'Het sluiten van Ensemble Studios is fout van Microsoft geweest’

Vandaag verschenen er een aantal interviews met Graeme Devine, de lead designer van Halo Wars. De man is trots op het laatste werk van Ensemble Studios, maar wil vooral bewijzen dat Microsoft een fout begaat met de keuze om de studio te sluiten.

“Als je door de gangen van Ensemble loopt, zie je hoe veel mensen geven om deze game. Het zou makkelijk voor ons zijn om de game af te ronden, door te sturen en te verkopen, maar we zijn zo niet ingesteld. Het is onze trotse schreeuw naar Microsoft en de reden waarom hun fout zo duidelijk is. ‘Ensemble is going out with a bang’.”

Na de release van Halo Wars zal Microsoft een nieuwe studio oprichten, onder andere met leden van Ensemble Studios. Devine heeft bekend gemaakt dat hij niet tot die groep behoort en dat het hele team nog niet nadenkt over wat er na Halo Wars gaat gebeuren. “Laten we Halo Wars eerst afmaken. In deze industrie ben je alleen zo goed als de laatste game die je hebt gemaakt.” Halo Wars verschijnt exclusief voor de Xbox 360 in februari 2009.

Onbegrip

Ook andere leden bij Ensemble snappen nog steeds niet waarom de studio dicht moet. Dave Pottinger, de director of technology deelt dit onbegrip. Sinds de aankondiging heeft Ensemble bewezen een hecht team te zijn. Slechts drie van de honderd werknemers zijn opgestapt na de aankondiging en de helft van het team zal uiteindelijk na de release verder werken bij support.

Pottinger heeft ook bevestigd dat de Age of Empires-franchise verder zal bestaan, maar hij mocht verder niet in details treden. Het is net die serie die de studio zo populair maakte, maar toch besloot Microsoft in september om de ontwikkelaar te sluiten omdat het niet meer paste in de plannen van het bedrijf en niet genoeg opbracht. De uitleg creëerde vraagtekens bij zowel het team als de fans.

Halo MMO

Ensemble Studios had niet alleen als doel om een RTS goed op een console te laten werken, ze waren ook aan het werken aan een heuse Halo MMO. De game had het groene licht gekregen, maar door een herstructurering binnen Microsoft en het aanstellen van nieuwe bazen werd de game uiteindelijk geschrapt.

Ensemble heeft uiteindelijk een aantal zaken van de Halo MMO verwerkt in Halo Wars. De MMO had een echte actie MMO moeten worden die toch wel wat leende van World of Warcraft, maar het was niet de bedoeling om Covenant en UNSC factions te creëren zoals WoW dat heeft met de Horde en de Alliance.

Tip de redactie