Praten tegen een computer kun je heel goed doen, maar normaal gesproken gebeurt er dan toch echt heel weinig. Met EndWar komt daar verandering in.

Ubisoft wil met EndWar bewijzen dat een RTS op een console wel kan werken. En dat je helemaal geen controller of muis en toetsenbord nodig hebt om een game te spelen. Je hoeft nu alleen maar tegen je computer te praten. Je zegt wat er moet gebeuren met een paar sleutelwoorden en het wordt uitgevoerd. Dat is het. Niet meer en niet minder.

En het werkt. Helaas niet altijd even goed omdat de voice recognition niet helemaal perfect is, maar het zou ook kunnen komen omdat de game Engelse commando’s accepteert en wij dat toch met een Nederlands accent inspreken. Nu wordt je stem gekalibreerd om je zo goed mogelijk te kunnen verstaan, maar tijdens het spelen kwamen er toch af en toe commando’s niet helemaal door of gebeurde er dingen die we niet bedoeld hadden.

Kleine keuze

Over het algemeen snappen je troepen gelukkig prima wat je bedoelt en doen ze het naar behoren. Nu zal dat ook niet al te moeilijk voor ze zijn, want je hebt maar een vrij kleine keuze in commando’s. Geen micromanagement dus. De ultieme controle die je hebt met een RTS op de pc heb je nu dus helemaal niet. Je moet een gedeelte van je controle overgeven aan de kunstmatige intelligentie. Zij doen wat ze op dat moment het beste lijkt. En dat werkt meestal goed, maar zo af en toe legt een eenheid het loodje omdat ze net die verkeerde keuze hebben genomen en jij er niet veel aan kunt omdat je de controle daar niet over hebt.

Nu gaan eenheden niet gelijk dood. Als ze tot 25% health over hebben, dan vechten ze niet meer. De CPU laat de eenheden dan met rust zodat ze netjes met de helikopter opgehaald kunnen worden en even kunnen uitrusten om weer fit te zijn voor het volgende gevecht. Als je wilt, kun jij natuurlijk de eenheden van de tegenstander wel helemaal afmaken. Zodoende zijn ze hun experience kwijt. De tegenstander wordt voorzien van nieuwe eenheden met de rang van een beginner.

Beloning

Daar begint iedereen natuurlijk mee, maar om je te belonen voor het in leven houden van je eenheden krijgen ze experience en gaat daarmee hun rang omhoog. Zodra de rang omhoog gaat, gaat hun effectiviteit ook omhoog. Dat houdt in dat ze bijvoorbeeld meer schade zullen aanrichten, maar ook komen ze in aanmerking voor betere upgrades. Elke eenheidsoort kun je een grote hoeveelheid aan extra’s geven.

Ben je bijvoorbeeld heel erg veel bezig met engineers, dan kun je ervoor kiezen om ze te upgraden met een verbeterd wapensysteem. Dat kost je eenmalig een klap geld, maar dan zijn alle engineers geüpgrade. Ook kun je met dit systeem de speciale abilities van de eenheden unlocken. Zo kunnen engineers na een upgrade bijvoorbeeld sneller uplinks capturen.

Uplinks

En om uplinks draait het in EndWar. Je zult nooit hoeven te harvesten om troepen te maken, maar je moet uplinks capturen of tegenstanders verslaan. Hierdoor verdien je command points en die kun je dan weer uitgeven aan extra eenheden of support extra’s. En doordat het eigenlijk alleen maar om uplinks draait, zijn de missies ook niet heel verschillend. Er zijn maar drie soorten missies waarvan twee er om draaien dat je of je uplinks verdedigt of meer dan 50% van de uplinks overneemt. De andere is het slopen van meer dan de helft van key buildings binnen de tijd.

Dat kan een beetje eentonig worden na een tijdje, net als de simpele onderverdeling van de eenheden. Zo zijn helikopters heel nuttig tegen tanks, zijn tanks weer nuttig tegen transports en zijn transports weer handig tegen helikopters. En zo simpel werkt het met alle eenheden. Ben je dus met tanks op pad en kom je heli’s tegen, dan weet je 100% zeker dat je het verliest als je het gevecht aangaat.


Wereldoorlog

Niet alleen het besturen met de stem is nieuw, ook Theatre of War is iets nieuws. Dit is een online mogelijkheid waarbij je mee kunt doen aan de Derde Wereldoorlog. Deze wordt gedurende een maand online uitgevochten tussen verschillende spelers. Als je hieraan mee gaat doen, krijg je een missie voorgeschreven en deze moet je behalen, maar heb je halverwege geen zin meer en kap je het hele geintje af, dan neemt de CPU het voor je over. Uiteindelijk moet er een resultaat uitkomen.

Al die resultaten worden aan het einde van de maand opgeteld en daar komt een winnaar uit. Behoor je tot die winnaars, dan kun je wat leuke extra’s verwachten. We kunnen overigens ook extra’s verwachten in de vorm van downloadable content De ontwikkelaar heeft al toegezegd dat we nog meer upgrades voor eenheden kunnen verwachten, en vast ook wel wat nieuwe maps.

EndWar werkt introduceert een nieuwe manier van besturen op een goede manier. En hoewel het op zich prima werkt, zijn er zeker verbeterpunten. Maar ook de simpele eenheden, het gebrek aan verschil in missies en het ontbreken van duidelijk verschil in facties, geeft het gevoel dat de game veel meer potentie heeft. We zullen zien wat Ubisoft gaat doen voor EndWar 2. (78%)


Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: reeds verschenen (Xbox 360, PS3), 2009 (pc)