In 2006 verscheen Sword of the Stars, een zogenaamde 4X turn-based strategy game, wat staat voor eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate. Na de add-on Born of Blood van vorig jaar, is er nu A Murder of Crows.

Eigenlijk zou deze review de korste in de geschiedenis van GameZ.nl kunnen worden en daarmee toch volstaan. Want duidelijk is dat een tweede uitbreiding voor een game in dit genre, die in grote lijnen meer van hetzelfde biedt, weinig nieuwe fans zal aantrekken. En ik zeg bewust ‘in dit genre’, want het 4X genre staat nou eenmaal bekend om een complexiteit en diepgang waar je echt van moet houden. Hoor jij bij die groep, dan is de kans groot dat je Sword of the Stars ook gespeeld hebt. Rest nu natuurlijk de vraag of meer van hetzelfde ook meer van hetzelfde plezier oplevert.

Net als in Born of Blood komt er één nieuw speelbaar ras bij, genaamd de Morrigi, die je in de vorige add-on al af en toe tegenkwam als willekeurige tegenstander. Hoe groot ze in aantal nog waren was niet bekend, maar gezien de gevechten tussen de vijf bestaande rassen al eeuwen voortduren, ruiken de Morrigi hun kans.

En dus mengen ook zij zich in de strijd om het heelal, met nieuwe voertuigen, wapens en vooral diplomatieke mogelijkheden. Want waar de Zuul op parasietachtige wijze hun imperium probeerden te vergroten, staat dit nieuwe ras in principe niet onwelwillend tegenover woorden in plaats van wapens. Hoe betrouwbaar ze zijn is echter aan jou om uit te vinden, want door de vorm van hun schepen hebben ze van de menselijke factie de bijnaam Crows gekregen. Spionage is dan ook een ander punt waar het ras in uitblinkt.

Fans van het eerste uur

Verder worden natuurlijk ook de bestaande rassen uitgebreid met nieuwe technologiën om te onderzoeken, nieuwe ruimteschepen en een handjevol nieuwe wapens die je ook kunt gebruiken op reeds bestaande voertuigen. Bovendien zijn alle maps die geleverd werden bij de Collector’s Edition (die deze zomer is verschenen) toegevoegd, zodat ook de fans van het eerste uur weer niets van de beschikbare content hoeven te missen.

Andere vernieuwingen zijn wat verbeteringen aan de interface, waardoor het geheel iets overzichtelijker is geworden. Verwacht echter niets spectaculairs, want alleen al het feit dat in de handleiding drie pagina’s sneltoetsen te vinden zijn, zegt genoeg over de brei aan opties en statistieken die dit genre zo kenmerken. Wel een duidelijke verbetering is te zien bij de reeds genoemde diplomatie. Waar je het eerst nog moest doen met enkel een meter die aangeeft hoe goed je betrekkingen zijn met een ander ras, krijg je daar nu een overzicht bij wat je precies moet doen zijn om de relatie te verbeteren.

Visueel vlak

Op visueel vlak is er weinig verschil op te merken en begint de game inmiddels toch wat tekenen van ouderdom te vertonen. Je kunt je dan ook afvragen waarom de systeemeisen sinds het origineel wel iets zwaarder zijn geworden. De muziek is degelijk en zwelt toepasselijk aan tijdens gevechten en ook de voice acting van de Morrigi is goed verzorgd. Deze steekt dus net als in Born of Blood opnieuw af bij de monotone stemmen van de eerste vier rassen.

Opvallend is dat je om A Murder of Crows überhaupt te kunnen spelen niet genoeg hebt aan alleen het origineel. Ook de vorige uitbreiding is vereist en als je bedenkt dat daarvoor net weer de eerste game nodig is, kan ik niet anders dan concluderen dat ontwikkelaar Kerberos een handig trucje heeft uitgehaald om beide add-on’s te slijten. Liefhebbers van de game zullen er waarschijnlijk weinig om malen omdat ze de eerdere edities toch al in hun bezit hebben, maar helemaal netjes is het natuurlijk niet.

Met deze tweede uitbreiding in even zoveel jaar kunnen de liefhebbers van Sword of the Stars met wederom een nieuw ras de strijd om het heelal aangaan. Verwacht echter niet al te veel vernieuwing, want hoewel een add-on in de regel sowieso meer van hetzelfde is, is de content in A Murder of Crows toch aan de lichte kant. Bovendien zit je uiteindelijk nog steeds een game van twee jaar geleden te spelen, zodat het grafisch stilletjes wat gedateerd begint te raken. Misschien wordt het tijd voor de mensen bij Kerberos om te gaan denken aan een deel 2. (66%)

Platform: pc | Release: reeds verschenen