EA brengt Command & Conquer-games de afgelopen jaren steevast ook naar de Xbox 360 en met Red Alert 3 is dat niet anders. Is deze consoleversie net zo vet als die voor de pc?

Net als de vorige consolevarianten van EA’s strategiegames (Battle for Middle Earth 2, Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Kane’s Wrath) doet de Xbox 360-versie vrijwel hetzelfde als zijn grote pc-broer. Je krijgt exact dezelfde missies voorgeschoteld, dezelfde facties en de bekende, potsierlijke filmpjes, waarin grote acteurs zich van hun kleinste kant laten zien. Op basis daarvan is Red Alert 3 bij voorbaat al een vermakelijke game, laten we dat vooropstellen. Maar ook dit keer zijn het weer de kleine verschillen die er samen voor zorgen dat de consoleversie toch echt niet kan tippen aan de pc-variant.

Het meest voor de hand liggende verschil is uiteraard de besturing. Zolang Microsoft haar console niet opengooit voor USB-toetsenborden en –muizen, blijft EA aangewezen op het bedenken van omslachtige knoppencombinaties. We moeten toegeven dat ontwikkelaar EA Los Angeles daar steeds beter in wordt. Het Command Menu – vanwaar je gebouwen neerzet, units traint en Support Powers gebruikt – open je nog steeds door de rechter trigger ingedrukt te houden. Maar net als in Kane’s Wrath zijn de opties nu gerangschikt in een cirkel, die veel sneller te bedienen is met de linkerpook dan voorheen.

Knoppencombo’s

Met enkele knoppen is in feite het hele spel te besturen. Maar om de game echt goed te kunnen spelen, moet je toch wat dieper in de lijst met controls graven. Helaas is deze lijst enkel beschikbaar via het hoofdmenu, dus niet tijdens een spel. De knoppencombo’s geven je wel toegang tot bijna alle acties die je op de pc ook kunt uitvoeren. Units aan groepen toewijzen, terugtrekkende bewegingen maken, de houding aanpassen, secundaire acties activeren, een route langs verschillende punten op de map uitstippelen, enzovoorts.

Ook kun je nu sneller over de map bewegen. Door de linker trigger ingedrukt te houden, vergroot je de kaart. Vervolgens kun je met de linkerpook razendsnel een kant uit scrollen, terwijl je met de rechterstick een cursor over de plattegrond kunt verplaatsen. Op die manier kun je opdrachten uitdelen, zonder dat je het beeld hoeft te verschuiven. Daarnaast kun je markeerpunten aanbrengen op de kaart om er snel naartoe te springen en zijn er snelknoppen om direct terug te keren naar je hoofdbasis of de plek waar het laatste waarschuwingsbericht vandaan kwam.

Magnetische cursor

Het selecteren van units is eveneens verbeterd. Nog steeds is de cursor magnetisch en verspringt deze automatisch naar een eenheid, als hij daarbij in de buurt komt. Was dat in de vorige strategiegames voor Microsofts console nog wel eens vervelend, je kunt nu alsnog de juiste unit in een kluitje selecteren door de selectie te verschuiven met de richtingsknop.

De besturing werkt dus stukken beter en sneller dan voorheen. Toch komt deze consoleversie nog steeds niet in de buurt van de pc-game. Is het euvel met de kaart grotendeels opgelost, zit je nu weer met de omslachtige bediening van bijvoorbeeld de Support Powers. Om er eentje te kiezen, moet je eerst de rechter trigger indrukken, dan het Support Power-icoontje kiezen in het Command Menu, dan de kracht zelf kiezen. Op de pc doe je dit met één druk op de muisknop. Ook het bedienen van verschillende soorten units blijft omslachtiger dan op de pc, en door de toevoeging van secundaire acties is dit probleem alleen maar groter geworden.

Co-op mode

Gelukkig speel je alleen tegen gamers die hetzelfde probleem hebben. En daarnaast helpt het al snel om in de campaign mode altijd een medestander te hebben. Loopt de één te klungelen, dan kan de ander het probleem altijd nog oplossen. Maar ook de co-op mode heeft zo zijn mankementen op de Xbox 360. Zo heeft EA er domweg niet aan gedacht om matchmaking mogelijk te maken in de campaign mode. Je kunt alleen een team vormen met een vriend. Heb je geen vrienden die toevallig ook Red Alert 3 in huis hebben gehaald, dan heb je pech en moet je maar samen met een AI-partner spelen.

Verder is Red Alert 3 op de Xbox 360 technisch inferieur aan de pc-versie. De game ziet er zeker niet slecht uit, maar het is allemaal niet zo scherp en vloeiend als op de pc. Vooral de framedips op de drukke momenten verrasten ons een beetje. De game heeft namelijk wel een vervelende command-limiet van 50 units, die dit gestotter moet tegengaan.

Misschien lijkt het nu alsof Red Alert 3 voor de Xbox 360 een belabberde game is, maar dat is niet zo. De campagne is bijna net zo vermakelijk als de pc-versie en online valt een hoop lol te beleven. Helaas blijft de besturing met een controller vrij omslachtig, al steekt het allemaal een stuk beter in elkaar dan voorheen. Dat je de co-op niet gewoon met wildvreemde gamers kunt spelen, is pas echt onbegrijpelijk. Voor de ultieme Red Alert-beleving blijk je dus nog steeds een pc nodig te hebben. (70%)

Platform: Xbox 360, pc. PS3 | Release: reeds verschenen (Xbox 360, pc), nog niet bekend (PS3)