Kort geleden bespraken we de PS3-versie van BioShock, waarbij we nog terug zouden komen op de exclusieve downloadbare content. Inmiddels waren we te gast bij 2K Games om de zogenaamde Challenge Rooms te testen.

Wie BioShock vorig jaar op de Xbox 360 of pc heeft gemist, heeft daarmee zonder meer één van de absolute toppers van 2007 aan zich voorbij laten gaan. PS3-bezitters konden hier natuurlijk enkel met lede ogen naar kijken, maar krijgen nu alsnog de kans om de game te spelen. En dat niet alleen, want waar het avontuur in onderwaterstad Rapture echt ophoudt als de credits over je scherm rollen, krijgt de PS3-versie dus de voor het platform exclusieve Challenge Rooms.

Maar wat mag je hier nu eigenlijk van verwachten? Denk aan het principe van Portal, maar dan vertaald naar de wereld en de mogelijkheden van BioShock en je komt aardig in de buurt van wat de ontwikkelaar klaar heeft gestoomd. Men zag namelijk dat gamers veel en graag met (combinaties van) plasmids werkten, veel meer dan met de conventionele wapens in de game.

Speeltuinen

En dus werd het idee geboren om een aantal speeltuinen te bieden die volledig op zichzelf staan en dus los van het verhaal, maar met een enkel doel. Dat doel is steeds het bevrijden van een Little Sister, waarbij de uitdaging voor jou is om uit te vinden hoe je dat kunt doen.

Gebruik maken van de omgeving en alles wat je erin vindt, is dan ook meer nog dan in BioShock zelf van belang om de Challenge Rooms succesvol te doorlopen. In totaal krijg je voor een bedrag van € 7,99 drie van deze gigantische puzzels, waarvan we alleen 'The I in Team' nog niet hebben gezien. De andere twee hebben we wel alvast kunnen doorlopen.


Worlds of Hurt

In de eerste, 'Worlds of Hurt', zat een Little Sister opgesloten in een ronde glazen vitrine, met daaromheen verschillende op dat moment nog gesloten deuren. Slechts één daarrvan bleek te openen en eenmaal in deze eerste kamer was door een glazen vloer een kamer te zien met een Big Daddy en een plas water.

Terug in de middenruimte konden we kiezen uit alle mogelijke plasmids en dus bleek de eerste uitdaging na het kopen van de electrobolt plasmid niet al te moeilijk. Daarna opende een tweede deur, maar daar was (wederom door een glazen vloer) een gallerij met trappen te zien, met op elk niveau een Houdini splicer. Na ook deze verslagen te hebben, opende alle overige kamers die we in willekeurige volgorde konden doorlopen, waarbij de ene natuurlijk moeilijker bleek dan de andere.

A Shocking Turn of Events

'A Shocking Turn of Events' was de tweede uitdaging die ons te wachten stond en die gaf meteen aan dat het niet altijd tegenstanders zijn die het je moeilijk maken. Vrijwel zonder adam en geld, trok van bovenin een reuzenrad een Little Sister onze aandacht met de vraag of we het apparaat zes keer konden draaien om haar te bevrijden.

Op het bedieningspaneel stond geen stroom, maar met een gevonden shotgun en een electro bolt, wisten we het rad de eerste rotatie te laten maken. Een tweede bolt bleek vast te zitten in een blok ijs, niks wat een brandende teddybeer niet kan laten smelten dachten we. Totdat echter de bolt na het ontdooien door een rooster in de vloer viel.

Stapje dichterbij

Een spelletje ballonnen lek gooien met vleeshaken (de zieke sfeer van BioShock is uiteraard onverminderd aanwezig) leverde de telekinese plasmid op. Zo kregen we de tweede bolt alsnog in handen en was de Little Sister weer een stapje dichterbij.

Bolts waren verder absoluut niet te vinden, dat zou het dan ook te makkelijk maken. Maar via een verrekijker op een standaard kwamen we op een nieuw idee. Op de eerste verdieping van het gebouw was namelijk een gene tonic te zien, met als enige probleem dat de lift van de begane grond rechtstreeks naar de tweede verdieping ging.



Door er vanaf te springen liepen we aardig wat schade op, maar de op de kermis ‘gewonnen’ verbandtrommeltjes zorgden ervoor dat we niet veel later wel de beschikking hadden over de static discharge tonic. Deze zorgt ervoor dat bij elke klap van een vijand een elektrische ontlading vrij komt en in combinatie met een snelle reactie en een groepje aanstormende splicers wisten we zo het rad wederom verder te laten draaien.

Duidelijk zal zijn dat de verschillende Challenge Rooms het nodige denkwerk vereisen, al zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Ofwel meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem, wat de herspeelbaarheid van de puzzels alleen maar ten goede komt. Daarnaast heb je nog optionele doelen, zoals het verzamelen van in elke uitdaging verstopte rozen, wat ongetwijfeld sowieso een trophy zal opleveren.

Met deze downloadbare content biedt de ontwikkelaar PS3-gamers een leuk en vooral uitdagend extraatje. Voor de prijs van € 7,99 krijg je drie gigantische puzzels en hoewel het een jaar heeft geduurd, komen goede dingen dus toch naar degenen die hebben gewacht.


Platform: PS3 | Release: 20/11/2008