Nadat je Eriador hebt geholpen in de strijd tegen de Witch King, brengt je avontuur je naar de mijnen van Moria in de eerste uitbreiding op Lord of the Rings Online.

Lord of the Rings Online speelt zich in dezelfde tijd af als het verhaal uit de boeken en de films. Het Genootschap van de Ring is inmiddels door de mijnen van Moria getrokken en nu is het jouw beurt dit duistere mijnstelsel te betreden.

Hoewel, zo duister als in de films is het niet in de eerste officiële uitbreiding op deze populaire MMO. Moria is namelijk veel groter dan de films je doen geloven. De dwergen hebben namelijk, zoals wel in de boeken beschreven staat, een enorm koninkrijk uit de rotsen gehouwen en in het spel kan je de verste uithoeken van de mijnen verkennen. Degene die de grote hal met goblins in de eerste film al indrukwekkend vonden, zullen regelmatig versteld staan van de grootsheid van het dwergenrijk.

Twee nieuwe classes

Dat is erg positief, want je moet er natuurlijk niet aan denken om tientallen, zo niet honderden uren in donkere, benauwde gangenstelsels door te brengen. Tevens speelt een deel van het spel zich af in de bossen van Lothlorien, het rijk van de elf Galadriel, waar het natuurlijk al een stuk ruimer is.

Als je liever niet de mijnen induikt en de avonturen in Eriador nog een keer wilt beleven, kan je één van de twee nieuwe classes uitproberen. Als eerste introduceert deze uitbreiding de eerste echte magische class. De ontwikkelaars verklaarde het gebrek aan een magische class eerder altijd door te melden dat Gandalf en Saruman de enige magiërs waren in Midden-Aarde. Blijkbaar zijn ze hier op terug gekomen en hebben ze, met toestemming van de fans, de Rune Keeper gecreëerd.

De Rune Keeper

De Rune Keeper gebruikt, in tegenstelling tot de Lore Master, wel echt vuur- en bliksemaanvallen om zijn vijanden neer te krijgen. Deze nieuwe class kan echter ook healen en lijkt daarmee een erg gevarieerde class te worden die erg handig zal zijn tijdens het spelen met groepen. Er is echter wel een duidelijk onderscheid tussen deze twee rollen. Onderaan je beeld bevindt zich namelijk een klein metertje dat zich naar links verplaatst als je aanvallen gebruikt. Als je jezelf of je teamleden geneest zal deze meter zich stukje bij beetje naar rechts verplaatsen.

Hoe meer de meter zich naar één kant verplaatst, hoe krachtiger de aanvallen uit deze categorie worden. Bepaalde vaardigheden krijgen daardoor een grotere kans een critical strike te zijn of krijgen extra bonussen en richten daarmee meer schade toe. Dit klinkt als een leuk systeem, maar eigenlijk verandert het weinig aan de gameplay. Uiteindelijk gebruik je namelijk gewoon de vaardigheden die je op dat moment nodig hebt en let je steeds minder op deze meter. Het feit dat deze zich na elk gevecht weer naar het midden verplaatst, helpt daar ook niet aan mee.

De Warden

Het vechtsysteem van de Warden (de andere nieuwe class) blijkt een stuk leuker en gevarieerder. Deze maakt gebruik van het nieuwe gambit-systeem. Onderin je scherm bevindt zich een klein venstertje met drie vakjes, waarvan de eerste twee leeg zijn. In het derde vakje staat de zogenaamde default gambit, die overeenkomt met de default gambit skill op je hotbar, een skill die net even wat krachtiger is dan een gewone aanval. Andere skills vullen echter de twee andere vakjes op en veranderen daarmee ook de default gambit in een speciale aanval.

Een beetje teleurstellend

Ook dit systeem kent echter weer een nadeel. Het wordt namelijk amper gebruikt door de ontwikkelaar. Als je eenmaal een paar verschillende skills hebt verzameld, zou je hopen door deze met elkaar te combineren allerlei nieuwe gambits te kunnen ontdekken. In de praktijk is het uitvoeren van dergelijke combinaties echter behoorlijk moeilijk voor elkaar te krijgen.


Dat is een beetje teleurstellend, want de andere skills, waarbij je ondere andere met je schild slaat en vijanden verzwakt door heel hard te schreeuwen, zijn leuk om te gebruiken, maar doen dus niks met het gambit-systeem. Misschien dat er in latere levels meer mee wordt gedaan, maar aan het begin laat Turbine, de ontwikkelaar, vooralsnog een paar steekjes vallen.

Lord of the Rings Online: Mines of Moria gaat een hele leuke toevoeging worden voor de vaste spelers van Lord of the Rings Online. Moria kent een paar adembenemende plekken en vooral echte Tolkien-fans zullen zich dagenlang kunnen vermaken en alle plekken van Moria kunnen verkennen die de films en de boeken niet laten zien. De nieuwe classes zijn leuk voor de mensen die echt uitgekeken zijn op de oudere classes, maar de nieuwe vechtsystemen vallen vooralsnog een beetje tegen. De game bevindt zich op dit moment echter nog in de beta-fase en als Turbine deze kritiek ter harte neemt, dan kan dat nog helemaal goedkomen.


Platform: pc | Release: 18/11/2008