen. In 2005 was de game al speelbaar bij de Haagse ontwikkelaar, maar het afgelopen jaar was het beangstigend stil rond de titel. Geruchten ging zelfs dat Chronicles of Spellborn helemaal nooit meer zou komen. Nu staat de game echter ineens vlak voor de deur, want deze week komt de MMO al uit.

Shards koloniseren

Spellborn speelt zich af in een soort post-apocalyptische wereld. Eeuwen lang werden de mensen en de mysterieuze Daevi onderdrukt door de kwaadaardige Vhelgar. De slaven kwamen echter in opstand en verwoestten de bron van alle kracht van de Vhelgar, de Altar of the Undying. Hiermee verwoestten ze echter ook de hele wereld, want deze is nu verdeeld over stukken rots genaamd Shards die los rondzweven in de ruimte.

Deze Shards zijn uitgeholde rotsblokken waar koloniën en beschavingen zijn gesticht door de mensen en Daevi die de ramp overleefden. De bevolking begint zich echter langzaam maar zeker weer op te bouwen, waardoor er behoefte is aan nieuwe plekken om deze beschaving voort te zetten. Hierbij komen de koloniserende stammen echter wel in aanraking met andere rassen die niet altijd even blij zijn met de nieuwkomers. Als speler kom jij in die strijd terecht en het is de bedoeling dat jij helpt bij het zoeken naar nieuwe Shards.

Dit gaat natuurlijk niet via onderhandelingen onder het genot van een kopje koffie en een roomboterkoekje. Er zal dan ook flink gevochten moeten worden en dat is maar goed ook, want daar is Spellborn uitermate geschikt voor. Tabula Rasa experimenteerde al met een nieuw combat-systeem en ook Age of Conan pakte het anders aan dan de concurrenten. The Chronicles of Spellborn voegt echter nog wat meer vernieuwingen toe.

Geen auto-attack

Net zoals bij Tabula Rasa is het de bedoeling dat je jouw tegenstander altijd in het vizier houdt en je zult dan ook moeten richten zoals bij een shooter. Vervolgens klik je niet op de de auto-attack knop en wacht je tot je tegenstander dood voor je voeten neervalt zoals bij veel MMO's. Je stelt namelijk een eigen skill deck samen die een beetje doet denken aan het samenstellen van een deck voor een trading card game.

Je skill deck bestaat uit zes niveau's (tiers) met elk vijf skill slots. Hier kan jij alle skills in zetten die je bezit en denkt nodig te hebben in een gevecht. Onderin je beeld bevindt zich een soort cilinder die altijd één tier laat zien. Gebruik je één van de skills uit die tier, dan zal de cilinder doorrollen naar de volgende tier en kan je daar weer een skill uit gebruiken.

Combo's

Skills zijn er in drie varianten, namelijk combo openers, combo build-up skills en combo finishers. De namen spreken eigenlijk al voor zich. Met de combo openers begin je een combo die je vervolgens uitbouwt met de build-up skills en afsluit met een combo finisher. Deze laatste skill doet meer of minder damage afhankelijk van de opener en build-up skills die je daarvoor hebt gebruikt. Je zal je skill deck dus slim in elkaar moeten zetten en altijd rekening moeten houden met onvoorziene situaties.

Dat is echter niet het enige waarin The Chronicles of Spellborn afwijkt van traditionele MMO's. In Spellborn maakt het namelijk niet uit wat voor kleding je aantrekt, want die kleding heeft geen ingewikkelde statistieken. Statistieken komen namelijk van Sigils die je bij je kan dragen en dan maakt het niet uit of je als stoere krijger een jurk en een korset aantrekt, want je statistieken blijven hetzelfde.

Dat is een verandering die wij alleen maar toejuichen. Sinds de lancering van Wrath of the Lich King lopen personages in World of Warcraft er weer bij als een stel mislukte clowns, omdat zij een verzameling gear aan hebben die simpelweg beter is als die mooie endgame sets die eerder beschikbaar waren. Die keuze tussen 'mooi maar zwak' of 'lelijk maar sterk' zul je in Spellborn dus nooit hoeven te maken.

Alhoewel The Chronicles of Spellborn even van de radar was verdwenen, lijkt deze MMO van Nederlandse bodem genoeg unieke punten te bevatten om te kunnen overleven waar veel andere games in het genre na een tijdje verdwijnen. Wij zijn benieuwd of Spellborn zich in praktijk ook staande weet te houden tegenover al het niet malse MMO-geweld.

Platform: pc | Release: 27/11/2008